Skall bygga altantak men vela om vilken stil som blir snyggast. Vad tycker ni, basker eller keps?

"Basker med någon form av ribbor"
3D-ritning av ett hus med föreslaget altantak i form av en basker med ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Basker med någon form av ribbor"
3D-modell av hus med föreslagen design för altantak med ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Basker utan ribbor"
3D-modell av hus med planerat altantak i stil med en platt "keps".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Basker utan ribbor"
3D-modell av hus med altan och transparent altantak i "keps"-stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"keps"
3D-modell av en husfasad med altan och ett föreslaget enkelt tak över uteplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Keps"
3D-rendering av ett hus med ett förslag på altantak i form av ett platt, utan ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Keps. Med stort K. :) snyggast i mina ögon.
 
  • Gilla
Byggtankar123
  • Laddar…
Vill du ha snö samt vattenavrinning åt något speciellt håll? Ex takavvattning ihopkopplat med stuprör från huset.

Tål att tänkas på;)
 
E EliasLindgren skrev:
Vill du ha snö samt vattenavrinning åt något speciellt håll? Ex takavvattning ihopkopplat med stuprör från huset.

Tål att tänkas på;)
Avrinningen spelar inte någon större roll. Det går att läsa i båda fallen. Men vad blir snyggast?
 
Absolut. Ville bara bolla idéen. Själv tycker jag basker utan ribbor är snyggast:)
 
Basker utan ribbor känns mer inbjudande och ger en öppnare känsla gentemot resten av uteplatsen.
 
Jag skulle säga att det beror mycket på resten av tomten och var dörr ut är? Vill ni ha mer utsikt åt sidan eller frammåt etc. Vilket håll kommer solen från och vill ni ha mer eller mindre skydd från den etc?

Spontant tycker jag keps är snyggast men inte med mer än att det definitivt hade påverkats av det ovan.
 
BirgitS
Kepsen är snyggast tycker jag därför att jag stör mig mycket på att takvinkeln i baskerfallen blir så väldigt tydligt annorlunda än vinklarna på resten av huset.
 
Jag gillade basker med ribbor. Fick en känsla av ombonat och mysigt. Mer en uterums känsla och sedan stämnings belysning i ribborna kanske. Men skulle jag välja själv hade jag låtit väderstreck och utsikt ihop med dörrar från huset tillsammans med tomtens planering styra valet.
 
Kul med mycket input. Var några frågor som jag skall försöka svara på.

Bild på tomt och hus. Här ser man även i vilken vinkel vi har den "viktiga" utsikten från köket.
Ritning av en tomt med husplan, markering av utsikt från köksfönster och solens position klockan 09:00 och 16:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrar och fönster.
3D-modell av ett hus med markerade dörrar och fönster, och en uteplats med matbord som visar solens skuggor klockan 09.00 och 16.00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I Sketchup har jag lagt in GEO tagg och angett tiden till kl 12.00. Så alla skuggor ni ser på bilderna i första inlägget är mitt på dagen.
Här kommer kl 09.00 och kl 16.00. Det är framfört allt solen mitt på dagen vi vill komma undan så att solen kommer in på sen eftermiddag spelar ingen roll.
3D-modell av hus med utsikt, visar skuggor kl. 09.00, stora fönster, dörrar och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett hus med markerad tid för skuggning kl 16.00, visar utsikt och solens position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av hus med skuggor vid kl 09.00, visar köksutsikt och position av dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett hus med markerade skuggor kl 16.00, synlig uteplats och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon mer som vill tycka till?
 
Då faller min röst än hårdare på basker stilen. Med eller utan ribbor är ju en lätt sak att bygga, alternativt ta bort beroende på känsla.
 
B Byggtankar123 skrev:
Någon mer som vill tycka till?
Ja, ta med i beräkningen att ni kanske kommer glasa in och bygga uterum av taket om ett par år.
Så blev det för oss, efter 2 år med blåst och regn, så byggde vi uterum av allt.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, ta med i beräkningen att ni kanske kommer glasa in och bygga uterum av taket om ett par år.
Så blev det för oss, efter 2 år med blåst och regn, så byggde vi uterum av allt.
Vi har sagt att detta inte kommer glasas in, men man vet ju aldrig.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Nu har vi bestämt oss. Det blir den traditionella typen, dvs "kepsen", känns som det blir ett lugnar uttryck än "baskern" som tillför en vinkel vi inte riktigt gillar efter att vi sovit på saken några nätter. Kepsen blir även enklare att bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.