K
R Robin Wahlman skrev:
Så där stor skillnad var det ej för oss när vi valde mellan dold skruvning och vanlig. Det var helt klart skillnad men ej så extrem. Tror jag betalade ca 3500-4000 för all dold skruv till ca 100m2 trädäck inkl verktyget. Kvaliteten var den enklaste/billigaste från Camo dvs ej rostfri.

Har du verkligen räknat på samma kvalitet på den "vanliga" skruven och den dolda ?
Kollade på Bauhaus som tog 1400 kr för verktyget och 795 kr för en ask med 250 skruvar.
Jag behöver troligen 2800-3000 skruv enligt min grova uträkning. Den hamnar på runt 100 kvm.
K-rauta har kampanj just nu på trallskruv corrseal 1000 pack för 449 kr.
Visst kanske det är annan kvalité men Essve verkade bara ha en sort för dold.
Verkar dock en helt annan prisbild på Camo.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
K Kirderf85 skrev:
Pling plong! :D
Kanske är lite tidigt att kolla men går själv i funderingen på vad jag skall välja.
Är som sagt en rätt så stor prisskillnad mellan de olika sorterna.
Räknade det till 9500 kr exkl verktyget. Kör jag "vanlig" trallskruv från Essve kostar det mig 1500 kr.
Jag har inte märkt något problem än med trallen. Allt sitter som när det skruvades fast förra året. Svårt att säga hur det kommer bli framöver men, so far so good som man säger. Svårt att säga om jag tycker det var värt pengarna dock. Det blev snyggt i alla fall och vi har kunnat njuta av vår altan.
 
Ser i byggmaxbladet att dom kommit med en för dold skruvning.... lite billigare! Handhållet träverktyg för dold skruvmontering från Byggmax, orange och silverfärgat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
K Kirderf85 skrev:
Kollade på Bauhaus som tog 1400 kr för verktyget och 795 kr för en ask med 250 skruvar.
Jag behöver troligen 2800-3000 skruv enligt min grova uträkning. Den hamnar på runt 100 kvm.
K-rauta har kampanj just nu på trallskruv corrseal 1000 pack för 449 kr.
Visst kanske det är annan kvalité men Essve verkade bara ha en sort för dold.
Verkar dock en helt annan prisbild på Camo.
Skulle avråda dig från corrseal från essve. Har byggt en altan på ca 30 m2 där säkert 50st gått av efter 3 år. Har hört många som haft problem med dessa. Essve slår ifrån sig dessa påståenden och säger att man endast skall använda corrseal till mindre altaner och rostfri till större.
 
K
E epw skrev:
Skulle avråda dig från corrseal från essve. Har byggt en altan på ca 30 m2 där säkert 50st gått av efter 3 år. Har hört många som haft problem med dessa. Essve slår ifrån sig dessa påståenden och säger att man endast skall använda corrseal till mindre altaner och rostfri till större.
Har du någon annan rekommendation?
Körde XL-Bygga egna märke VSB till altanen på framsidan i höstas.
Skulle justera några brädor nu för någon vecka sedan. Samt komplettera de ställen skruven inte räckte till. ( Dagen efter när jag skulle köpa mer kom all snön )
10 av 20 skruvar hade då gått av så var ett jäkla bök att få ur dom :/
 
M Marive skrev:
Skruvade 28*145 med camo förra året, ser bra ut nylagt men jäklar vad virket vrider och kupar sig, verkar som att skruven inte håller ned ordentligt och vissa skruv har även gått av.
Dessutom tar det nog 3 gånger så lång tid att skruva jämfört med traditionell skruvning.

Jag har Camo-verktyget och en halv låda skruv om någon är sugen på ett fynd?
Hej, nu är det ju en bra tid sedan, men tänkte ändå kolla om du har kvar verktyg och skruv?

Mvh Fredrik
 
F freka586 skrev:
Hej, nu är det ju en bra tid sedan, men tänkte ändå kolla om du har kvar verktyg och skruv?

Mvh Fredrik
Hej, det tror jag att jag har. Borde ligga längst ner i förrådet. Skicka PM så kan vi höras.
 
Hur har det gått för er som la trall för några år sedan. Jag funderar på att lägga cirka 150 kvm trall 120x28 med Camo 60mm. Har det fungerat bra? Håller de brädorna som de ska?
 
Samtliga brädor sitter fortfarande på plats! Totalt plöjde jag ner 2 stora paket med skruv!
Mvh
 
L Larssp76 skrev:
Hur har det gått för er som la trall för några år sedan. Jag funderar på att lägga cirka 150 kvm trall 120x28 med Camo 60mm. Har det fungerat bra? Håller de brädorna som de ska?
Samtliga brädor sitter än för mig också, mina sitter med Camo.
 
Förmodligen superdum fråga - eller supersmart - men, hur skruvar man loss brädorna igen? vi vände vårt däck precis (traditionellt skruvat) efter 12+ år (efter en större altanombyggnad), och brädorna såg helt nya ut efter tvätt. Blir inte det svårt/omöjligt med dolt montage?
 
  • Gilla
Suzukiracing250
  • Laddar…
optimum
D Don_Tom skrev:
Förmodligen superdum fråga - eller supersmart - men, hur skruvar man loss brädorna igen? vi vände vårt däck precis (traditionellt skruvat) efter 12+ år (efter en större altanombyggnad), och brädorna såg helt nya ut efter tvätt. Blir inte det svårt/omöjligt med dolt montage?
Jo precis som du beskriver så är det svårt att vända dem
Dessutom får du hål där skruven gått snett ut genom brädan.

Även mer eller mindre hopplöst att lossa enstaka brädor vid behov.

Jag kikade på denna metod när jag i våras byggde ny altan men valde bort den. Aldrig tidigare haft problem med skruv rakt igenom trallen. Det är ju inte ett vardagsrum man lägger trall i.
 
optimum optimum skrev:
Jo precis som du beskriver så är det svårt att vända dem
Dessutom får du hål där skruven gått snett ut genom brädan.

Även mer eller mindre hopplöst att lossa enstaka brädor vid behov.

Jag kikade på denna metod när jag i våras byggde ny altan men valde bort den. Aldrig tidigare haft problem med skruv rakt igenom trallen. Det är ju inte ett vardagsrum man lägger trall i.
Det är relativt enkelt att skruva loss en bräda. Hålet för skruven är vinklat men inget problem egentligen att komma åt med lång bits på skruvdragare.
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
[länk]
Har haft min trall i några år utan problem, det viktigaste är att använda A4 rostfri skruv som inte brister efter något år.
Är det nödvändigt att köra rostfritt och syrafritt, bor ca 400 meter från havet med mycket starka vindar höst/vår, priset är ju mer än det dubbla...
 
  • Gilla
stoffes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.