Hejsan.

Nån som vet innermåtten på denna IMT36333 ?
Hittils är det dom enda jag sett som skulle svälja en lite större trafo med infällt montage
och med lucka för åtkomst.
Lite dålig måttangivelse på Schneiders hemsida.
Och hur funkar dosfästena? De minsta verkar vara för 70mm reglar.
Jag har 45mm-stålreglar monterade 55mm från bakomliggande vägg, skulle 70mm-fästena fungera?
På reglarna skall Cembritskivor på.

Eller finns det en ännu bättre dosa för att slänga in en 120W trafo?

/Höghus
 
Men 120W LED, min utomhusbelysning för att lysa upp hela gårdsplanen är på 50W

Protte
 
Från Schneiders produktblad;
Längd 87 mm
Bredd 257 mm
Djup 83 mm
Anslutningar - plintar Skruvad
Internt djup 80 mm

83mm är alltså inte innermått. Det får mig att undra om de andra måtten är inner eller yttermått.

/Höghus
 
prototypen prototypen skrev:
Men 120W LED, min utomhusbelysning för att lysa upp hela gårdsplanen är på 50W

Protte
Jag ska sätta LED-slingor i källartaket, jag har så rackarns lågt i tak att det är det enda som kommer att funka.
Med typ 6m@14,4W/m kommer man upp i 86W.
Rekommendationen är att trafon skall gå på max 80%, då hamnar vi på 110W och
närmaste standardstorlek tror jag är 120W

/Höghus
 
Kolla vad spridningsvinkeln är så du inte bara får en ljus rand på golvet då du har lågt i tak.
 
prototypen prototypen skrev:
Kolla vad spridningsvinkeln är så du inte bara får en ljus rand på golvet då du har lågt i tak.
(y)
 
Höghus Höghus skrev:
Hejsan.

Nån som vet innermåtten på denna IMT36333 ?
Hittils är det dom enda jag sett som skulle svälja en lite större trafo med infällt montage
och med lucka för åtkomst.
Lite dålig måttangivelse på Schneiders hemsida.
Och hur funkar dosfästena? De minsta verkar vara för 70mm reglar.
Jag har 45mm-stålreglar monterade 55mm från bakomliggande vägg, skulle 70mm-fästena fungera?
På reglarna skall Cembritskivor på.

Eller finns det en ännu bättre dosa för att slänga in en 120W trafo?

/Höghus

Nu har jag köpt en dosa för att mäta inre mått;
LxBxD 210x136x67mm

Längden = sidan med stutsar
Bredden begränsas av lite interna strukturer. Samma med djupet då det finns förhöjda fästen ingjutna i botten.
Med en Dremel och en stunds filande skulle man kunna få största innerdjup till 80mm.
Monterar man även tillhörande monteringsplåt försvinner ytterligare en millimeter på djupet.

Monteringshål = 234x143mm

Största yttermått = 253x222x83mm

Regelfästena är knepiga, har inte riktigt fattat hur dom skall användas. Enligt dokumentationen skall dom skruvas eller limmas mot skivan. Varför kallas dom då regelfästen? Dom verkar snarare vara distanser för att fästa mot vägg bakom.
Det kan gå om man klipper en bit plåt som skruvas i regelfästet och stålregeln.
Och man behöver nog använda 4 fästen per dosa om det skall bli stadigt. Eller skruvar den med en distans mot väggen, då räcker det nog med 2 fästen till dosan.
I mitt fall blir det bökigt då väggen är av betonghålsten och ojämn.

Schneiders dokumentation suger!

/Höghus
 
E
Varför krångla till det med en teledosa/centraldosa? Bygg en låda av plyfa eller gips med rätt mått och sätt en inspektionslucka framför
 
E Emil_K skrev:
Varför krångla till det med en teledosa/centraldosa? Bygg en låda av plyfa eller gips med rätt mått och sätt en inspektionslucka framför
Spontant känns det för mig bättre att ha elektronik bakom väggskivor helt omgivna av brandhämmande material.
Gips hatar jag innerligt och jag vill inte ha något som kan mögla i mina källarväggar, vilket pappen i gips kan göra.
Nån som kan el-reglementet kanske har ett utförligare svar om det är ok att använda plywood som eldosa.

/Höghus
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hide-a-lite D-box? [länk]
Tack, den var snygg. Lite stor för mina behov, jag vill fördela trafos runt rummet för att få så korta DC-ledningar som möjligt.
Den verkar lite bökig att montera så den livar med skivan åxå i mitt scenarion, stålreglar med mellanrum mot hålstensvägg.

/Höghus
 
Såhär blir det nog. Spillbit av Cembrit på väggen. Dosans "regelfästen" skruvas i skiva/vägg. Jag köpte bara två fästen när jag provhandlade. Ska ha fyra/dosa.
Om man böjer ut snäpplåsen på fästet blir dosan steglöst skjutbar över ett ganska långt avstånd. Därmed lätt att få dosa att liva med väggskivan.
Sedan kylpasta på trafon, lägger in nåt fjädrande under så att den kletiga sidan trycker mot dosans plåtlock. Då får trafon lite kylning av den.

/Höghus
 
  • Eluttag monterat på en vägg med Cembrit-skiva, med synliga regelfästen och anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå regelbefästen skruvade på en spillbit av Cembrit väggskiva och delvis skymd eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.