Hej!

Min Cylinda vill inte längre diska övre korgen rent, i nedre korgen blir det rent. Men det verkar som att den övre spolararmen inte får nog med tryck, men otroligt svårt att se med att bara öppna luckan i drift, men undre har definitivt bra tryck.

Min fru vill köpa ny maskin, men jag hävdar att det går att hålla liv i den här ett tag till :). Hoppas jag iaf.

Finns det någon växlare som växlar tryck till övre och nedre korgen? Tänkte om det är den som har slutat fungera eller om det är något klägg i maskinen? Vad bör jag kolla först?

Jag har:
Rengjort filter
Kört ett otal rengöringsprogram med citronsyra och maskinrengöringsprogram
Kört tomma maskiner med grytprogrammet (70 grader)
Rengjort armarna
Kollat så att armarna inte tar i någonstans.


Tack
 
Troligtvis spolarmsväxlaren. Händer ibland att elkontakten helt enkelt lossnat från växlaren.
Har det läckt vatten på den så den bränt, kan även elektronikmodulen strukit med.
Kan även vara något som blockerar den roterande skivan i växlaren.
POS 315
http://www.cylinda.se/resurs/Bilder/99900/Pdf/3cr50633.pdf#view=Fit
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ok tack.

Jag hade en läcka på gummislangen mellan pumpen och spolararmsväxlaren, då jag bytte slangen. Det blev en ganska markant stråle av vatten.

Men för att riva och kolla så måste jag bort med pumpen och växlaren under ifrån? Då måste jag ha nya klämmor till slangen.
 
A
Läcka på den slangen medför att överfyllnadskyddet löser och eller jordfelsbrytare eller säkring.
Påverkar inte flöde eller tryck till övre spolarmen innan allt annat gåt åt pipan.
Spolmotorerna brukar kärva i hop oxå kan innebära att över spolarmen slutar att fungera innan den undre.
Med lite starka nypor får man bort växlaren bakifrån tillsammans med motorn, annars får man dela maskinen.
Slang och klämmor finns i kit hos cylinda,
Gamla klämmor går att återanvända med omdömme.
Ny klämmor skall vara smala annars kanske det inte blir tätt
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Jag misstänker att det ändå är pumpen, det kommer tryck upp till armarna men inte nog med tryck. När läckan kom så sprutade det rakt mot motorn och motorn viner lite mera, om det har någon betydelse vet jag inte. Motorn kostar 1300kr, tror det blir dags att byta maskin istället.

Är Bosch SMU51M12SK värd sina pengar?
 
Jag har varmvatten kopplat till maskinen, är det ett problem eller kompenserar de temperaturen automatiskt? Jag har billigare varmvatten från pannan än elpatronen i diskmaskinen.
 
Maskinen sköljer väl innan diskmedlet med kallt, bra om den får göra det tror jag..
 
Verkar som att ena bakre hjulet inte riktigt satt i skenan, halva hjulet var i skenan. Det ledde till att korgen hängde ner kanske 1-2cm extra, möjligt att det är så snäva marginaler. Den diskar då bättre nu, den diskar rent på övre korgen.

Hoppas det var så enkelt iaf, körde en maskin nu och det såg bra ut.
 
Äh det hjälpte inte, den diskar fortfarande dåligt i övre korgen. Hur vet man om det är pumpen eller spolararmsväxlaren som är sönder?

Det kommer vatten upp till övre korgen men inte tillräckligt för att diska rent. Jag har även provat att halvera diskmedelsmängden och provat annat diskmedel. Bör vara att den inte ger nog med tryck.
 
B
Väcker denna vid liv då jag har samma problem, men på en DM 820, hur gick det sen? Vår är precis över 5 år så garantin har gått ut....
 
  • Gilla
Primo
  • Laddar…
B Boan skrev:
Väcker denna vid liv då jag har samma problem, men på en DM 820, hur gick det sen? Vår är precis över 5 år så garantin har gått ut....
Jag har också en Cylinda DM820 som inte diskar rent i övre korgen, strax över 5år. Kom du fram till någon lösning?
 
A
Det låter som spolarmsväxlaren
 
B
Jag bytte ju den och sen elektroniken också...

Så mitt tips är att köpa gorenje-delen som ersätter växlaren och sen programmera om vattenmängden... klart billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.