B
Jag har sedan en tid haft en idé om att jag skulle vilja snickra en garderob i massivt trä. Tanken är göra en kopia (vad gäller mått) av en Ikea Pax-garderob. Detta för att kunna använda de olika tillbehör (t.ex. utdragsbackar/utdragslådor m.m.) som finns att köpa som tillbehör hos Ikea. Ikea har tyvärr inte Pax i massivt trä.

Min tanke är att göra två ex av denna garderobsstomme. Som dörrar tänkte jag använda Ikeas Pax-ram för skjutdörrar och använda egna paneler i massivt trä.

Jag har en kopia av ovanstående garderobstomme hemma, som jag mätt alla delar på. Jag tänkte sedan gå till en bygghandel och få material med dessa mått utsågade.

Min främsta fundering är vilket massivt träslag jag bör välja. Furu är väl egentligen det naturliga valet för denna typ av snickerier, då det är billigt och lätt att arbeta med. Dock har ju furu såvitt jag förstår en förmåga att ändra form (krympa/växa), vilket inte vore så bra i detta fall då skjutdörrar, utdragsbackar/utdragslådor och annat kan börja kärva efter ett tag.

Vad tror ni, kan det funka med furu ändå om jag behandlar det på något sätt för att göra det mer beständigt? I så fall hur bör jag behandla det? Eller vore det bättre att använda något annat träslag som t.ex. ek eller ask som är mer formbeständigt?
 
Kommer stommen att synas och därför massivt trä.
 
Skulle inte någon form av plywood kunna funka annars?
 
Jag tror att du kommer ställas inför vissa utmaningar i detta projektet. Den första blir att få tag på rätt material. När du säger solidträ antar jag att du menar limfogskivor. Hela plankor som är 35x200cm stora är mycket sällsynta och inget du hittar i bygghandel. Det hade heller inte varit speciellt lämpliga att använda till garderobsidor, både för att de rör sig, riskerar att spricka och böja sig över tid, kostnaden för sådana är också avskräckande. Tror inte heller att det går att hitta så stora limfogskivor, inte som är 18mm tjocka. Du skulle kunna köpa ett gäng mindre limfogskivor och foga samman till skivor stora nog för att göra garderobsidor av.

Nästa utmaning kommer när du ska göra paneler till skjutdörrarna, IKEAs paneler är 4mm tjocka och skjutdörrarna byggda för den tjockleken på panelerna. Att göra så stora paneler som är så tunna av solidträ är svårt och de blir mycket känsliga för att böja sig.

Allt går ju att lösa med rätt mängd pengar, tid och tålamod. Frågan du kanske måste ställa dig är om det är värt att lägga detta på en garderob? Materialet i IKEAs stommar verkar duga gott för den absoluta majoriteten av de miljoner människor som köpt dem. Är det en estetisk fråga kanske täckpaneler i solidträ du skulle kunna titta på istället?
 
När det gäller din fråga om träslag så tror jag inte att skillnaden mellan träslagen är så stor att det har någon betydelse i det här fallet. Frågan är nog materialvalet i sig, vilket skivmaterial är lämpligast, spånskiva, plywood, limfog etc.
 
Cheesen
Jag hade satsat på fanerad spånskiva eller plywood. Massivt trä i dimensionerna 18*500*2100 komme att slå och vrida sig hur man än gör.
Hör med ditt lokala snickeri om dom kan fixa fanerad skiva med kantlist.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade satsat på fanerad spånskiva eller plywood. Massivt trä i dimensionerna 18*500*2100 komme att slå och vrida sig hur man än gör.
Hör med ditt lokala snickeri om dom kan fixa fanerad skiva med kantlist.
TS länkade till den 35cm djupa garderoben. På 35cm så tror jag inte det är några problem med trärörelserna eftersom det främst är hari den ledden det kommer röra sig (dvs djupet). Jag har byggt en liknande konstruktion hemma och inte märkt några problem.
Däremot är skjutdörrspanelerna krångligare och där tror jag plywood eller liknande passar bättre. (Om du ska ha in dem i paxystemets skenor).
 
Cheesen
När panelen är såpass lång och tunn så brukar dom vrida sig oavsett hur noga du är när du limmar. Sen om den är 500 350 eller 200mm gör ingen skillnad, den kommer att vrida sig
 
Cheesen Cheesen skrev:
När panelen är såpass lång och tunn så brukar dom vrida sig oavsett hur noga du är när du limmar. Sen om den är 500 350 eller 200mm gör ingen skillnad, den kommer att vrida sig
Har jag missat att ts skrivit tjockleken någonstans?
Om det blir en kopia av pax så ser jag inte hur sidopanelerna ska kunna vrida sig, de låses ju av ovansidan, botten och mittenplanet. +Av ryggsidorna.
Om man är orolig för rörelser i trät kan man ju välja att göra alla hyllorna inuti i trä med. Men då blir det ju ett ännu större projekt.
 
B
A AndersS skrev:
Kommer stommen att synas och därför massivt trä.
Ja, den kommer synas. Anledningen till att jag vill ha massivt trä är framförallt estetisk och för att jag gillar "känslan" av massivt trä framför spånskivor/MDF. Har också flera andra möbler i massiv furu i rummet där jag tänkt ha garderoben (bl.a. ett skrivbord och en Ivar-hylla), så därför skulle särskilt furu passa in bra.

S Snappahaneklanen skrev:
Jag tror att du kommer ställas inför vissa utmaningar i detta projektet. Den första blir att få tag på rätt material. När du säger solidträ antar jag att du menar limfogskivor. Hela plankor som är 35x200cm stora är mycket sällsynta och inget du hittar i bygghandel. Det hade heller inte varit speciellt lämpliga att använda till garderobsidor, både för att de rör sig, riskerar att spricka och böja sig över tid, kostnaden för sådana är också avskräckande. Tror inte heller att det går att hitta så stora limfogskivor, inte som är 18mm tjocka. Du skulle kunna köpa ett gäng mindre limfogskivor och foga samman till skivor stora nog för att göra garderobsidor av.

Nästa utmaning kommer när du ska göra paneler till skjutdörrarna, IKEAs paneler är 4mm tjocka och skjutdörrarna byggda för den tjockleken på panelerna. Att göra så stora paneler som är så tunna av solidträ är svårt och de blir mycket känsliga för att böja sig.

Allt går ju att lösa med rätt mängd pengar, tid och tålamod. Frågan du kanske måste ställa dig är om det är värt att lägga detta på en garderob? Materialet i IKEAs stommar verkar duga gott för den absoluta majoriteten av de miljoner människor som köpt dem. Är det en estetisk fråga kanske täckpaneler i solidträ du skulle kunna titta på istället?
Jo, jag inser att jag kommer ställas inför en del utmaningar. Å andra sidan gör jag detta mest för att lära mig lite, då jag nyligen fått upp intresset för detta med snickeri. Tid har jag gott om iaf, så det är inget problem. ;)

Jo, det är limfog jag menar. Har sett att flera byggvaruhus har limfogskivor i både furu och ek i ungefär de måtten jag vill ha (iaf i något större storlekar, så att möjlighet finns att kapa till rätt storlek). T.ex. har K-Rauta dessa i flera olika storlekar och där finns det också möjlighet att få skivorna kapade med maskin (kostar 25 kr per rakt snitt har jag för mig).

Frustrator Frustrator skrev:
TS länkade till den 35cm djupa garderoben. På 35cm så tror jag inte det är några problem med trärörelserna eftersom det främst är hari den ledden det kommer röra sig (dvs djupet). Jag har byggt en liknande konstruktion hemma och inte märkt några problem.
Däremot är skjutdörrspanelerna krångligare och där tror jag plywood eller liknande passar bättre. (Om du ska ha in dem i paxystemets skenor).
Jo, dörrarna är ett kapitel för sig. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med dessa än, om jag ska ha skjutdörrar eller någon annan lösning. Har också funderat på att göra traditionella garderobsdörrar (som öppnas utåt) men det verkar rätt krångligt. Ett annat alternativ som jag funderat lite på är också att köra med gardiner/gardinskenor, det är väl antagligen det billigaste och enklaste alternativet.
 
B Björn85 skrev:
Ja, den kommer synas. Anledningen till att jag vill ha massivt trä är framförallt estetisk och för att jag gillar "känslan" av massivt trä framför spånskivor/MDF. Har också flera andra möbler i massiv furu i rummet där jag tänkt ha garderoben (bl.a. ett skrivbord och en Ivar-hylla), så därför skulle särskilt furu passa in bra.



Jo, jag inser att jag kommer ställas inför en del utmaningar. Å andra sidan gör jag detta mest för att lära mig lite, då jag nyligen fått upp intresset för detta med snickeri. Tid har jag gott om iaf, så det är inget problem. ;)

Jo, det är limfog jag menar. Har sett att flera byggvaruhus har limfogskivor i både furu och ek i ungefär de måtten jag vill ha (iaf i något större storlekar, så att möjlighet finns att kapa till rätt storlek). T.ex. har K-Rauta dessa i flera olika storlekar och där finns det också möjlighet att få skivorna kapade med maskin (kostar 25 kr per rakt snitt har jag för mig).



Jo, dörrarna är ett kapitel för sig. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med dessa än, om jag ska ha skjutdörrar eller någon annan lösning. Har också funderat på att göra traditionella garderobsdörrar (som öppnas utåt) men det verkar rätt krångligt. Ett annat alternativ som jag funderat lite på är också att köra med gardiner/gardinskenor, det är väl antagligen det billigaste och enklaste alternativet.
Såg nu att den paxen du länkade till inte riktigt såg ut som den pax jag ägde en gång i tiden. Våran hade ett fast hyllplan typ i mitten. Tror det kan behövas för att det inte ska vrida sig som tidigare påtalades.
 
Köp pax och skruva på trä skivor där det blir synligt.
 
limfog förenklar arbetet avsevärt, och det finns kvistfri. Men brukar vara skarvar på längden.

Jag har byggt ett par skåp i limfog, men jag har målat sen. Inga problem med att det slår sig om topp/botten/mittenhyllplan styr upp det
 
Kul projekt, själv gillar jag utseendet som innanförliggande luckor/lådor ger och därför utgick jag ifrån PAX stommar och byggde därefter på stommarna med massivträ och byggde egna luckor av furu/plywood. På sidan så satte jag en solid plywood för att dölja melamin-ytan. Lade upp en projekttråd här på forumet:

https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-egna-luckor-baserad-pa-pax-stommar.309916/

En nackdel med de innanförliggande luckorna med klassiska gångjärn är att man inte kan använda PAX lådor innanför dessa om nu inte dörren kan öppnas 120 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.