Vi bor i ett hus från början av 1800-talet. Grunden är oventilerad mullbänk, dvs stockar som vilar på stenar varpå man fyllt grunden med packad jord. På stockarna vilar fribärande spontat golv. Det är så vitt vi märkt snustorrt under huset.

Detta är inte den energismartaste lösningen. Vi funderar på att riva upp golvet, gräva bort jorden och fylla utrymmet under golvet med isolering.

Den mest isolerande isoleringen är PIR. Kan man bara spruta ner Pir-skummet direkt på backen?

Vad kan hända? Fuktskador? Jag kan inte komma på några byggtekniska uppenbara nackdelar med detta?
Finns det tankar eller erfarenheter om isolering av mullbänk?
 
Jag personligen skulle inte ha fyllt grunden med en plastkaka. Det finns flera alternativ:
- gräva ur och bygga en 'vanlig' betongplatta med isolering under.
- gräva ur och fylla med skumglas, leca, eller liknande. Sen lägga tillbaks trägolven.
- enligt ovan men gjuta med epos-betong på toppen.
- gräva ur, isolera grundmuren och marken. Sen lägga tillbaks trägolven.

Varje metod har sina för- och nackdelar och olika krav på förarbete.
 
PIR har ett väldigt mycket bättre lambdavärde än några de förslag du anger. Jag förstod inte anledningen till din invändning mot att lägga en "plastkaka" i grunden förutom att du hade andra i min värld mycket sämre alternativ.

  • Att gräva ur och bygga en vanlig betongplatta med isolering under ett befintligt hus är bara ett vettigt alternativ om huset ovanför inte är byggt så man kommer åt med entreprenadmaskiner. Och varför ska jag ha en betongkaka under grunden? Huset saknar inte en bärande grundkonstruktion vilket är den enda anledningen till att man vill gjuta en betongkaka under ett hus.
  • Att gräva ur och fylla med skumglas, leca, eller liknande. Sen lägga tillbaks trägolven. Det är mycket sämre ur isoleringssynpunkt... Du vill inte isolera med leca efter att du tagit reda på vilket lambdavärde leca har... inte heller skumglas...
  • enligt ovan men gjuta med epos-betong på toppen. -Att fylla betongen med cellplast förbättrar inte betongargumentet tillräckligt mycket..
  • gräva ur, isolera grundmuren och marken. Sen lägga tillbaks trägolven. - Ja.. det var precis det jag ämnade göra, och frågan var vilka nackdel det skulle medföra att isolera med PIR, jag kan inte komman på någon nackdel med PIR. Men mina erfarenheter om PIR är inte så stora.
Tack för att du försökte svara, men dina svar hjälpte inte så mycket.
 
Casaloco
PIR tål inte vatten över tid och används därför inte som isolering i mark vad jag känner till.

Du får tänka på att när du isolerar kommer temperaturen att sjunka i marken under huset. Detta ändrar förutsättningarna för undersidan av bjälkarna som ligger där idag och kan leda till högre fuktighet i marken = större risk för mögel/röta i bjälkarna. Jag skulle ha valt att isolera lite lagom mycket för att inte sänka temperaturen för mycket i marken med tex skumglas.
 
@Casaloco. Jag skulle hålla med ditt resonemang om det handlade om en ventilerad torpargrund. Då fuktig vårluft kondenserar i ett kallare utrymme. Varpå den varmare sommaren i en ännu ej uttorkad krypgrund ger förutsättningar för mögel och röta att angripa trossbotten.

Mitt och min frus hus ligger på bästa tänkbara läge ur ett fuktperspektiv: Nästan högsta upp på ett svagt sluttande berg i sydvästläge. (Man visste var man skulle placera husen förr).
Markfukt finns således inte.
Det enda fukttillskottet här skulle eventuellt kunna vara lite inträngande regnvatten. Men av det saknas det spår av. Vi har rivit upp golvet närmast väggen och undersökt syllen och golvbjälkarna. Allt trä är friskt och torrt.

Vi funderar även på cellulosaisolering, då eventuellt framtida inträngande regnvatten skulle diffusionsmässigt kunna transporteras bort.

Men den högsta önskan är att installera vattenburen golvvärme. Med cellulosa lutar det åt radiatorer istället.

Tack för din hypotes om långvarig fuktbelastning på pir-isolering. Det ska jag kolla upp!
 
Fukt kommer även kapillärt via marken och grundmuren.
 
useless useless skrev:
Fukt kommer även kapillärt via marken och grundmuren.
Kapillära krafter finns bara i jordarterna ler, silt och sand, vad jag vet. Mitt hus står på berg således finns inga kapillära krafter. Rent hypotetiskt skulle du kunna finnas i sprickor i berget. Men om det finns sprickor fungerar de nog snarare som borttransport av regnvatten.
 
Casaloco
Om det är så att du inte har någon markfukt så kan du ju köra på grå cellplast istället för PIR har ju ganska bra lambda värde, billigare och lätt att få tag i. I sånt fall kan du lägga ett tunt lager dränerade grus i botten och sen cellplast ovanpå det. Själv hade jag föredragit något naturmaterial typ skumglas, cellulosa mfl men det är ju mest en känsla
 
@Casaloco. Grå cellplast? I skivor? Ingen bra idé med tanke på hur ojämnt det är under huset samt hur svårt det blir att få ner dem under ett redan byggt hus. Kommer ändå då sluta med att man får täta springorna med skum. Nä, isoleringen bör vara på bulk, lösull, sprutskum el motsvarande.


Det lutar åt PIR. Är det någonstans man ska ha plast är det inbyggt i konstruktionen där emissionerna inte kan komma ut och skada människor.

Läste denna artikel som på ett sakligt sätt belyser svagheter med PIR och fukt:

http://www.pu-nordic.fi/Teknisk_databank/vatten_och_fukt
 
Hej intressant. Hur har det gått.
Jag tror skarpt på din ide.
Vill man inte få fuktvandring ut under kakan upp i yttersta träet så kan man ju skapa någon ventilation. Typ isodrännärmast träet i typ kilform. Sen borrar man några hål genom träet in till isodränen.
Sen är.det ju bara fylla em pirkaka så tjock det bara går. Sätta golvärmen direkt ovan på pirkaka. Och på med golvet.
Nyfiken hur du gjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.