N Nerre skrev:
Det kanske funkar bra de första 1-2 gångerna man ska iväg åt samma håll, men sen har man liksom sett alla intressanta stopp på vägen och vill hellre ta sig fram till målet så snabbt som möjligt.

Ta vår semesterresa i fjol, vi ville upp till norra Sverige. Biten upp till Piteå hade vi avverkat några år tidigare med ungarna. Det hade inte varit så himla lockande att behöva stanna en massa extra gånger på vägen upp, för det fanns inte så mycket intressant som vi inte redan sett.

Ponera att man t.ex. har släkt uppe i norr så man åker dit ett par gånger om året. Hur länge dröjer det inte tills man lessnat på de vanliga laddplatserna på vägen?
Vi har släkt i höjd med Umeå och åkt sträckan ett 100-tal gånger. Det brukar bli stopp i Sundsvall för mat och toa. Annars kör vi utan stopp.

Finns inte en chans att vi skulle acceptera att lägga in en övernattning eller två stopp till för den turen. Det är enbart fråga om transport A-B.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Nu är ju Sthlm-Umeå inte så svår med elbil. Två stopp med Niro64 (1h41m) och tre stopp med Tesla 3 Standard range (0h42m). Long range två stopp på 29m totalt.

Alla alternativen innebär stopp i Sundsvall. Skulle välja Tesla i detta läge, då långa väntetider på obskyra platser inte är så trevligt.

Slutsatsen är än en gång att det är enbart Tesla som klarar långresor. Men billiga är de inte...
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Testade Nissan Leaf 24kWh också. Sju stopp totalt (fem olika elleverantörer) och stoppen tar totalt tre timmar på en körtid på åtta timmar. Dessutom är man hastighetsbegränsad en stor del av sträckan till 80 eller 90...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Testade Nissan Leaf 24kWh också. Sju stopp totalt (fem olika elleverantörer) och stoppen tar totalt tre timmar på en körtid på åtta timmar. Dessutom är man hastighetsbegränsad en stor del av sträckan till 80 eller 90...
Räknar den med kyla och minskad räckvidd? Eller är det optimala batterier?
 
Jag har ingen aning, men jag antar fräscha batterier. Jag har dock lagt in 15% batteri kvar så att man kan kompensera för regn, värme, motvind mm.
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Hur ser det ut om man drar in till Lycksele? Brukar köra över Bjurholm.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur ser det ut om man drar in till Lycksele? Brukar köra över Bjurholm.
Det är bara att prova själv.
https://abetterrouteplanner.com/
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är bara att prova själv.
[länk]
Tack!

Det var intressant att se vad tiderna blev. Som redan konstaterat är det bara Tesla som är ett rimligt alternativ för långkörning om man inte vill ligga längst fram i kön och ladda i 2h.
 
Zoe till Lycksele skulle bli 5 stopp och nästan 7h laddning...
 
N Nerre skrev:
Det kanske funkar bra de första 1-2 gångerna man ska iväg åt samma håll, men sen har man liksom sett alla intressanta stopp på vägen och vill hellre ta sig fram till målet så snabbt som möjligt.

Ta vår semesterresa i fjol, vi ville upp till norra Sverige. Biten upp till Piteå hade vi avverkat några år tidigare med ungarna. Det hade inte varit så himla lockande att behöva stanna en massa extra gånger på vägen upp, för det fanns inte så mycket intressant som vi inte redan sett.

Ponera att man t.ex. har släkt uppe i norr så man åker dit ett par gånger om året. Hur länge dröjer det inte tills man lessnat på de vanliga laddplatserna på vägen?

Ja, som sagt: ”det är lätt att förstå att det är svårt för en hel del människor att få ihop kombinationen kort räckvidd, långsam laddning och få laddplatser.”
 
Ni som nu diskuterar långa körningar. Har ni en eller två bilar i hushållet?
 
A Alexn72 skrev:
Ni som nu diskuterar långa körningar. Har ni en eller två bilar i hushållet?
Vi har just nu 2st, men skulle klara oss på 1.
 
N Nerre skrev:
Det är bara att prova själv.
[länk]
Rolig leksak det där! Och bara för att ni som bilar långväga i/till Norrland ska få vatten på er kvarn: det går att ställa in temperatur under show settings/show more settings.

För egen del konstaterar jag att en VW ID3 midrange nog skulle räcka bra. Lite motigt för de enstaka långresor strax över 50 mil som görs, men sånt får man väl väga mot kostnaden för något kraftfullare. Upp till 30 mil, som täcker det normala ”långåkandet” ser jag inga problem att tala om om det inte utöver kyla är moddigt osv. Men att en långresa i dåligt väglag tar extra tid och kräver något extra stopp är inte en deal breaker för min del.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Provade att lägga in en tjänsteresa jag gjorde i vår, la in en Zoe som är den elbil som vi har i poolen. (Sth-Eskilstuna-Örebo-Sth)

3,5h laddning och 4 extra stopp.

Tveksamt att min arbetsgivare och kunden skulle ha accepterat 2×3,5h övertid och ca 10 000kr i merkostnad.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
3 TWh motsvarar energin i ca 300 miljoner liter bensin, om man eldar upp bensinen för att bara få ut värmeenergi, dvs få ut 100% av energin.
Men då det gäller att driva fram en bil med bensin vs el så har bensinen en verkningsgrad på ca 25% (diesel ca 35%) medan eldriften kan stoltsera med kanske 80-90%.
Så den mängden el motsvarar kanske 900 miljoner liter bensin/diesel för att framföra bilar med.

Så japp, du har rätt, det finns helt klart en liten skvätt el att tanka med ... :cool:
Började snacka här hemma om elnätets kapacitet vad gäller elbilsladdning under nätterna, kom ihåg detta inlägg och vad otroligt med kapacitet vi normalt har om nätterna.
Jag började fundera på om det verkligen kunde vara sant, jag måste räknat fel, typ ...
Nåväl, ett fel var det, på indata från Husqvarna220A, som tog siffrorna från Nerre i sin tur och till sist räknade jag alltså på 3TW, när det egentligen handlar om 3GW

Så den överkapaciteten vi har i elnätet under nätterna ligger alltså i häraden 3GW och motsvarar alltså nästan 1 miljon liter bensin/diesel, kanske 0.9 miljon liter om min första uträkning var bra. Så vi kan under några timmar under natten tanka elbilar motsvarande nästan en miljon liter bensin/diesel per timme.
Så visst räcker det fortfarande bra till att ladda några elbilar.

Men ska vi ersätta hela Sveriges vägfordonsflotta med el så händer det lite saker.
Den drar idag runt 60TWh i fossil energi/ år, och med verkningsgraden för förbränningsmotor vs elmotor, inkl hela transport och laddkedjan för resp fordonslag så kan jag gissa att elbilar drar ca 30-50% energi i jämförelse.
Så den eldrivna fordonsflottan av samma storlek och körda mil som idag kommer antagligen sluka 20-30TWh el.

Sveriges elexport de senaste åren har varit något runt 10-20TWh, så en eldriven fordonsflotta kommer betyda att vi kommer bli nettoimportör av el, ifall vi inte ökar inhemsk elproduktion.
Vad ska vi öka med?
Bygga fler vattenkraftverk? var?
Bygga olje eller kolkraftverk?
Bygga kärnkraftverk?

Ska vi fortfarande lägga ner Ringhals?

Glöm att detta ersätts med vindkraft!

Möjligen solkraft på lång sikt.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.