Det verkar som om åsikterna går isär. Det verkar dock som om de flesta tycker att kompassrosen skall vara inpassad efter golvet i övrigt.

Vi tänkte ha en kompassros i hallen när det är dags för plattsättning, denna skall dock visa väderstrecken korrekt oavsett om det passar med övriga plattor eller inte. Rätt ska vara rätt;)
 
Bob_the_builder
Robert_Maria skrev:
Vi tänkte ha en kompassros i hallen när det är dags för plattsättning, denna skall dock visa väderstrecken korrekt oavsett om det passar med övriga plattor eller inte. Rätt ska vara rätt;)
SJÄLVKLART!!! Om man vill ha en dekoration som "linjerar" med klinkermönstret så ska man INTE välja en kompass som man felställer! Fastställes härmed.
 
Riktigt snyggt vore ju att ha en riktig fungerande kompassnål. :cool: :cool:
 
Snuttjulle skrev:
Riktigt snyggt vore ju att ha en riktig fungerande kompassnål.  :cool: :cool:
En fungerande kompassnål? Ifall man väljer att flytta på huset? Ifall husgrunden vrider sig?

Varför? ;)
 
Kompass i golvet är nog något som är på gång och inte en relik från 70-talet.
Var inne hos en kakel/klinkers butik igår och de hade färdiga kompassrosor i kakel fästade på "mattor". :D
Bara att lägga in i golvet och sedan foga.
 
Robert_Maria skrev:
En fungerande kompassnål? Ifall man väljer att flytta på huset? Ifall husgrunden vrider sig?

Varför? ;)
Själv är jag så mycke teknik freak att jag skulle gå fram och tbx med en högatalare eller magnet bara för att se om den rör sig. :D:D
 
Snyggt! Det är naturligtvis det enda rätta att den pekar emot norr. Allt annat ser onödigt och faktiskt rätt tacky ut. Jag funderade på just den saken när jag på en bild såg en kompass i klinker, i ett klinkergolv. Den kunde bara sättas på ett sätt, och jag tror knappast att de anpassade hela golvet snett efter kompassen? DET skulle inte heller bli snyggt, med sneda fogar emot väggarna...

Jag förstår öht inte diskussionen om huruvida norr ska peka emot en fog eller ej...  ;)
 
thomas33 skrev:
Kompass i golvet är nog något som är på gång och inte en relik från 70-talet.
Var inne hos en kakel/klinkers butik igår och de hade färdiga kompassrosor i kakel fästade på "mattor".  :D
Bara att lägga in i golvet och sedan foga.
Kompassrosor ja, fungerande kompasser i golvet NEJ.

"Reliken" som du talar om är äldre än så. Allt går i vågor och "kommer tillbaka" med jämna mellanrum. På kakelfirmor har kompassrosor funnits länge.
 
Leoni skrev:
Den kunde bara sättas på ett sätt, och jag tror knappast att de anpassade hela golvet snett efter kompassen?
Det går att sätta kompassrosor hur som helst. Dock är det så att det kräver lite jobb med att skära klinkret om man vill ha rosen att peka rätt.

Frågan är om man endast ser kompassrosen som en inredningsdetalj eller om man faktistk är intresserad av att den ska ha en funktion också!

Ett hett tips om man är en petimeter som jag är att kolla upp kompass avdriften i området där man bygger. Jordens magnetfält kan på sina platser vara rätt stort, i området där vi bygger är det 2,5 grader.
 
Robert_Maria skrev:
Det går att sätta kompassrosor hur som helst. Dock är det så att det kräver lite jobb med att skära klinkret om man vill ha rosen att peka rätt.
Eftersom Jens kompassros är rund så lär det bli lika svårt (eller enkelt) ;) oavsett hur man vrider den.

Några frågor till Jens (eller någon annan med idéer)

Hur är den fastsatt, med vanligt klinkerfix eller? Antar att den väger en del så kanske man kan nöja sig med att bara lägga dit den?

Är det nivåskillnad mellan kompassrosen och de övriga plattorna?

Runda former kräver ju lite... Hur fick du till en snygg skärning av plattorna?

Vilken typ av fog fungerar?

Hur fungerar rosen i kombination med golvvärme? Den borde ju leda värme alldeles utmärkt i teorin.

 
synpunkter skrev:
Hur kommer det sig att jag börjar tänka på mexitegel, heltäckande mattor, lamitatgolv, skinnsoffor...
...och porslinshundar? :)
 
Hej Dalle

Ja den sitter med vanlig klinker fix.
Den är tillverkad i 2mm rostfritt ca 3 kg alla delarna .
Nej ingen nivåskillnad den ligger plant med övrigt klinkers.
Lite pyssel med dom runda formerna men med en skiva för klinkers i kapan så gick det bra .
Helt vanlig klinkers fog använde jag .
Den är nog lite kallare än klinkers plattorna brevid men inget man märker av .

Mvh Jens

dalle skrev:
[quote author=Robert_Maria link=1135524868/0#23 date=1136369322]Det går att sätta kompassrosor hur som helst. Dock är det så att det kräver lite jobb med att skära klinkret om man vill ha rosen att peka rätt.
Eftersom Jens kompassros är rund så lär det bli lika svårt (eller enkelt) ;) oavsett hur man vrider den.

Några frågor till Jens (eller någon annan med idéer)

Hur är den fastsatt, med vanligt klinkerfix eller? Antar att den väger en del så kanske man kan nöja sig med att bara lägga dit den?

Är det nivåskillnad mellan kompassrosen och de övriga plattorna?

Runda former kräver ju lite... Hur fick du till en snygg skärning av plattorna?

Vilken typ av fog fungerar?

Hur fungerar rosen i kombination med golvvärme? Den borde ju leda värme alldeles utmärkt i teorin.

[/quote]
 
Snuttjulle skrev:
Riktigt snyggt vore ju att ha en riktig fungerande kompassnål.  :cool: :cool:
:cool: Kompassnålen monterar man bara i hus- vagnar/bilar och båtar numera. ;)
För övrigt är jag imponerad av Jens kompass. :)

 
Fastnade i den här kompass diskussionen, då jag skulle kakla runt vår kamin och såg en såndär kompass när vi skulle köpa sten...och skoja om jag svalde tungan då jag såg priset...5000:-... hur svårt kan det vara?
Köpte material för 300:-, hade en vinkelslip med en diamantklinga, samt lånade en våtkap av en jobbarkompis då den vita stenen gick väldigt lätt sönder.
Här är resultatet för ca 300:-. har beställt bokstäver som kostar drygt 90:- styck utöver dessa 300:-. har inte fått dem ännu.

http://www.dtx.se/solvik/images/image/2009-04-26 15-58-25 nr 25.JPG
http://www.dtx.se/solvik/images/image/2009-04-26 15-58-48 nr 27.JPG

Har inte heller fogat färdigt runt de mörkare stenarna. Vill ha en fog som inte skiljer sig så mycket i färg jämfört med skiffern. Runt den vita stenen har jag fogat med marmorvit fog.

GIVETVIS pekar visarna RÄTT, annars får man en massa kommentarer som..Men...men..stämmer verkligen väderstrecken?..och så skall man ha ett stort utlägg om varför man ville få det snyggt istället för rätt.
 
Redigerat:
Snyggt jobbat, TonyT! :)
Å vilken härlig utsikt du har. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.