S
Hej alla! Vi har en granne som byggt en pool utan att ha berättat detta eller tagit en diskussion med oss, vi som äger brunnen de har servitut ifrån.
Som alla förstår är det inte lite vatten det handlar om och detta innebär att trycket sjunker och att vi ibland blir helt utan vatten.
Till detta kommer också att pumpen får jobba på högtryck och att våra elräkningar har skjutit i höjden. Grannarna har hittills betalat för el/frostvarnare som används på vintern, i pumprummet, detta enligt överenskommelse med de tidigare ägarna av vår fastighet.
Vi har tidigare haft problem med vattenmissbruk men med en pool blir det ju inte precis bättre. Det skapar dessutom osämja, något man naturligtvis vill undvika.
Nu undrar jag om någon här vet vad som gäller vid ett uppenbart missbruk av ett vattenservitut?
 
Dvillan
Föreslå att nästa säsong så får de fylla poolen med tankbil. Ang. Elförbrukning så sätt en separat mätare för pumpen, så får de helt enkelt betala för sin förbrukning :)
 
  • Gilla
Peter4321 och 4 till
  • Laddar…
Hur ser servitutet ut?
Man kan gissa att det inte gäller att fylla en pool, ej heller att det är "förbjudet".
Vore intressant om det går att lösa servitutet om det fortsätter missbrukas.
 
  • Gilla
Sommarosolen
  • Laddar…
janwide
Om det har byggt en permanent pool så borde väl detta vara en engångsföreteelse?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
S
janwide janwide skrev:
Om det har byggt en permanent pool så borde väl detta vara en engångsföreteelse?
Nej det tror jag inte! En pool måste ju tömmas och varje sommar måste den fyllas på med jämna mellanrum. Maken har räknat på det och det är inga små vattenmängder det handlar om. Vi får se, jag har talat med dem och kommer nog ta hit någon som kan sätta in en separat mätare för ordningens skull.
 
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hur ser servitutet ut?
Man kan gissa att det inte gäller att fylla en pool, ej heller att det är "förbjudet".
Vore intressant om det går att lösa servitutet om det fortsätter missbrukas.
Ja, det undrar jag också. Jag har beställt handlingarna från Lantmäteriet så jag får se vad som står där. Och som du säger, det finns garanterat inte något om någon pool i det...
Såg på ett annat ställe en annan som hade problem och blev tipsad att stänga av vattentillförseln så att slösarna får ansluta själva på egen bekostnad. Som härskande fastighet förbinder man sig ju tydligen i de flesta om inte alla fall, att tillhandahålla vatten, men inte någon pump att göra det med. En intressant tanke.
 
janwide
S Sommarosolen skrev:
Nej det tror jag inte! En pool måste ju tömmas och varje sommar måste den fyllas på med jämna mellanrum. Maken har räknat på det och det är inga små vattenmängder det handlar om. Vi får se, jag har talat med dem och kommer nog ta hit någon som kan sätta in en separat mätare för ordningens skull.
En permanent pool tömmer man inte vintertid. I varje fall inte helt. Tycker ändå att de borde fylla med tankbil eftersom vattnet tas från en brunn.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Det beror ju precis på vilken kapacitet brunnen har och hur fort man fyller. Det behöver inte vara ett problem bara för att det är en brunn.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
S Sommarosolen skrev:
Hej alla! Vi har en granne som byggt en pool utan att ha berättat detta eller tagit en diskussion med oss, vi som äger brunnen de har servitut ifrån.
Som alla förstår är det inte lite vatten det handlar om och detta innebär att trycket sjunker och att vi ibland blir helt utan vatten.
Till detta kommer också att pumpen får jobba på högtryck och att våra elräkningar har skjutit i höjden. Grannarna har hittills betalat för el/frostvarnare som används på vintern, i pumprummet, detta enligt överenskommelse med de tidigare ägarna av vår fastighet.
Vi har tidigare haft problem med vattenmissbruk men med en pool blir det ju inte precis bättre. Det skapar dessutom osämja, något man naturligtvis vill undvika.
Nu undrar jag om någon här vet vad som gäller vid ett uppenbart missbruk av ett vattenservitut?
Jag reagerar starkt på din berättelse, men jag är lite osäker på vart du skall vända dig. Ett vet jag alldeles säkert: så här får ingen missbruka ett vattenservitut! Man får inte "röva" bort vatten för egen del på detta sätt. Det står nog inget om det i servitutshandlingen, men det framgår av allmänna rättsprinciper som kan finnas i domstolsutslag och annan praxis.
Du behöver ta hjälp av någon instans: Lantmäteriet, Kronofogden eller dylikt. Om inte annat kan de lotsa dig vidare. (Om du är medlem i Villaägarna, kan du fråga där också.)
Det är lite bråttom, och du kan inte räkna med att undvika osämja. Det som de missbrukande grannarna gör mot er, är grovt brottsligt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ullhund och 3 till
  • Laddar…
Rätt att ta vatten innebär normalt inte rätt att ta annat än för hushållsändamål, dvs mat, disk, tvätt. Att fylla en pool lär inte ingå i servitutsrättigheten om inte detta tydligt var avsett vid servitutets bildande.

Rätt att ta vatten brukar heller inte innebära att man blir servad med uppumpat vatten, utan man brukar själv få stå för pump och vattenledningar från brunnen. Detta löses ofta med en överenskommelse, som innebär att man delar på kostnaderna för pump och underhåll.

Ett förslag är att du först berättar för grannen att du inte anser att han har rätt att fylla poolen med brunnsvattnet, och att brunnens flöde inte tillåter detta. Om han bråkar så kan du sätta dit en vattenmätare som slår av efter en daglig "normal" förbrukning. Då blir det grannen som får processa om att han har rätt till mer vatten än så, vilket blir svårt.
 
  • Gilla
Sommarosolen och 2 till
  • Laddar…
M
Rent ekonomiskt så tror jag inte det är ett problem, pumpen kostar max 1,5:- per timme att köra.

Räknar man på typ 30 liter per minut så tar det 10 timmar att få ut 18 000 liter vatten (en pool på 1,5x2x6 meter)
Till en kostnad av 15:-.

Däremot är det ju en hädelse mot er och mot naturen att göra så.

Edit: glömde säga att de får ju aldrig ut 30L/min ur sin kran, kanske 10. Så så tar det nästan en arbetsvecka mes full sprutt för att fylla poolen och det kostar kanske 50-60:-.
 
  • Gilla
Sommarosolen och 1 till
  • Laddar…
Att fylla en pool är inte att se som onormalt. Om det inte orsakar problem har jag svårt att se att det inte är okej.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att fylla en pool är inte att se som onormalt. Om det inte orsakar problem har jag svårt att se att det inte är okej.
Brunnsägaren blir ibland utan vatten! Är inte det ett problem?
 
  • Gilla
Sommarosolen och 1 till
  • Laddar…
Om det bara är tillfälligt löses det enkelt genom att sänka flödet eller göra uppehåll i tappningen.
 
Tyvärr har de flesta ingen aning om hur mycket vatten de kan ta innan det tar slut. Det brukar sluta med luft i pumpen och en massa besvär för att få pumpen att "ta" igen. Lägg till det faktum att en dricksvattenpump för en normal fastighet inte är avsedd för kontinuerlig drift i ett flertal timmar för att fylla en pool. Det är en stor chans att man står där med en bränd pump som konsekvens av detta.
 
  • Gilla
Sommarosolen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.