Jag har en gammal folkpool där det är murat med betonghålsten och putsat på dessa utan minsta extra skydd mot linern. I botten ligger väldigt fin sand som är hårt packat, linern ligger direkt på detta. Då det är mitt familjehem så vet jag hur den är byggd.
Den liner jag har nu börjar ha gjort sitt och jag är fundersam på om den ens kommer att hålla denna säsong då den börjat krympa och det syns hur det sträcker i alla hörnen.
Jag vet att man idag använder olika tekniker med skivor runt om, vissa modeller med en matta på botten under linern osv. Vad är till att rekommendera idag när det väl är dags att byta den? Vilka tekniker verkar fungera bäst?
Ska jag komplettera med någon form av isolering eller skivor runt om? Något under linern i botten för att slippa problemen med att alla avtryck från en häl när någon hoppat i kommer synas för alltid osv?

Sen till den stora frågan, vad har ni för olika tips när det gäller leverantör av liner som kan måttbeställas? Arbetet kan jag göra själv men liner och allt material tar jag tacksamt emot alla tips jag kan få kring.

Poolen är 4x8 och ca 1,5 m djup.
 
S
Du har en här http://pdkprodukter.se/poolliners/
Det med ett skydd bakom linern , köpte en rulle 10 mm tjock från t företag i Getinge ,
Fagerdala industri eller något , dom tillverkade även isolering , men vet inte om dom finns kvar
Polfiirmorna tar ruskigt bra betalt för det som ska vara bakom Linern
 
Utan att kunna något. Skulle man inte kunna behålla den gamla linern och lägga ny på?
 
S
Har ingen erfarenhet av det , men tveksamt , den gamla Linern är ju blåsig och kanske inte ligger jämt i bottenhörnen som du säger , tror inte du kan få det bra då , snacka med en Linergubbe
 
S Shiraz skrev:
Utan att kunna något. Skulle man inte kunna behålla den gamla linern och lägga ny på?
Nej så gör man inte. Dels för att det inte är någon fördel att göra så, dels för att det blir problem vid alla armaturer i poolen, samt vid den övre infästningen.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Har du haft problem med befintlig konstruktion? Om inte skulle jag fortsätta på liknande vis.

Har du en putsad vägg skulle jag vilja ha en tunn foam bakom linern. Säljs tex i poolaffären.

Har du problem med hälavtryck i botten kan det ju vara lämpligt med någon isolerskiva - den hårda typen man lägger under golv (brukar vara grön eller lila) passar bra till detta. Ovan på detta lägger man sedan en foam, samma som på väggen.

PDK Produker levererade liners till Poolstore för några år sedan när jag byggde pool. Behövde jag en ny liner skulle jag vända mig dit direkt. Dom fabriksbygger enligt dina mått.
 
Väcker liv i min gamla tråd då linern inte höll längre.
Jag är nu i full gång och har rivit ur den gamla linern. Putset har klarat sig ganska bra och det är nog bara några få ställen som jag behöver bättra lite.

Nu när jag ändå gör i ordning poolen tänker jag fixa lite mer samtidigt. Eftersom den är helt oisolerad idag förstår jag att mycket värme försvinner ut i marken. Jag har därför kikat på att isolera både runt om och under linern med cellplastskivor. Jag kommer nog att nöja mig med EPS istället för XPS då det är en rejäl skillnad i pris. 20 mm EPS borde väl göra en hel del skillnad mot att inte haft något alls innan?
Jag tänker använda en rulle sådan cellplast som man har mot linern i dagens poolbyggen (ca 1500 för 25 m rulle) vilket då borde göra skarvarna mellan isoleringsskivorna osynliga.
Jag lägger som sagt även isolering under linern, och jag tror att jag ska beställa en bottenmatta att ha mellan skivorna och linern för att även där minska risk för att någon skarv syns.

Eftersom jag isolerar poolen kommer jag behöva montera om och flytta bräddavloppet så det stämmer med var linern hamnar. Borde inte vara ett jättesvårt projekt.

Jag har tidigare haft ett rör som gått över relingen och spolat tillbaka vattnet nere vid botten av poolen. Detta är inte snyggt så jag vill därför kosta på att sätta ordentliga inlopp nu. Finns det något bra sätt att beräkna hur många inlopp man ska ha? Jag hittar inga bra uppgifter på det. Rekommendationer på monteringshöjd? Relativt till bräddavloppet?
För att montera dessa inlopp måste jag få till något hål i muren. Antar att jag behöver leta upp rätt storlek på ingjutningsrör och hyra en ordentlig betonghålsåg för ändamålet då min mur redan är på plats. Alla tips här är välkomna då jag aldrig gjort sådant tidigare och knappt kan gjuta ens.
Reningsverket fungerar bra. Pumpen är en MaxFlo 2 och till den ett ganska stort sandfilter. Tror jag ska passa på att byta sand i det nu när jag ändå håller på.

I ovankant sitter en tryckad regel fastspikad i muren och det är denna som linern suttit häftad i. Ser ni några större fördelar med att byta till snäpp-in-fäste eller ska jag köra på den konstruktion som varit? (Linern sitter alltså häftad i en regel och sen täcks allt av de stora tryckade plankorna som suttit som reling.

Lite bilder från när jag pumpade ur det vattnet som var kvar och passade på att få ut det på gräsmattorna. Ni kan även se hur linern var i så dåligt skick att den sprack av rörelserna när vattnet pumpades ur.
Tom pool med skadad och delvis borttagen liner under renovering, med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom pool med skadad, riven liner och synlig brun trädäck ram runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom pool med trasig liner och synligt betonggolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom pool med gammal skadad liner och synlig trappa, omgivet av betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tom pool med bortriven liner, exponerat puts och en bit liner kvar på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsfas av en gammal pool med synliga putsväggar och gammal liner på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom pool efter borttagning av liner med murar synliga och gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Arbetet fortsätter sakta men säkert. Håltagningen i muren var ingen höjdare direkt men det gick.
Är det möjligtvis någon av er som sett ifall det går att köpa en färdig distans att sätta mellan bräddavloppet och motflänsen? Jag vill försöka hitta något för att kompensera för de 20 mm isolering jag sätter i poolen.
Jag har pratat med en som kanske kan skriva ut det på sin 3D-skrivare men jag tycker väl att jag knappast är den första som modifierat en pool?
Alternativet annars är att gräva fram hela bräddavloppet och hoppas att det finns tillräckligt med utrymme för att flytta det 20 mm närmare muren.

EDIT: Det är en helt vanlig Hayward 1084, precis som hos många poolleverantörer
 
Jag skulle nog försöka flytta in armaturerna motsvarande isoleringen. Eller så skippar du isoleringen och fokuserar på att ha bra täckning istället.
 
Poolrenoveringen fortsätter. Har en ny liner liggandes här nu som kommer monteras de närmsta dagarna.
Vill dela med mig av ett tips som kan komma många till nytta. När jag bytte sanden i filtret igår i väntan på att kunna fortsätta med andra moment så insåg jag att det enklaste sättet att få ur all sand var att använda våtdammsugaren från garaget. På så vis kunde jag suga upp all sand som fanns även under dysorna i filtret. Vid återfyllning konstaterades att det gick åt mer än en säck för att komma upp till den nivån (trots att jag fyllde med en hel del vatten innan för att förenkla arbetet). Det betyder att om man inte suger ur det så kommer man att ha mycket gammal sand kvar i botten efter ett antal sandbyten om man bara gräver.
 
Ja det är ett bra tips, också pga att om man gräver är det lätt hänt att man har sönder dysorna.
 
L L-E skrev:
kan man använda dylik som skydd för liner? [länk]

jmf [länk]
en viss prisskillnad
Inte jättestor prisskillnad eller? 33 mot 49:-/kvm.
Om du vill komma billigt undan, så borde en skyddsmatta för dammar fungera lika bra
17,50:-/kvm,
https://www.dammbutiken.se/skyddsmatta-2-m
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Inte jättestor prisskillnad eller? 33 mot 49:-/kvm.
Om du vill komma billigt undan, så borde en skyddsmatta för dammar fungera lika bra
17,50:-/kvm,
[länk]
Skrev en viss skillnad inte stor skillnad. Dammduken är tämligen lättviktig om man jmf med de tidigare nämnda dukar. Nu till frågan skulle den gröna duken från bauhaus funka lika bra som den som saluförs som linerskydd? Båda tycks väga lika per m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.