Som Björn skriver så "böjer" sig lågfrekvent ljud (vägbrus) över hinder.

Tror dels inte att en sådan duk kommer att göra särskilt stor nytta, ens där den faktiskt sitter, men huvudproblemet kommer att vara allt ljud som passerar över den.

För 500kr / m2 så hade jag byggt en mur av lecablock.

Mycket lite ljud kommer att slippa genom muren, men tyvärr tror jag att du ändå kommer att bli besviken på ljuddämpningen.
Åtminstone kommer ni att slippa se bilarna - möjligtvis kommer det att göra att störningen upplevs mindre.

Tror tyvärr det blir svårt att få till bra ljuddämpning utan en barriär som är dubbelt så hög.

/ Fredrik
 
Hej!
Ja, nog är det ett bekymmer. Menar ni att jag helt enkelt kan bygga ett vanligt plank som jag isolerar.

Jag tänkte att jag hade lite tur eftersom min uteplats är på en kulle ovan vägen. Skulle säga nästa 4m över. Så jag tänkte bygga så högt jag kan. Vet att jag fortfarande kommer höra trafiken. Men om jag kan få ner det lite så skulle jag vara nöjd.

Jag bor i en brf. Så måste bygga av trä. Fick nedslag på glas....

Kom gärna med fler tips. Som jag förstodd det så ska denna duk absorbera bort en del ljud istället för att reflektera.
 
  • Handritad skiss av en uteplats ovanför en väg med måttangivelser för ett planerat bullerskyddsplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker då sjämvklart bygga staket på altan
 
Ok, med de förutsättningarna, så hade jag skaffat tryckimpregnerade reglar, 45x195.
Sågat dem 120cm höga och satt dem som staketstolpar, med kortsidan (45mm) mot vägen, i kanten av altanen med 83cm centrumavstånd.
Sedan hade jag köpt fibercementskivor (https://www.bauhaus.se/masterboard-fibercement-12x2500x1200mm) och klätt reglarna med dem, både på ut-och insidan. Om Brf kräver det, så får du väl klä skivorna med trä, i värsta fall på både ut- och insidan.

I nästa steg hade jag hällt i torr sand mellan skivorna upp till 80cm höjd. Slutligen en dammfolie ner i lådan så att det bildar en planteringspåse, som jag fyllt med jord till fem centimeter under kanten.
Slutligen plantera thuja, 80cm höga, i lådan, med 20cm mellanrum.

Då har du fått ett 120cm högt "staket" som är tungt som f*n. Kommer att dämpa ljud mycket bra.
Ovanpå staketet har du en "blomsterlåda", som dämpar sikten till 100% efter ett år (klipp dem HÅRT) och åtminstone tar en del ljud.

Du skulle tom kunna sticka ner en fibercementskiva mitt i jorden, så att den sticker upp 40cm och sedan plantera thuja på båda sidorna om den. Kommer inte att synas, om du sätter thujorna tillräckligt tätt, men eventuellt får du då göra lådan bredare, för att få plats med rotklumparna.
Jag tror att de extra 40cm barriär skulle sänka ljudnivån ganska mycket.

Se mina vackra tillägg på din vackra skiss.
Svart är fibercementskivor, orange är damduk och rött är thujor.
Skiss av staketkonstruktion med fibercementskivor och plantering av thuja, markeringar i svart, orange och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Fredrik
 
  • Gilla
Kakel87 och 2 till
  • Laddar…
Enormt bra. Hade denna tanke tidigare. Att bygga stora blomlådor runt altan. Fylla med jord och hoppas att det skulle räcka. Jag har redan stolpar runt altanen. 100x100 stolpar.
Tujier har jag redan men innanför det tänkta staketet. Kanske kan höja dem, dom planterades förra sommaren.
 
S Skurket skrev:
Enormt bra. Hade denna tanke tidigare. Att bygga stora blomlådor runt altan. Fylla med jord och hoppas att det skulle räcka. Jag har redan stolpar runt altanen. 100x100 stolpar.
Tujier har jag redan men innanför det tänkta staketet. Kanske kan höja dem, dom planterades förra sommaren.
Med komplettering av dessa skivor så räcker det nog
 
Skivorna är dels tunga, dvs dämpar ljud bra, dels täta, om du skarvar dem över "staketstolparna", dels ruttnar de inte.

Lycka till.

/ Fredrik
 
Diagram över bullerdämpningsmaterial, visar gabionmur, solid betongblock, tegelvägg, träplank och korrugerad plåt med decibelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar en bild på olik bullerdämpning. Hittade detta på nätet då jag själv jagade bästa materialet för att dämpa trafikbuller.
Höjden är viktig. Står du vid en vägg, måst min. nivå vara högre än ditt huvud, 50 cm över är bättre.
Bor du högre upp, måste väggen också vara högre. Dämpar du som Tornhill beskriver får du bra resultat tror även jag.
Jag såg en tjock vägg på en resort, där de först satte upp en 3" vägg av murblock, så en likadan 10 cm vid sidan om, och fyllde mellanrummet med sand. Då reflekterar den hårda väggen en del av bullret, och det som tränger sig genom, absorberas av sanden och sen reflekteras tillbaka in i sanden av nästa mur.
Denna resort ligger helt intill en hård trafikerad väg, men det var helt tyst inne på området.

Läste också att en bullervägg bär ha en massa av 20kg/m2 för att ha bra effekt. Tunn plank klarar inte av att sänka många db.
 
  • Gilla
Skurket
  • Laddar…
Kommentar till min bild på olika bullerskydd.
Jag byggde en 6" tjock vägg 2 meter hög för att reducera buller från trafiken.
Vägen är 30 meter från väggen (tyvärr) och vårt hus är 50 meter bak muren och högre upp.
Köpte en dB instrument och kollade skillnaden på ljud ovanpå muren och nere vid marken bak muren.
Reduktion är ca. 15-19 dB när jag sänker instrumentet ned till backen.
Uppe vid huset är det mycket liten reduktion, om alls, då ludet av trafiken går över muren.
Jag valde då att påbörja en mur ca. 15 meter från huset, på samma plan som huset står, och det ger en skillnad på ca. 15 dB.

Efter denna erfarenhet, ser jag att bilden säger en dämpning av 50 dB på en 20 cm solid mur, något jag är tveksam till.
Jag kommer att höja den första muren till 3 meter, för att se om det ger bättre resultat.
Gör uppmärksam på att denna mur inte är byggd i Sverige, men trafik och natur är likartat.
Att ha ett bullerskydd när huset och den plats man uppehåller sig ger bättre resultat än att det är längre från huset.
Det sägs att bästa placering är så när vägen som möjligt, för att döda däckbullret som ger upphov till den största delen av bullret. Inte alla kan göra detta, så ofta får man prova sig fram.
Vi får åtminstone en lugnare trädgård när allt är klart. Men en kombination i en vägg med reflekterande hård yta, och en absorberande del, är nog bästa valet. Tyvärr så kostar det mera också, men kanske man vill investera i detta för att få det bästa resultatet.
De tunna väggarna man ser längs vägar och motorvägar, ger jag inte mycket för. Tror inte de dämpar så mycket som det är önskvärt.

En fotnot.
12 mm glas dämpar rätt mycket buller. 2 skikts glas av 2 x 6 mm med luftspalt emellan gör också mycket.
men höjden är viktig, och glas blir kanske både tungt och dyrt att sätta upp för privata.
 
  • Gilla
Skurket
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.