CarMan skrev:
får du nått för den så är ju det bätre än inget!
tar du inte bergvärme direkt så kostar ju driften betydligt mer fram till su byter till bergvärme. & om du nu tänkt byta till bergvärme så är det ju "samma" pris i investering nu som då.
Skilnaden blir ca 7-8000:- mer i drift/år fram till du byter
Det vet vi inte ännu om det blir så dyrt. Jag skall som sagt varma upp källaren. Källaren är indelad i 4 sektioner för golvvärmen och i 3 rum. Innan vi bygger klart övervåningen så borde pannan orka med att driva en eller två av golvslingorna i källaren. Detta är rena gissningar från mig. Men eftersom jag inte värmer upp övervåningen så borde den orka ge lite värme så bilen blir glad.

Det kostar mig inte så mycket att testa. Jag kan ta en kostnad på 7-8000:- för att veta om det funkar eller inte. Att direkt investera i bergvärme för 120-150.000:- utan att veta om jag gjorde rätt känns fel.
 
JonasBj, jag tycker du gör rätt och skulle själv i din situation göra detsamma.

Din installation kostar 11.000:- (det avdrag du kan få av Älvsbyhus). Då kan du leva med en högre energikostnad i över 10 år, eller tills nuvarande pump slutar att fungera. Då kan du ta ett nytt beslut om vad som är vettigt då, förmodligen finns ännu bättre teknik då som du kan dra nytta av. Den löpande energikostnaden är viktig men investeringskostnaden ska också kunna räknas hem, och i ditt fall tror jag inte att du räknar hem en bergvärmeanläggning under 10 år.
 
Det går att docka en Nibe luft/vatten -pump till Nibe 310, då får du en rejäl effektökning. Värt att tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.