F
MathiasS MathiasS skrev:
VA!!??

Men femsekundersregeln på tappade mackor gäller väl iallafall senare också?
Absolut, det är sen gammalt.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
om man har ett fönster i tomtgränsen så borde det vara ett som öppnas inåt
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
F
T tergo skrev:
om man har ett fönster i tomtgränsen så borde det vara ett som öppnas inåt
Eller inte alls.
 
Som någon annan redan konstaterat så antyder bilden att där är en takfot som hänger ut en bit också, en bättre bild hade varit trevligt.

Att klaga på att fönstret sticker ut om det inte är längre än vad takfoten redan gör känns konstigt. Kanske till och med är så att gränsen går i linje med takfoten och inte väggen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom TS har uppgett att han har ett likadant fönster i sitt garage så får man väl anta att fönstret och öppningsriktning framgår av det beviljande byggnadslovet för gruppbebyggelsen.
 
F fsn skrev:
Jodå, så länge det är öppet på hans egen tomt. Men du var ju så säker så varför frågar du? Har grannen en buske som hänger över tomtgräns så är det helt ok att klippa ner det till tomtgräns efter att först ha gett grannen själv möjlighet att lösa det.... det är väl bara att rycka igång motorsågen i detta fallet med om man vill dra det till sin spets. Grannens tomt är helig och man får inte annektera annans mark, inte ens med ett öppet fönster, det är självklart.
Tur man inte fått dig som granne, sandlådenivå delux! Jag ger upp, du kan väl hjälpa stackars TS med sitt i-landsproblem och kapa av fönstret med din fina motorsåg. Roger ut!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag tycker att, har man köpt ett hus med en trädgård så vill man ju kunna låta sina barn leka i den. Helt idiotiskt att grannens hus med ett fönster ligger precis i tomtgräns. Själv hade jag nog planterat en hög tät buske precis framför fönstret, så känns det inte så påträngande längre + att det dämpar en ev. träff från bollen.
 
En enkel lösning kan ju vara att knuffa igen fönstret...
 
Lämpligtvis på sådant avstånd att grannen fortfarande kan underhålla sin fasad i så fall, och att växtligheten inte påverkar fasaden negativt.
 
Robert63 Robert63 skrev:
En enkel lösning kan ju vara att knuffa igen fönstret...
Fönstret kanske måste vara öppet för att få tillräckligt ventilation?
 
A. Hade jag haft ungar hade jag bett dem hålla bollar och andra prylar borta från både väggen och fönstret. Hade ungarna ändå gjort åverkan på något hade jag tagit det som ett tillfälle att lära ungarna handling och konsekvens. Exempelvis lägre månadspeng ett tag. Bollar kan skada fönstret oavsett om det sitter ovan egen mark eller fyra meter in på grannens.
B. Hade grannen ideligen puttat igen mitt öppna fönster eller byggt ett plank framför det hade jag surnat till på grannen och tagit ett allvarligt snack med denne.
C. Har man köpt ett hus med dessa förhållanden får man stå sitt kast. Punkt.
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
F
A ajn82 skrev:
Som någon annan redan konstaterat så antyder bilden att där är en takfot som hänger ut en bit också, en bättre bild hade varit trevligt.

Att klaga på att fönstret sticker ut om det inte är längre än vad takfoten redan gör känns konstigt. Kanske till och med är så att gränsen går i linje med takfoten och inte väggen.
Så kan det absolut vara och, det är väl tom rimligt. Då kan grannen ha öppet sitt fönster hur dom vill.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tur man inte fått dig som granne, sandlådenivå delux! Jag ger upp, du kan väl hjälpa stackars TS med sitt i-landsproblem och kapa av fönstret med din fina motorsåg. Roger ut!
Jordabalken är dock fortfarande jordabalken. Jag är relativt okomplicerad som granne, kanske att ett par poolparty med barn och grannar stör då jag konsekvent vägrar att slänga mina gamla ungkarls-högtalare med dubbla 10” kevlarbasar och att jag envisas med att pumpa hårdrock i dom UTOMHUS en eftermiddag om året.
 
grannen får väl fixa ett fönster som öppnas inåt.
 
J Johan1000 skrev:
Kan jag sätta upp ett plank framför fönstret? ( monterat i reglar i jord och löstagbart)
E etompau skrev:
Ett plank/häck kan kanske vara en lösning. Stäm av med din granne.
J Johan1000 skrev:
Eller tuja som får bli hur hög som helst?
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Själv hade jag nog planterat en hög tät buske precis framför fönstret, så känns det inte så påträngande längre + att det dämpar en ev. träff från bollen.
Tänk på att om det plantera någon häck, byggs något plank etc så måste häcken, etc kunna klippas/underhållas på den sida som är mot grannen.
Grannen måste kunna underhålla sin fasad, från marken, från ställning som hänger från taket, från bomlift etc.

Tänk även på att växter/buskar/etc inte får påverka grannens fasad, grund, dränering, etc.


Hur högt växer en buske etc (tex tuja) per år?
Vilken höjd har buskar etc vid plantering?
Hur gamla är barnen?
Hur länge kommer barnen hålla på med bollar i trädgården?
Finns någon lekplats, allmänning, etc i närheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.