peddap skrev:
Vi hade en billig tomt från början och hade hamnat på 1.6 mille för en Jorduggla från LB-hus...avsevärt högre standard än Älvsbyhus som vi tittade på i början...sen är ju platta på mark att föredra...tycker i alla fall jag....
Jag håller med föregående talare att platta på mark är att föredra. Det får du inte med t ex Älvsby eller Hjältevad. En del gör precis som signatur AC skrev att det väljer ett billigare hus. De billigare husen är billigare pga bl a:

torpargrund, annat byggmaterial i byggsatsen, enklare parkett, enklare köksluckor, plastmatta i våtrum, ej isolerade innerväggar, inte möjlighet att flytta väggar, inte golvvärme, inte klinkers innanför entrédörr, endast elslingor i golvet och då är det tillval (ej vattenburen golvvärme alltså), inte möjligt med fönster ner till golv på nedre plan för då sitter radiatorerna ivägen osv.

Sedan under resans gång så plockas det ena tillvalet på efter det andra för "huset är ändå så billigt och något ska men ju unna sig". Plötslig har torpargrundshuset med fast planlösning blivit ytskiktsoptimerat för att bli det sk drömhuset, och lika dyrt som vilket annat hus som helst. Det behöver givetvis inte vara fel om man gillar det, men det är något att tänka på innan man slår till. Älvsbyhus har ändå en övre gräns dvs du kan inte uppgradera köket hur mycket som helst, inte om du väljer det kök som ingår i alla fall. Hjältevadshus däremot går ut på att du ska kunna uppgradera i stor utsträckning och där har du många möjligheter att göra tillval för hur mycket som helst!
 
Det är alltid bra om man kan intala sig själv att man inte har köpt ett onödigt dyrt hus. Och komma med valda sanningar om vad "andra" tänker och gör med deras husbyggen.
Det konstiga är att det oftast är de som valt en "dyrare" husleverantör som klagar på de "billigare" husleverantörerna. Det låter som att ni är osäkra på om ni verkligen har valt rätt.
 
Vi bygger hjältevadshus 1plans 127,5kvm
5 rok!

Men tomt + alla avgifter + huset + tillval + garage
hamnar vi på lite under 2,1 milli

Men vårt "billiga" hus kostade 1,4 med garage
grunden till huset + plattan till garage gick på 212 000:-

Tillvalen till huset 168 000
(kakel + ekluckor + annat golv + klinker i kädvård+
andra vitvaror i kök å tvätten + isolerade innervägar+
annat smått å gott som spottar i kök å dimmers etc

förstår inte varför man kallar hjältevadshus för billiga?
även om vi hade lagt till 58 000 för golvärme i hela huset
så hade vi ändå kommit billigare undan
å samtidigt fått samma bra standard inomhus som
de "dyra" husen ::)


Annika
 
Varför inte bara köpa färdiga väggmoduler och takstolar,sedan inreda rummen precis hur man vill och de material man vill ha eller har råd med,då blir det budgethus med egna tillvall ! :)
 
Vilka företag säljer väggmoduler o takstolar som du beskriver? Försöker hitta bästa billigaste lösningen själv eftersom tomt är så förbålt dyrt här i kommunen!!!
 
Vi bygger ett Stora Mariannelund och hamnar på 1.9 ungefär....
Då kostar tomten 550000 kr och ett garage med förråd ingår.
Även kaklat o klinkat badrum med golvärme.
 
Nostalgihus säljer väggmoduler och takstolar.
 
För de pengarna du ska lägga får du ett lyxhus hos Älvsbyhus sen bryr jag mig inte om vad andra säger jag håller med om föregående talare om att de som köper de dyra husen sen bara försöker hävda sig genom att klanka ner på de billigare husen men en sak ska sägas och det är att det om du är nöjd med planlösningen i något av Älvsbyhus kollektion så kvittar det hur många tillval du gör för prismässigt hamnar du ändå med hästlängder mycket billigare än de dyra husen sen kan de som köpt dessa husen försöka hävda sig allt de vill.
Jag ska själv bygga Älvsbyhus och jag vill bara säga att jag tog inte första bästa utan bestämde mig utefter vad jag fick för pengarna och där vill jag säga att Älvsbyhus är "outstanding" prismässigt.

Jörgen och Sanije
 
Hej Alla bugetköpare!

-Tänk framför allt på alla kostnader som INTE ingår...

Ta t.ex. tomten. som kostar i snitt 100.000kr att göra iordning med fyllnad, sand & jord, gräs, gångar, uppfart mm. (Man vill ju gärna ha gräsmatta istället för leråker)

Samt alla de där "detaljerna" som man inte tänker på att de inte ingår. Detta kan t.ex. vara kakel & klinkers (dyrt, om man inte vill ha det urtråkiga vita), utelampor, veranda. samt en detalj som oftast glöms bort men är både nödvändig & svindyr, nämligen badrumsdetaljer (toapappershållare, handukskrokar osv.) Det är inte ovanligt att de kostar över 500kr styck..  :surprised:

Samt tillägg som spotlights, bredbandsuttag (vår lokala bredbandsleverantör tar 650kr per uttag x 7 st..  >:( & på detta vill de ha närmare 10.000 för inkoppling av kabel-tv & bredband), Vitrinskåpsluckor i köket, Baldakin i köket, postformning av bänkskivan, nedsänkt ho.

osv. osv.  

Så oavsätt ert kostnadsförslag, räkna då med ytterligare + 100.000kr för tomt, typ: 50.000 för tillägg + lika mycket till för öviga saker jag räknat upp..

+ minst 20.000kr för fasadmålningen (enplanshus) till ca: 50.000kr för 1,5-2 planshus!

Räkna med anra ord att få lägga till ca: 200- 300.000kr utöver "Husbygget"

:)

   

EDIT: se gärna "veckans fråga" på  www.byggahus.se 
 
Enligt 91% vart huset dyrare än beräknat, Något som ALLA bör räkna med. Sådan är tyvärr sanningen!
 
Ja, men alla dom kostnaderna tillkommer oavsett hustyp.
De som tar billigare hus är medvetna om att allt inte är kaklat & att toahållaren inte blänker guldaktigt.

Samtidigt, köper du dyrare hus så kommer du ändå plocka på saker. Den där toarullshållaren duger inte plötsligt utan du skall ha typ motordriven som helst torkar dig också...

Näää alla väljer hus efter tycke, smak & budget.
Att sen budgeten spricker..ja det gör den oavsett hustyp. Sen om du har 1000.000 eller 5000.000 i budget spelar nog ingen roll för oftast maximerar man det man får för pengarna & så var man snabbt och enkelt förbi. Dessutom så är det ju säljarnas uppgift att påtala hur absolut nödvändigt det är med förgylld toahållare & hur man någonsin kunnat klara sig utan en sådan innan är ju helt oförståeligt.
Det är då man hör sig själv säga:

-Ok, ta med en sådan också, kan vara bra att ha!

 
"Ja, men alla dom kostnaderna tillkommer oavsett hustyp."

Exakt!

Men hur många får reda på det av säljaren???

Inte många.. & det är därför jag försöker göra potentiella nyhusägare lite mer medvetna om detta.

då dessa pengar oftast får byggas på huslånet efter att huset är klart & värderat.. Då blir det en bra höjning av topplånekostnaden, som de flesta inte räknat med...

(PS! Tom. på Bauhaus så kostar den stora massan av vanliga "rostfria" dvs. icke förgyllda krokar/hängare etc. en bra bit över 400kr st. Så dessa är dyra utan att man "lyxat" till det.)

Men som sagt... Ta med alla extra utgifter i beräkningen när ni bygger nytt hus...
Gå inte enbart på den PRODUKTIONSKALKYL er säljare ger er..

räkna med 200-300.000kr till så slipper ni en leråker till tomt etc..

Detta är trotsallt ett tips i all välmening..

:)
 
Håller med föregående talare. Säljarna ger en glädjekalkyl som man sedan går till banken med, sen när man märker att man överstiger budgeten så får man ont i magen och får svårt
att sova (i mitt fall iaf) man vet inte vad banken säger om att öka på lånet osv. Nä säljarna måste ge lite djupare information så att man åtminstone vet att det tillkommer såna
saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.