Hej!

Min gräsmatta är väldigt stenig, vilket gör att min matta inte tar sig på väldigt många ställen. Där gräset har tagit sig, så har det tagit sig väldigt bra.

Jag hade velat göra detta så enkelt som möjligt, då gräsmattan är rätt stor (där det är stenigt).

Räcker det att jag gör följande för att det ska bli någorlunda bra resultat?:

Lägger på gräsfrön över hela mattan, slänger på lite dressjord och krattar ner (https://www.plantagen.se/dressjord-40l-510349.html), och sedan vattnar? Eller behöver man få bort det översta lagret med de steniga partierna, och sedan slänger på dressjord, eller behöver jag någon annan jord?

Kan tilläggas att mattan är lagd för cirka 6månader-1år sedan (inte av mig), och den är väldigt stenig både för mig och mina grannar.

Mattan ser ut som följande:

20190712135640-194.132.181.32.png

20190712135709-194.132.181.32.png
 
Dressjord är till för att förbättra en redan etablerad gräsmatta.
Det krävs ett bra underlag med matjord och sand för att gräsmattan ska bli bra.
Ta några bilder på din steniga gräsmatta för fler råd/kommentarer.
 
E etompau skrev:
Dressjord är till för att förbättra en redan etablerad gräsmatta.
Det krävs ett bra underlag med matjord och sand för att gräsmattan ska bli bra.
Ta några bilder på din steniga gräsmatta för fler råd/kommentarer.
E etompau skrev:
Dressjord är till för att förbättra en redan etablerad gräsmatta.
Det krävs ett bra underlag med matjord och sand för att gräsmattan ska bli bra.
Ta några bilder på din steniga gräsmatta för fler råd/kommentarer.
Bifogade bilder i första inlägget nu. Tack!
 
Ett nytt lager med matjord och sedan gräsfrö så blir det bra.
Har du köpt och betalt för anläggandet av gräsmattan?
 
E etompau skrev:
Ett nytt lager med matjord och sedan gräsfrö så blir det bra.
Har du köpt och betalt för anläggandet av gräsmattan?
Kan jag lägga detta på befintlig matta, inklusive där gräset har tagit sig, eller bör jag ta bort det översta lagret?

Vilken slags jord är det som klassas som "matjord" enligt plantagen/byggmax osv (rent benämningsmässigt)? Vill inte göra det till ett så stort projekt att jag får jord hemskickad med lastbil eller liknande.

Mattan blev lagd i och med köp av bostadsrätt, är ett nytt område där alla fick samma jord (många har redan klagat, men det har tagit sig så pass bra att det är "godkänt").
 
Det läggs ut ett nytt lager av matjord över bef. gräsmatta.
Möjligtvis kan du hacka ner gräsfrö med en kratta och på så vis få gräs på de kala fläckarna.

Hur stora ytor gäller det?
 
E etompau skrev:
Det läggs ut ett nytt lager av matjord över bef. gräsmatta.
Möjligtvis kan du hacka ner gräsfrö med en kratta och på så vis få gräs på de kala fläckarna.

Hur stora ytor gäller det?
Gäller kanske 50-300kvm, beror på hur petig jag är, och om jag lägger hela gräsmattan eller där det är som värst. Jag köpte 10 säckar 40l trädgårdsjord till och börja med och påbörjade med att öppna en säck, men det var ju helt fel jord kunde även jag som lekman se direkt.
 
Matjorden ska vara "harpad" dvs körd genom ett galler, då slipper man stenar i den, just som nu kan se på dina bilder.
 
E etompau skrev:
Matjorden ska vara "harpad" dvs körd genom ett galler, då slipper man stenar i den, just som nu kan se på dina bilder.
Okej, så du vet inte exempelvis vilken jord det är som man kan köpa på Plantagen som klassa som matjord? Finner inget där nämligen.
 
Min erfarenhet är att stenarna inte ställer till det så mycket, på med mer gräsfrö
och så mycket toppdress du orkar köpa, och vattna, så kommer det bli bra.
Jag gillar den här dressen, billig och bra.
https://www.byggmax.se/gräsmattedress-p151211
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.