Hej, vi har köpt ett hus från 70-talet och märkte inte av någon speciell lukt. Men med tiden har man känt av en frän lukt. Jag misstänker att den kommer ifrån gillestugan i källaren och sedan vandrar upp i huset. Den känns speciellt mycket när man varit borta några dagar. I veckan gick jag ner och lyste med lampa i taket i gillestugan och då märkte jag som vita utsöndringar som inte syns så mycket i vanligt dagsljus. Här är några bilder. Är detta vitmögel? Trätak med vita fläckar som misstänks vara vitmögel i en gillestuga från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med vita avlagringar som misstänks vara vitmögel i gillestuga från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand
 
Skulle kunna vara ingjutna impregnerade regler i källargolvet som blivit fuktiga och därför har impregneringen börjat lukta.
 
Skrubba med Klorin och se om det går dän. Är det mögel så ska du kunna få det rent utan större åthävor.
 
Nu har jag nosat runt vid golv och golvspringor, väggar och ett litet hål vid uppreglad yttervägg i källaren. Luktade även på det vita i taket. Kan inte lokalisera lukten. Luktar vitmögel? Upptäckte även att föregående ägare har täppt igen braskaminen med isolering inne från? Vet att brandspjället är trasigt, men ventilationen behövs väl ändå? Någon som har en susning varför man gör så? Finns det någon anledning förutom att det kanske drar kallt?

Om man skrubbar bort det med klorin behöver man sedan använda andra medel för att hålla det borta permanent?

Tacksam för svar!
 
S
Vitmögel luktar, tar man i regel inte fel på. Är det dålig luftomsättning och fuktigt blir det en unken lukt som i en jordkällare.
Ventilation behövs alltid för att hålla fukt och dålig lukt borta. Finns det uteluftsventiler och någon frånluftsventil i källaren?
Alltid bra att hålla koll på luftfuktigheten i en källare. Finns kombinerade termometer/hygrometerinstrument för ett par hundralappar hos Clas Ohlson och Kjell & Co.
Luftfuktigheten bör helst ligga under 60% för att undvika mögel. Sommartid juli-september är det vanligt att luftfuktigheten ökar till 80 - 85% vissa dagar.
Rötmånaden är ett gammalt begrepp från bondepraktikan som började i slutet på juli till slutet av augusti, då livsmedel möglade fort pga hög luftfuktighet.
Ligger luftfuktigheten ständigt över 60%, kan det vara skäl till att fundera på någon typ av avfuktare.
 
Klorinet räcker, det både dödar och tvättar bort mögel.
 
Det finns tillluftsventiler i alla rum i källaren och frånluft i badrum samt tvättstuga. Nu även i gillestugan efter att ha tagit bort isoleringen som var stoppad i kaminen antar jag.

Kanske skulle det löna sig att ha paxfläktar vid frånluftsventilerna som ständigt går? Vad tror ni om det? Kanske källaren ventileras ännu bättre då?

Luftfuktigheten ligger på 50% Så det bör väl vara ok och har även igång avfuktare hela tiden i tvättstugan. Får tömma den en gång om dagen ungefär.
Ska testa skrubba bort med klorin och förhoppningsvis håller det sig borta. Tips på borste? För tvättsvamp fastnar bara i träet.
Ska även testa lyfta på golv och se om lukten kommer därifrån.
Tack för svar!
 
Tänkte även på om lukten kommer ifrån reglarna i inneväggarna i källaren. Skulle det funka att måla med spärrfärg istället för att riva bort alla väggar? Låter ju tusen gånger lättare speciellt när det ändå behövs målas där nere.

Eller är det bättre jag vänder mig till färgforumet för denna frågan?

Tack på förhand! :)
 
S
Trä på golv och ytterväggar i källare är lurigt. Måste vara något avskiljande material emellan typ syllisolering som förhindrar att fukten når trät. Förr gjöt man fast spikreglar i betongen för att lägga trägolv. Så var det gjort i min källare när jag rev ut allt trä.
Bättre att lägga klinker på källargolvet så är man av med en riskfaktor.
Att måla över är som att blunda för problemen.
 
Så om det i taket inte luktar kan man utesluta vitmögel då? Tycker även det är lite konstigt att det finns mer eller mindre i hela taket om man lyser noggrant. Vissa ställen mer och vissa ställen mindre, på vissa ställen ser det nästan ut som om det har legat en träbräda på den och det har blivit vitt runt om. Raka linjer liksom.

Då kan man utesluta spärrfärg på väggar då iallafall.
Tänkte även om det är stor skillnad om man sätter dit paxfläktar? Borde väl förbättra luftkvaliteten.

Luktade dina reglar under golvet? Isåfall vilken typ av lukt? Här är frän lite halv stickande lukt blandat med lite allmän källarlukt. Luktar dock inte jordkällare. Kanske även lukt från föregående ägare/ålder på huset. Funderar även på lukt ifall man eldat mycket nere i braskaminen?

Vad hade du börjat med? Tvätta taket och se om lukten avtar? Måla om med vanlig färg och se om det har suttit i tapeterna?

Sista utväg är väl att börja riva iom man har småbarn hemma men det får det väl bli om inget annat hjälper haha.

Tack!
 
S
Vågar inte utesluta någonting när jag inte sett det på plats. Talar bara om egna erfarenheter. Är dock lite mysko att det märks i taket. Var skulle fukten komma ifrån?

Innan jag rev ut källargolvet luktade det unket och instängt. Näsan vänjer sig snabbt vid lukter, så den är känsligast första minuten.

Låter som en bra idé att tvätta taket med klorin.
Sedan kan du lossa en golvlist och kolla om det luktar i spalten.
Försök att utröna var lukten kommer ifrån. Är ju dumt att måla om i onödan och kanske får riva senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.