lopec
Hoppas heller inte att barnen står o skjuter boll mot grannens vägg, detta kan ju verkligen orsaka olägenhet för grannen och vi får snart en tråd om just detta på forumet.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Luften äger du inte tyvärr. Grannen kan ju hänga ut sitt huvud och få en boll i nyllet. Då är det hans fel ;)
Är du säker på det eller gissar du igen? Tomtgräns är tomtgräns och grannens hus skall vara på rätt sida, det gäller fönster med.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Lite märkliga svar på denna fråga tycker jag. Är det någon som tänkt efter på riktigt?

Om vi spetsar till det hela lite:

1. Huset ligger i tomgräns ungefär.
2. Fönstret är nu inte litet utan en hel altandörr, eller för all del ett stort fönster som är 1m brett.
3. Grannen öppnar fönstret/dörren och det sticker in nästan en meter på trådskaparens tomt.

Jag har svårt att tro att det är ok, oavsett om huset har bygglov eller inte. Så länge fönstret befinner sig på rätt sida tomtgräns måste det vara ok, annars är det inte det. Känslan av insyn vid öppet fönster är inte relevant öht.

Var exakt går tomtgränsen?
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Trolleri trollera trollelollelollalla
På vilket sätt är detta ett troll. Menar du att hela historien är påhittad? Ditt inlägg stör avsevärt mer än trådskaparens.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Var exakt går tomtgränsen?
Och vet du exakt var gränsen går eller tror du bara att du vet? Inte spydigt menat men det är ganska vanligt att det kommer fram att gränsen inte var riktigt där man alltid trott att den var.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Lite OT, men i många delar av världen har man ju mycket större rätt att bygga hur fasen man vill bara man gör det på sin tomt. Jag har t.ex. sett i Japan hur ett flervåningshus byggts ända till tomtgräns, och med fönster som då öppnas ut över granntomten (som i detta fall), men där granntomten sedan i sin tur bebyggts nästan till tomtgräns så att de nämnda fönstren endast går att öppna en decimeter. Såg rätt fånigt ut, med ett helt flervåningshus där alla fönstren på ena sidan plötsligt bara blev vädringsluckor, typ.
 
Har du barn har de säkert en studsmatta modell större. Ställ denna framför fönstret med lite spelrum så att de inte skadar sig om de flyger in i nätet. Studsmattan skyddar effektivt mot bollar när den inte används.

/S
 
KristinaRT
Mina föräldrar bor i en liknande situation. kedjehus fr 70-talet (?) där tomtgräns faktiskt går i linje m husväggen. Inte alls ovanligt misstänker jag.
I fråga om mina föräldrars hus finns inga fönster som vetter in mot grannens trädgård som i detta fall. Det är helt idiotiskt att ha ett fönster på detta sätt.

Med detta sagt, jag tror det bästa är att prata m grannen. Påpeka att det öppna fönstret sticker rakt ut i din trädgård, att du är orolig att det ska skadas och fråga om grannen kan stänga det, eller iaf ha det mer på glänt.
 
F fsn skrev:
Är du säker på det eller gissar du igen? Tomtgräns är tomtgräns och grannens hus skall vara på rätt sida, det gäller fönster med.
Säker på vad ?
 
Det här handlar alltså om ett garagefönster. Är väl bara att prata med grannen och fråga om de kan vädra på kvällen istället, eller vad nu skälet är att de behöver ha de öppet. Oavsett vad, så får väl barnen ta det lugnt med sina bollar.
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säker på vad ?
Om det är okay att ett öppet fönster hänger in på grannens fastighet. ”Luften är fri” gäller liksom bara tills man är 9 år.
 
D Daniel 109 skrev:
Trolling har inget med trolleri att göra.
Nej, men däremot med fiske.
 
F fsn skrev:
Om det är okay att ett öppet fönster hänger in på grannens fastighet. ”Luften är fri” gäller liksom bara tills man är 9 år.
VA!!??

Men femsekundersregeln på tappade mackor gäller väl iallafall senare också?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om det är okay att ett öppet fönster hänger in på grannens fastighet. ”Luften är fri” gäller liksom bara tills man är 9 år.
Du skojar nu va? Menar du att grannen inte får öppna sitt fönster ?
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skojar nu va? Menar du att grannen inte får öppna sitt fönster ?
Jodå, så länge det är öppet på hans egen tomt. Men du var ju så säker så varför frågar du? Har grannen en buske som hänger över tomtgräns så är det helt ok att klippa ner det till tomtgräns efter att först ha gett grannen själv möjlighet att lösa det.... det är väl bara att rycka igång motorsågen i detta fallet med om man vill dra det till sin spets. Grannens tomt är helig och man får inte annektera annans mark, inte ens med ett öppet fönster, det är självklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.