Ska bygga en bod på 15 kvm på lutande berg. På ena kortsidan så är avståndet berg-bärlina ca 65 cm.
Ska jag borra ner armeringsjärn och gjuta upp plint och sen stolpsko eller borra ner stolpsko, med ankarmassa, direkt i berget och på med en tryckt 95x95 upp till bärlinan?
Vad tycker ni proffs?
 
65cm var lite mycket. Annars hade jag kört med stolpsko o ankarmassa.

Nu tycker jag att du ska gjuta en plint, men kör ankarmassa där också så inte plinten börjar leva sitt eget liv plötsligt utan sitter kvar ordentligt i berget.
Du kanske ska täta mellan berg o plint sen så inte du får in vatten emellan som fryser och förstör. Täta med asfaltklister kanske??

//AA
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tack för rådet. Vilket avstånd ska jag ha mellan plintarna?
 
Är det "rent", dvs luft mellan altan och bergyta så är 65 cm inga problem för att sätta stolpsko och köra med tryckt trästolpe.
På vår altan hemma är det mellan 0-2m mellan altan och bergyta och alla uton två stödpunkter är balkskor direkt i berget. Att hålla på med att gjuta tar längre tid än att fästa direkt i berget och sedan gå upp med trästolpe.
 
Jo men det är ju skillnad i vikt på altan vs friggebod därav frågan
 
Delar av vårt uterum står på den gamla altanen med trästolpar monterade med stolpskor i berget. Inga problem med det. Dock är det inte 2 m långa trästolpar under uterummet men den längsta är nog kring 1,5 m.
 
  • Gilla
ubbe88
  • Laddar…
janwide
Solklart stolpsko och tryckt trästolpe.
 
  • Gilla
ubbe88
  • Laddar…
Tack för svaren. Om jag tar sko o stolpe, vilket avstånd mellan skorna? Kortsidan är 3 meter
 
janwide
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.