...och det innan arbetet med plattan ens påbörjats. ;)
Fick idag ett samtal från byggnadsnämnden dit närmaste grannen hade ringt i flera dagar och påstått att vi hade höjt grunden minst 2 meter, vilket självklart inte var fallet. I själva verket kommer golvhöjd att hamna en bra bit under den nivå som angivits i bygglovet.
Till saken hör att för en vecka sedan ville han sätta upp ett högt staket och sätta en friggebod intill tomtgränsen. Vidare ville han ha eventuell överskottsjord och att vår schaktkille skulle riva hans gamla grund på vår bekostnad. Uh?! :surprised:

Hur handskas man med såna grannar? Gemensamma kräftskivor är antagligen uteslutet...
Nu kommer detta antagligen att ordna sig då vi absolut inte avser att frångå bygglovet på något sätt. Men ändå, varför anmäla och inte prata med oss direkt, så hade vi kunnat förklara hur det låg till på ett vänskapligt sätt? Efter detta så ska man ju försöka att fortsätta vara grannar.

Jag antar att vi kommer att få frekventa besök av byggnadsnämnden under denna byggtid. ;)

Ville bara gnälla och skriva av mig lite.

mvh
David
 
Dålig granne= evigt krig >:(
 
Fy vilken trist start på erat drömbygge :-/

Försök att vara överdrivet trevlig mot honom, bjud på kaffe, föreslå gemensam kräftskiva, ni kanske kan dela på en parabolantenn (på er bekostnad , självklart) ;) ;) :D

Det brukar vara den bästa medicinen mot surmular :)
 
jureit skrev:
Men det är alltid så att nära och stabila relationer bygger på hot och hållhakar. Så jobba på!
:surprised: Det där måste jag ta med mig till äktenskapet :)
 
David skrev:
Gemensamma kräftskivor är antagligen uteslutet...
Om inte annat så kan du ju lägga kräft skalen i solen på hans tomt eller under hans veranda =))
 
HA HA HA ;D
 
Men det är alltid så att nära och stabila relationer bygger på hot och hållhakar. Så jobba på!
;D ;D ;D ;D

shit va bra skrivet.... bland det bästa jag läst!
 
Jag vet ett bra sätt att uppröra dumgrannar ( om de är perfektionister)...´utan att synas smyg över till din granne med jord lägg ett ordentligt antal "handgjorda" mullvadshögar över hela gräsmattan.... 8) Du får garanterat dig ett gott skratt dagen efter....
 
Jag ska berätta en historia om sur grannen.

Den här familjen med 1 barn flyttar in i ett område där familjerna som bor i området är av samma ålder och har barn i samma ålder som den dom har, utom ett äldre par som dom har på ena sida av tomten.

Det är som en idyl-område, stor trivs både med huset och grannar.
Första sommar märker man att varje gång barnen är ute och leker, visar paret irritation på olika sätt.

När vintern kommer och el-priserna stiger, bestämmer sig det nya familjen att köpa och installera en kamin för att spara pengar i uppvärmningskostnader. Dom har gratis ved i sommarstugan.

De kontaktar kommunen och ansöker om bygglov, med bilder, ritningar och blankett åker de in till kommunen och visar vad de tänker göra, bygglov behöver de för skorstenen. Allt i sin ordning, får de bygglov.

När grannen ser att de kommer hem med all material, börjar han att fråga om de har fått bygglov, att kommentera att det är míljöfarligt, etc.

För att undvika problem, familjen bjuder grannen hem till sig, bjuder på kaffe och berättar vad de tänkte göra, visar att kaminen är av en bra och miljövänlig konstruktion, etc.

Samma dag som de börjar att provtesta innan skorstensfäjaren ska komma och kontrollera arbetet, börjar grannen att klaga att han inte gillar lukten.

Detta diskuteras med skorstensfejaren och han säger att installationen är korrekt och han ser inga fel.

Grannen nöjer sig inte med att klaga till familjen utan ringer och skriver till miljökontoret på kommunen och klagar där, samt hotar familjen med 100000kr i skadestånd och förbud att använda anläggningen om de fortsätter att elda.

Familjen skriver ett brev till kommunen och besöker alla andra grannar i området, berättar om problemet och ber de att skriva på ett uttalande att de inte känner obehag av eldningen.

Det visar sig att flera andra grannar har också samma kamin med samma installation. Under besökerna kommer upp att just det paret är osams med hela grannskapet. Att de klagar på allt möjligt, hundar, katter (som de själva har ägt men dog), barn, gräsklippning och allt möjligt. Att de har gjort sedan de flyttade in i området, livet surt för alla andra.

Kontentan av denna historia är att familjen har inte kunnat få en bättre relation med paret i frågan, men alla andra grannar har stärkt sin relation till varandra.
Det pratas om gatufester, gemensam biltvättning och en gemensam försvar mot paret som stör idylen.

Det jag ville säga är att för att en relation ska kunna förbättras det behövs att båda part försöker.
Det hjälper inte att vara snäll och visa sin bästa sida till de som inte uppskattar det eller inte vill se det.

Lägg inte tid och energi i omöjliga relationer utan försök ha desto bättre relation till alla andra grannar som uppskattar det.
 
Håller med dig sweli ingen vits att mjäka och mesa med om det inget ger...bättre då att från början sätta skåpet/grannen på plats....ordentligt... >:(
 
Tyvärr är det så att några människor inte inser att genom att ha en bra relation till sina grannar ger tillbaka så mycket.

Alla relationer bygger på att ge och ta, den som inte ger får aldrig något tillbaka.
 
Det är ju så onödigt att det blir grinigheter...tänk så bra med trevliga grannar...fika..lite fest...låna en kopp mjöl..prata skit om andra grannar.. ;)osv
 
Tack för stödet. Man får försöka se det komiska i situationen. Jag antar att vi inte har sett den sista anmälan än innan bygget är klart.
To be continued...

mvh
David
 
David skrev:
Tack för stödet. Man får försöka se det komiska i situationen. Jag antar att vi inte har sett den sista anmälan än innan bygget är klart.
To be continued...

mvh
David
Tröttnar du på anmälningarna kan du ju alltid råka spilla round up när då går förbi grannens planteringar någon mörk kväll 8)
 
Ville bara meddela att det ordnade sig. ;)
Vi kommer att hamna 3 decimeter under den nivån som angivits i bygglovet. Byggnadslovskillen såg inga problem alls och undrade varför de över huvud taget kontaktats i frågan.
Den enda skada detta hittills gett är irritation och förlorad arbetstid.


mvh
David

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.