Vi har tänkt oss att ge oss på husbyggande men då vi båda har rätt (läs noll) lite erfarenhet av att bygga hus och en begränsad budget (helst 2,2 och max 2,5 miljoner inkl tomt för 500 000 dvs huspriser på 1,7-2,0) när allt är klart så skulle jag gärna vilja ha rekommendationer från er som byggt.

Vilka finns det? Vi har i princip hittat Smålandsvillan och Hjältevadshus så här långt.

(I priset ovan bör ett dubbelgarage räknas bort från själva huskostnaden också.)

Inser att det är en vid fråga men alla tips på bra hustillverkare som är pålitliga och med rimliga priser mottages tacksamt.
 
LB-hus Ugglan serien passar inom er budget.
Skall själv bygga Pärlugglan 161 m2 för ca 1,7 MSEK nyckelfärdigt hus med dubbelgarage.
 
Tack - har kikat lite på deras hemsida - har ni även inrett övervåningen för det priset?

 
Det är komplett inrett på bägge planen enligt Ugglan standard, det som tillkommer är duschkabin/väggar och badkar efter behov annars ingår allt inkl kaklade våtrum, hall och grovkök.
 
LB-hus Duvhöken.

Vi räknar med 1.800.000 inklusive tomt 200.000 och tillval 180.000 (enbart hus 1.215.000).Visserligen är öv oinredd men bv är 4 rok 117 kvm. Jämförde med motsvarande Smålandsvillan och hamnade i samma prisklass.
 
Håller på att bygga med nostalgihus. Ska göra mycket själv men hamnar då på 1,9 milj då e de inkl bergvärme, puts, tomt
och va/el servisen. Då har jag oxå valt fina vitvaror bastu och
bubbelbadkar 2 helkaklade badrum å träkök från ballingslöv.
Kåken e på 189kvm två våningar.
 
paso skrev:
LB-hus Ugglan serien passar inom er budget.
Skall själv bygga Pärlugglan 161 m2 för ca 1,7 MSEK nyckelfärdigt hus med dubbelgarage.

Är det inklusive tomt och andra avgifter?
 
Jerker skrev:
LB-hus Duvhöken.

Vi räknar med 1.800.000 inklusive tomt 200.000 och tillval 180.000 (enbart hus 1.215.000).Visserligen är öv oinredd men bv är 4 rok 117 kvm. Jämförde med motsvarande Smålandsvillan och hamnade i samma prisklass.
Vi har byggt med Hjältevadshus (Björken) och har landata på samma summa = 1,8 millar med nästan samma förutsättningar (150 000 tillval + 175 000 tomt inkl extra markarbete + öv oinredd). I övrigt "all included"

Jämför gärna olika husföretags priser i förhållande till vad du får (standard, grund, uppvärmning, etc etc). Men glöm inte bort hjärtat och maggropskänslan - det ska bli ERT hus. Du kan se många exempel på detta forum på folk som förordar husföretaget de byggt med (jovisst, det finnas en hel del som gör det motsatta också) och det tror jag beror på att man blir "kär" i sitt hus och därför inte 100% objektiv (undertecknad inkluderad). Men vad är det för fel på det - huvudsaken är ju att man trivs med/i sitt hus! Och för att trivas spelar det mindre roll om det är 7 eller 14 mm parkett - utan man ska ha låtit maggropen vara med i valet!
 
Tyvärr inte, 1,7 MSEK är NF hus med platta på mark med golvvärme och dubbelgarage alt kombinerad carport/garage.
Vår totala budget är ca 2,3 MSEK inkl tomt (263 tkr inkl VA) och övriga kostnader som lagfart, pantbrev, elanslutning (23 tkr), Kvalitetsansvarig (13 tkr) samt 100 tkr för grov/finplanering av tomten.
 
Hej

Det finns en hel del billiga hus att välja på. Säkert har du hittat en hel del information här på byggahus.

* Lyckanserien från A-hus
* Ugglan från LB-hus
* Egnahem från Eksjöhus
* Trivselhus har en serie, men den kommer jag inte ihåg vad den heter
* Älvsbyhus
* Smålandsvillan
* Hjältevadshus

Vad jag förstår hittills så är det inte alltid så att de billiga husen är så mycket billigare om man inte tar det som är standard. Håller man sig till standard så är de dock oslagbart billiga.

Allt varierar i branschen, och det är som att köpa bil. Vissa vill ha en ny BMW, medan andra tycker att det är ok med en Renault.

Priserna varierar dessutom i landet, och vet varierar vad som ingår i standarden på husen. Till och med ordet "nyckelfärdig" varierar. Grunden kan, eller kan inte ingå i priset.

Hur man ska få ordning på detta utan att bli gråhårig är obegripligt. Jag har ägnat timmar åt att läsa, läsa, kolla och jämföra.

Lycka till! Berätta gärna hur det går!
 
Vi hade en billig tomt från början och hade hamnat på 1.6 mille för en Jorduggla från LB-hus...avsevärt högre standard än Älvsbyhus som vi tittade på i början...sen är ju platta på mark att föredra...tycker i alla fall jag....
 
Hej!
Vad kostade er tomt?
Har ni gjort mkt sjäva med tomtarbetet?

Mvh; Jessica

paso skrev:
LB-hus Ugglan serien passar inom er budget.
Skall själv bygga Pärlugglan 161 m2 för ca 1,7 MSEK nyckelfärdigt hus med dubbelgarage.
 
paso skrev:
Vår totala budget är ca 2,3 MSEK inkl tomt (263 tkr inkl VA) och övriga kostnader som lagfart, pantbrev, elanslutning (23 tkr), Kvalitetsansvarig (13 tkr) samt 100 tkr för grov/finplanering av tomten.
Vi har just skrivit på för tomt (263 tkr inkl VA) och hus så inget är gjort ännu men jag antar att det måste till en del eget arbete med främst finplaneringen för att få 100 tkr att räcka till grov/finplanering
 
Vi går i tankarna att bygga ett Myresjöhus, Ekeby, 151 kvm 1 plan. Med bastu,kamin,17 infällda tak "spottar"+ dimmer och centraldammsugare, tomt, va, och alla andra utg. så stannar det på ca 2250 tkr.
Tomten går på 100'
 
Glömde säga att det ingår ett dubbelgarage oxå i detta priset... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.