Hej

Håller på med ett projekt att fixa ytterväggar där putsen har släppt rejält, det är alltså i källardelen av sutterängsdelen.
Jag ska inte ha problem med fukt då jag har haft avfuktare som visar 49 i fuktighet.

Måste säga att jag inte har så mycket erfarenhet av dessa arbeten och vill få lite tips från er kunniga.
Är det kalkputs som gäller eller vad tror ni. Bifogar en bild på hur det ser ut.
 
  • Skadad yttervägg där putsen har lossnat och exponerat underlaget, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tror att de finns risk att den väggen målats med en färg som inte andas. Då fastnar fukt från muren innanför och löser upp putsen.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Tror också det. Men alltså det är riktigt illa. För ju mer jag knackar på det ju mer släpper det väldigt lätt.
Frågan är hur mycket jag ska knacka bort innan jag börjar putsa nytt
 
  • Vägg med flagande puts och flera områden där underliggande material syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
All färg bör ju tas bort, om det enklaste sättet är att knacka ner all puts så är det ju klart sen.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Nu har jag lyckats få ner det lösa putsen.
Tanken är att regla upp med stålreglar en ny vägg med en luftspalt på 5 cm ungefär.
Utan att sätta dit nytt puts.
Eller vad skulle ni som är mer kunniga göra
 
Hur är dräneringen utvändigt? Det är den viktigaste frågan när man har problem med färgflagning.
 
Hej igen
Behöver bolla lite tips och ideer med er kunniga.
Är precis klar med väggreglarna och har nu kommit till takdelen som också ska reglas upp med stålreglar 45 mm och stålskena u 45x55.
Min fråga är då. Kan jag som bifogad bild regla upp stålreglarna och skenan på väggkonstruktionens reglar, alltså regel snett på regel, håller det gipstaket tros ?
Hoppas ni förstår hur jag tänker, se bild nr 2
 
  • Väggreglar klara i ett rum, stålreglar och en stålskena monterade vid taket, inredningsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en stålregel vinkelrätt mot en annan regel och stålskena vid väggkonstruktion i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Varför inte köra trä när du reglar taket? Känns lättare.
 
D
Finns väl dessutom något i stål som heter hattprofil/sekundärprofil för tak om jag inte missminner mig. Rekommenderar dock träreglar. Billigare o enklare.
 
Du bör lägga ventilerade lister och "ventilhål" i taket mot yttervägg (om det inte är isolerad yttervägg)!
Finns det fuktgenomslag är annars risken att luftspalten bakom gipsskivor blir "isolerande" och då kommer fukten att dra sig dit.
 
D danpih skrev:
Varför inte köra trä när du reglar taket? Känns lättare.
Trä mot betongtak känns som ett dåligt alternativ
 
D
Varför? Är det fukt i taket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.