Hej! Har köpt en lägenhet och vill riva enligt bild. Bygglovsavdelningen tror inte dem är bärande men en vän inom bygg säger att dom är det.
Kan ni hjälpa mig att avgöra?

Väggarna är gjorda av denna betong:
7d962a2e1cd801705555d0d3f0a60397.jpg

6bb4710f4bb050ea36dbed9fc04d2f38.png
bf044812c495b6fa4194862f53cb1a83.png
fd4a2c9022c38c0147ce2d34ae8f6adb.png
 
Jag är ganska säker på att de markerade väggarna inte är bärande. För att bli helt säker måste man dock se armeringsritningen till bjälklaget ovanför. Den finns med säkerhet i Byggnadsnämndens arkiv.

Huset verkar vara ett 50-talshus. Då är troligen de bärande och lägenhetsskiljande väggarna murade i tegel. Väggarna du vill ta bort är gjorda av lättbetong och bjälklagen består av platsgjuten armerad betong.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Ska kika in hos byggnämden i morgon.
 
Så jag var nere och fick denna ritning skickad. Visade denna för min vän som i sin tur fråga en K/A som säger att de är ritning över pålningen och att han inte kan säga till 100%.
Han nämnde också att man kan testa belastningen på väggen men att det kostar runt 5-6 tusen.

Vad är mina alternativ här?
 
Så tunn vägg är inte bärande.
Dom tjocka väggarna 20-25 cm är bärande.
Om du knackar hårt på dom två typer av väggar hör man en stor skillnad, en bärande vägg är stum utan klang.
 
Ingen mening med att testa belastningen. Det enda säkra är att kolla armeringsritningen. Det är osannolikt att lättbetongväggarna är bärande, men säker kan man inte vara. Ska man ge råd till andra måste man vara säker.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Glömde nämna att det är murat tegel och sedan puts på.
Alla väggar verkar vara det.
 
Byggavdelningen har inga ritningar över armeringen. Vart ska jag vända mig för att bli säker?
Vad kan hända om jag river väggen?
Slog ett hål i den igår och såhär ser det ut:
2037c87ad4809bcd2155db91b7d70795.jpg

Hård betong i taket med ett lager puts, sen kommer väggen med tegel. Var knappt nått motstånd att slå i.
Vill gärna sätta igång men känns som jag har fastnat här.
 
Det är som Justus säger helt omöjligt att veta utan ritningar.
Men jag faller in i kören och säger också att det är högst osannolikt att de är det.
Finns inga ritningar så är egentligen det enda rätta att hantera den som en bärande vägg trots allt. D.v.s. att du kan riva den förutsatt att du kompletterar med inbyggt balk på pelare i taket t.ex.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Tycker det är ganska tydligt på ritningen ovan att de tjocka väggarna är stommen och det som bär, resten, alltså de tunna väggarna är murade i efterhand.
Är de tjockare väggarna även de murade? Eller vad är det för typ av hus?
 
Vi är nog "alla" överens om att vi inte tror att den är bärande men som justusandersson skriver måste man vara säker när man ger råd till andra. Speciellt i ett sånt här fall när det kan bli så dyra konsekvenser av ett misstag, med sättningsskador i andra lägenheter som skräckscenario.

Man måste också ta hänsyn till att väggen tar en del av lasten från bjälklaget ovanför, samt lättbetongväggarna ovanför om det finns en sådan, även om den inte planerades att vara bärande. De ovanliggande lättbetongväggarna kommer då att belasta bjälklaget istället för din vägg. Den agerar eventuellt mellanstöd för bjälklaget oavsett om man vill eller inte.

När man river väggen så kommer bjälklaget ovan att svikta ner några mm, eller inte, det går inte att säga. Det är värt att notera att om väggen inte är bärande så har detta bjälklag mycket större spännvidd än alla andra bjälklag i huset.

Steg 1 är som rådet redan givits, att få tag på armeringsritningarna. Dessa brukar alltid finnas i hus från den här perioden, men de som jobbar på kommunen vet inte alltid hur en armeringsritning ser ut, jag brukar leta efter dem själv i arkivet och inte lita på en uppgift om att de inte finns.

Kan du lägga upp pålplanen? Den kan ge många ledtrådar om hur lasterna förs ner.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar.
Jag satt med och kikade efter armeringsritningen men den fanns inte i deras dator tyvärr. Kan man hitta dem någon annanstans tro?

Såhär ser pålningen ut:
9091841fc5daa6d035b52ac6b0208567.png

Jag har tänkt göra om på detta sätt:
6d13a42731b6de144a59467f713b5050.jpg
klarar jag mig om jag sätter balk enligt röda linjen?
spännvidden kommer bli 3.3m över köksbordet.

Jämförelse med original planlösning:
4fec8f0a195dd2c19b8caedf9f632bbc.png
 
Redigerat:
En balk kan göra det värre eftersom det under inte är gjort för att ta emot punktlasterna.

Det ser inte ut att vara pålat under väggen du vill riva.
 
W witten skrev:
En balk kan göra det värre eftersom det under inte är gjort för att ta emot punktlasterna.

Det ser inte ut att vara pålat under väggen du vill riva.
Antar att det är positivt gällande pålningen?
 
Armeringsritningen finns säkert, den är bara inte digitaliserad. Hus som detta från sent 40-tal till tidigt 50-tal, byggdes nästan alltid med (minst) helstens bärande väggar i fasad och som lägenhetsskiljande. Bjälklagen var alltid armerad betong. Mot slutet av 50-talet byttes murteglet ofta ut mot lättbetongblock. En halvstens tegelvägg som i det här fallet var vanligtvis inte bärande. Vilket inte hindrar att den kan ha en stabiliserande funktion ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.