Hej,

Jag köpte tryckimpregnerat trä förra sommaren som jag tänkte såga till och använda som räcke till vår trappa(utomhus). Vad jag förstod så skulle träet ligga o torka en säsong så det borde vara redo nu?

Behöver man använda någon grundfärg eller är det bara till att lägga på några lager vanlig utomhus färg för trä?

Och hur är det med färg, finns det en bäst före man ska ha respekt för? När vi flyttade till huset för par år sen så fanns den en del burkar med blandad färg enligt huset. Vågar man använda detta så länge som det inte torkat ut?
 
Byggde 30m altanräcke med kryss hit och dit. Blev riktigt välgjort och vi väntade 2år med målning men efter en vinter så flagade det överallt!
Rev allt och byggde nytt, riktigt drygt.

Så min rekommendation är tyvärr att inte måla.
 
Byggde ett plank i tryckt virke runt påsk (söderläge) för 5 år sedan, målade det samma sommar med jotun grund och sedan demidekk ultimate, ser nästan nytt ut fortfarande.
Så gå till färgaffären o välj ett system och följ deras rekommendationer!
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
lärjungen
S Stins skrev:
Byggde 30m altanräcke med kryss hit och dit. Blev riktigt välgjort och vi väntade 2år med målning men efter en vinter så flagade det överallt!
Rev allt och byggde nytt, riktigt drygt.

Så min rekommendation är tyvärr att inte måla.
Hmm... Var det verkligen nödvändigt att riva hela räcket för att färgen flagnade? Hade det inte varit bättre att måla om med annat fabrikat?
 
S Stins skrev:
Byggde 30m altanräcke med kryss hit och dit. Blev riktigt välgjort och vi väntade 2år med målning men efter en vinter så flagade det överallt!
Rev allt och byggde nytt, riktigt drygt.

Så min rekommendation är tyvärr att inte måla.
Vad var det för färg? Förmodligen acrylatfärg som blir en segt plastskikt som inte släpper ut fukt och det är problemet, träet måste vara absolut torrt och alla ytor måste vara täckta inte en por får finnas öppen vilket är ett önsketänkande. Färgen fungerar om en yta lämna obehandlad och är vänd mot en ventilerat utrymme.
 
Tryckt virke är ett otyg. Allt som oftast används det helt i onödan. Bygger man i otryckt virke med rätt konstruktion så kan det hålla hur länge som helst. Jag byggde en altantrappa i obehandlad furu för 9 år sedan och den står sig fint grånat utan problem. Jag har byggt sandlådor i otryckt virke som höll tillräckligt långa för barnens uppväxt.
Otryckt virke går ju hur bra som helst att måla. Dessutom är det inte miljöskadlig på samma sätt och spillbitar går att elda med.
Vissa människor drar sig inte att elda med tryckta virkesbitar men dessa vill jag inte ha som grannar.
 
  • Gilla
Spunken
  • Laddar…
Va halvflagnat överallt och skulle jag ta bort resterna så hade jag att göra samtidigt som jag inte chansa en gång till. Va många plana ytor som snö låg på så antar att det är lite värre än med ett plank där vattnet rinner av.

Målade med Alcro grund och sen fönsterfärg. Färghandlarn sa flera gånger att det är det dummaste jag kan göra att måla tryckt virke och att han garanterade att det inte sitter kvar.
Men rekommenderade fönsterfärgen OM jag ändå skulle chansa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.