Letar febrilt efter tomt i Sollentuna men hittar ingen till salu i rätt område eller rätt pris - men har sett flera privata tomter som skulle lätt kunna styckas av. Hur skall man bäst kontakta ägarna och för er som har hittat er drömtomt privat (har läst på forumet att detta faktiskt hänt! :) ) - hur reagerade ägarna när ni tog kontakt med dem och hur lade ni fram förslaget?

MYCKET tacksam för alla idéer och förslag!

/Cilla
 
Jag har letat i flera månader nu, främst på hemnet.se, från husleverantörer och i lokala tidningar. Det verkar hopplöst att få tag på en bra tomt. Ska pröva genom kontakter nu. Det kanske går lättare...

 
NÄR ni väl hittar er drömtomt, låt för allt i världen inte en ev hussäljare veta fastighetsbeteckningen innan köpekontrakt är skrivet. Låt inte ens säljaren vet i vilket område tomten ligger!
De drar sig inte för att med ljus och lykta leta upp tomten och erbjuda säljaren bättre pris.
Nej, jag kan inte säga att ALLA säljare gör på detta sätt. Vi har dock i bekantskapskretsen råkat ut för det. En gång är enligt min mening en gång för mycket.
Lycka till!
Sara
 
Hemmakatten
Vi letade i 1,5 år innan vi hittade tomten vi ville ha. Av en ren händelse hittade vi "vår" tomt utannonserat på blocket.se av en privatperson.
En bra idé är att åka runt i de områden man är intresserad av. Ofta hittar man små lappar på de lokala anslagstavlorna om tomter till salu. man kan förstås själv sätta upp små annonser där.
 
toppen - jätte bra idé med anslagstavlor, det har vi inte provat ännu... :)

Hur är det, för er som tog kontakt med ägarna utan att de först gått ut med "tomt till salu", hur reagerade de när ni frågade om de ville sälja? :-[

jätte tacksam för alla svar!

/Cilla
 
Själva gjorde vi tvärtom. Vi hittade en tomt som en större husförsäljare hade. Eftersom vi inte var intresserade av deras hus tog vi reda på vem som ägde tomten och ringde direkt till honom. Han hade inga bindande avtal alls med husföretaget och sålde utan vidare tomten direkt till oss.
 
Vi ringde på en sommarstuga som såldes till rätt pris. Tomten var plan och fin och lagom stor. Vi ringde kommunen och de sa att den fanns med i planen för året efter då det skulle gå att bygga ett hus där. Vi rev stugan och nu står där ett snyggt Älvsbyhus=)
 
Vi åkte runt och letade tänkbara tomter sökte rätt på ägaren till marken. Rinde och frågade. Har hittils mest mött förvänade men disktabla personer i andra ändan luren. Har dock ej ännu fått klartecken av ägeraen att han vill sälja.
Han vet inte vad tomten är värd, och tänker fråga en eller fler huslev om vad de skulle ge och sedan sälja till oss för det priset, Vet ej om det är bra eller mindre bra??!!
 
Att hitta en tomt till rätt pris i Sollentuna är nog helt omöjligt tyvärr, du får nog betala det begärda priset (ca 1,5milj). Den största haken är nog inte vad villaägaren säger om en eventuell styckning utan vad detaljplanen säger. Om du hittar en lämplig (?) tomt så kontakta kommunen och fråga om den är möjlig att stycka. Om den inte är det så behöver du ju inte fråga ägarna alls. Om den är styckningsbar så får du hoppas att ägarna vill stycka. Lycka till!!
 
Hej Elica,

ja - har insett att Sollentuna är bra svårt, men så kan det gå... :'( Här vill vi fortsätta bo!
Jag kollar olika objekt (tomt o eventuella rviningsobjekt) med kommunen lite då & då... Har hittat ett hus där det redan finns en avstyckningsplan säger kommunen - men jag har hittills inte VÅGAT kontakta ägaren - så nervös över att de skall bli arga för att jag inkräktar på deras privatliv... :-[ :-[ :-[ MEN VI VILL SÅ GÄRNA BYGGA, SÅ JAG FÅR VÄL TA MIG I KRAGEN SNART innan någon annan norpar tomten...!! ???
MVH Cilla
 
VAD är det som är så läskigt med att kontakta markägaren? Det värsta som kan hända är att du får ett NEJ, eller hur??
 
Till Explorer:

Det finns direktmeddelande till dig.
Kontrollera din inbox
 
Vi har hittat våran drömtomt nu. Vi åkte runt i det området vi ville bo i och ringde sedan ägaren(har bott granne med honom förut). verkar som att vi får köpa den för ca 50.000kr och då ingår avstyckningen. :D ska bara få förhandsbesked först. :D
 
oj tjena! :surprised: :surprised: :surprised:
Antar att detta inte är i Sollentuna!!!?? :-/ ??? :'(
Kommunen är frustrerande att ha o göra med "näh inte kan vi väl stycka av hur många tomter som helst" var kommentaren när jag frågade om tomter jag hittat som kommunen äger... NÄHÄ...
Bara fortsätta att leta privat då.
 
Hej alla.

Vi ville inte flytta från landet där vi bor, och vårat problem var att det är en greve som äger det mesta här i området. Fick ett tips om att gå o sätta sig på lantmäteriets allmändator och själv söka efter avstyckade tomter. Man får ju då fram all info om ägare och om tomten.
Hittade två privata tomter inom det område där vi ville bo. Skickade brev till den ena och sa som det var. Frågade om han ville sälja hela eller stycka av en bit.
Fick positivt svar samtidigt som vi tog kontakt med nästa ägare.
Nu står vi med en av tomterna och ska inom den närmsta tiden skriva på för ett husbygge. ;D ;D
Trägen vinner.
Våga fråga. Det kan ju bara bli ja/nej... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.