J
T tergo skrev:
när jag byggde mitt garage i tomtgränsen 1981 så fick jag inte ha fönster eller ventilation mot grannens hus som låg 4,5 m från tomtgränsen på grund av brandregler
Ja det finns många problem med att ha grannens hus presis vid tomten. Som du skriver så ändrade man reglerna pga detta
 
Det är en skugga i överkant på väggen. Är det ett takutsprång ovanför bildkanten som också inkräktar på ditt "luftrum"?
 
J
Olsin Olsin skrev:
Det är en skugga i överkant på väggen. Är det ett takutsprång ovanför bildkanten som också inkräktar på ditt "luftrum"?
Nej det finns ingen anledning att bry sig om det. Jag har ju förklarat vad det handlar om
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
J Johan1000 skrev:
det känns som om jag på något sätt vill bestämma om min trädgård
Det verkar nästan som om du vill bestämma över grannens trädgård. ;) Eller menar du att tomtgränsen går precis vid garagets yttervägg så att det öppna fönstret skjuter in över din fastighet?

I så fall kanske du kan hävda analogier med jordabalkens regler om inträngande grenar/rötter:

"Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

På ren svenska betyder det väl något i stil med "be grannen stänga fönstret och gör han inte det tar du fram motorsågen och åtgärdar olägenheten". :cool:

Jag har dock väldigt svårt att tro att du skulle komma undan med denna tolkning...

Sen har jag också väldigt svårt att se att risken för att lekande barn orsakar skada påverkas nämnvärt av om fönstret är öppet eller stängt.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Staffans2000
Lösningen är enkel.
Säg till dina ungar att inte sparka boll mot grannens hus. Hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
roffer och 6 till
  • Laddar…
J Johan1000 skrev:
Jaha då har du inte varit med om så mycket då....

Det handlar inte om barn uppfostrand, Det hade du förstått om du läst föregående inlägg.

Igentligen är det ett garage fönster, alltså inget vanligt fönster.

Känner du många som har ett fönster i trädgården? Jag känner ingen.

Jag vill inte ha ett öppet fönster i min Trädgård, min frågeställning var vad säger reglerna och förslag på åtgärder.
"Känner du någon som har ett fönster i trädgården". Dök fönstret bara upp plötsligt eller är det jag som är dum i huvudet och inte fattar. Det här är ju jättekonstigt. Spöklikt nästan.

Misstolka mig inte jag tycker din fråga är underbar och behöver ett svar.
 
Om grannen fått bygglov med fönstret placerat på det sättet får du givetvis acceptera att han vill ha det öppet av ett eller annat skäl. Om det sen tas sönder vet du nog svaret vem som får betala.
 
J
% #^%###%#5 skrev:
"Känner du någon som har ett fönster i trädgården". Dök fönstret bara upp plötsligt eller är det jag som är dum i huvudet och inte fattar. Det här är ju jättekonstigt. Spöklikt nästan.
Det satt nog där när huset byggdes ;) börja fundera när man har fått tid över från annan renovering, var nära en gång att slå en stege i det här om dagen
 
Det menas nog att du har köpt huset och såg väl detta fönster innan köpet. Du får stå ditt kast.

När du pratar med din granne, iklädd det kött på benen du då fått från denna forumfråga, ta det varligt. Invänta att ni springer på varann. Prata om annat. Nämn att du är lite rädd att en boll ska träffa det öppna fönstret, men att du försöker förmå barnen att inte riskera detta. Grannen kommer kanske säga ”jaha”. Ingen bön om förlåtelse för sitt fönster är att vänta. Men kanske kommer det lite oftare vara stängt ändå.

Nämn för jösse namn inget om lagar och rättigheter....
 
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
J
M Masthugg skrev:
Det menas nog att du har köpt huset och såg väl detta fönster innan köpet. Du får stå ditt kast.

När du pratar med din granne, iklädd det kött på benen du då fått från denna forumfråga, ta det varligt. Invänta att ni springer på varann. Prata om annat. Nämn att du är lite rädd att en boll ska träffa det öppna fönstret, men att du försöker förmå barnen att inte riskera detta. Grannen kommer kanske säga ”jaha”. Ingen bön om förlåtelse för sitt fönster är att vänta. Men kanske kommer det lite oftare vara stängt ändå.

Nämn för jösse namn inget om lagar och rättigheter....

Nej jag ska va snäll
 
Men är det bara när fönstret är öppet som det riskerar att träffas av en boll? Annars så spelar det väl ingen roll om det är öppet eller stängt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J
Tack för alla bra svar, jag tror det räcker med info för min del

Jag drar mig tillbaka
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
H
J Johan1000 skrev:
Tack för alla bra svar, jag tror det räcker med info för min del

Jag drar mig tillbaka
Jag skulle köra på basketkorgen som jag tipsade om tidigare. Mät höjden så korgen kommer i samma höjd som fönstret så slipper du oroa dig för fönstret oavsett om det är öppet eller stängt. Placera korgen så fönstret går att öppna så blir alla glada.

Insynsskydd får du på köpet.

Jag har själv barn och förstår dina funderingar. Hoppas det löser sig
 
Är det inte ännu större risk att fönstret får en boll på sig om man placerar en basketkorg framför....som barnen ska kasta på?
 
  • Gilla
GreenYoda och 6 till
  • Laddar…
J Johan1000 skrev:
Ok ja det kan jag ju göra hela sommaren ;) föredrar helst nått som bygger bort problemet
Du menar att du ska röja bort alla hinder för barnen, låter lite som curling...:)
Prata med barnen om "hindret" att dom behöver hantera det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.