N Nerre skrev:
Hur gör du när du byter jobb då? (Jag har haft samma mobilnummer i snart 30 år, tack vare att det är mitt privata.).
Det är väl en förhandlingsfråga och beror på arbetsgivaren. Med min nuvarande arbetsgivare kan man dock ta med sig sitt nummer till arbetsgivaren när man börjar och "få tillbaka" det när man slutar.

N Nerre skrev:
Dessutom skulle jag aldrig få roota en telefon från arbetsgivaren, och då skulle jag gå miste om flera av mina favoritappar.
Har aldrig haft lusten eller förstått behovet av att roota. Tar gärna exempel på några av dina favoritappar. Passar kanske bäst i en annan tråd dock. :oops:

N Nerre skrev:
Jag föredrar att arbetsgivaren ger mig högre lön så att jag kan skaffa det jag vill ha privat.
Skattesytemet gör inte direkt detta upplägg lönsamt för parterna. :(
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Innan du låter arbetsgivaren ta över ditt nummer så gör du klart att du ska ha tillbaka det när du slutar.
Funkar icke på mitt jobb, där ligger nämligen alla anställdas mobilnummer i samma nummerserie (vi har i säkert 20 års tid kunnat ringa "internt" med mobilerna, man slår alltså bara anknytningsnumret
 
N Nerre skrev:
Funkar icke på mitt jobb, där ligger nämligen alla anställdas mobilnummer i samma nummerserie (vi har i säkert 20 års tid kunnat ringa "internt" med mobilerna, man slår alltså bara anknytningsnumret
Man kan ha anknytningsnummer utan att tillhöra samma nummerserie, jag har haft mitt eget nummer på tre olika arbetsplatser nu, alla med anknytningsnummer.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Men då matchar väl ditt mobilnummer inte anknytningsnumret?

Hos oss är det alltså så att om du har anknytning 123 så har du mobilnummer 07x-xxxxx123. Eller var i alla fall så sist jag hade lånemobil vid utlandsresa (men det är 10 år sen).


Nåja, jag anser ju att förmånsbil inte är att "köpa elbil", för det är väldigt få som har den möjligheten.
 
Nej anknytningsnumret matchar mitt fasta jobbnummer ;)
 
Hos oss har man inte både fast och mobil, antingen eller.
 
Fairlane
Kom hem igår efter en liten semesterresa. Jag tittade lite på laddstationer jag åkte förbi, trots att jag inte har elbil. Det var ledigt på samtliga jag såg. Jag har såklart åkt förbi mängder utan att reagera, men när jag tänkte på det så fanns det alltid minst en ledig plats.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Då min egen bil är på semester med familjen, och jag behövde göra ett ärende som krävde bil, tänkte jag att det var ett utmärkt tillfälle att skaffa mig lite erfarenheter av elbil, så jag hyrde en Renault Zoe. Jag skulle köra 18mil enkel resa, och jag tänkte att Zoe med sina 30mils räckvidd skulle duga. Här är kortfattat mina erfarenheter:

  1. 30 mils räckvidd stämmer säkert om du kör i stadstrafik-farter. Dock har jag nog aldrig kört 30 mil i sträck i stadstrafik-farter, utan alltid när jag ska köra så långt är det huvudsakligen motorvägsfarter jag kör i. Vips så blev de 30 milen snarare 20 mil.
  2. När jag kom hem med bilen kvällen innan mitt ärende hade den bara 63% laddning. Den lyckades inte ladda fullt hemma över natten (den skulle behöva ladda i ca 13 timmar för att nå 100%), då jag kom hem sent och behövde åka tidigt. Den hade 83% laddning på morgonen.
  3. Då jag inte skulle nå min destination på en laddning skulle jag helt plötsligt behöva ladda på vägen dit också, så jag åkte till närmsta laddstation på vägen. Zoe verkar inte ha någon snabbladdningsmöjlighet (iaf fick jag inte med några kablar för det), så det var 22kW som gällde. Kom till stationen med under 70% laddning. För att ladda fullt där skulle det ta ca 1,5 timme. Plus minst 2 timmar vid destinationen. Plus antagligen lite ytterligare laddning på vägen hem. Detta på en resa som totalt har runt 4 timmars körtid. Jag körde hem igen, satte Zoe på laddning, och lånade morsans bensinbil för att göra mitt ärende.

Mina slutsatser av denna övning är:

  1. Det var fantastiskt roligt att köra elbil. Fossilbil känns numer primitivt, och jag vill väldigt gärna ha en elbil.
  2. Zoe har för litet batteri.
  3. Snabbladdningsmöjlighet är helt avgörande.
  4. Ska man ha en elbil måste man i princip installera laddbox med typ2 uttag hemma.
  5. Zoe skulle duga utmärkt som andra-bil för kortare ärenden och pendling upp till 9-10mil enkel resa.
  6. Laddinfrastrukturen är omogen. Det behövs fler snabbladdare och typ2 44kW-laddare.
  7. Betalsätten behöver bli enklare. Jag behövde skaffa en bricka, en app, och hade behövt ytterligare en bricka om jag skulle ladda på en ny laddstation nära hemmet istället för hemma. Och detta bara för en tvåtimmars resa. Ni som har elbil, hur många brickor och appar har ni? Nu är situationen som att man vore tvungen att ha ett separat kort för varje mack om man ska tanka fossilt.

Så för att svara på TS fråga för mig själv: Det är för tidigt för mig att köpa elbil. Priserna för bilar med vettig räckvidd behöver komma ner en del först. Jag tror dock inte att det är så avlägset. Hade jag behövt en andra-bil hade det inte varit för tidigt. För de som är villiga att lägga mer pengar på en bil än vad jag är, kan det nog vara så att det inte är för tidigt.
 
  • Gilla
Pin och 9 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Då min egen bil är på semester med familjen, och jag behövde göra ett ärende som krävde bil, tänkte jag att det var ett utmärkt tillfälle att skaffa mig lite erfarenheter av elbil, så jag hyrde en Renault Zoe. Jag skulle köra 18mil enkel resa, och jag tänkte att Zoe med sina 30mils räckvidd skulle duga. Här är kortfattat mina erfarenheter:

  1. 30 mils räckvidd stämmer säkert om du kör i stadstrafik-farter. Dock har jag nog aldrig kört 30 mil i sträck i stadstrafik-farter, utan alltid när jag ska köra så långt är det huvudsakligen motorvägsfarter jag kör i. Vips så blev de 30 milen snarare 20 mil.
  2. När jag kom hem med bilen kvällen innan mitt ärende hade den bara 63% laddning. Den lyckades inte ladda fullt hemma över natten (den skulle behöva ladda i ca 13 timmar för att nå 100%), då jag kom hem sent och behövde åka tidigt. Den hade 83% laddning på morgonen.
  3. Då jag inte skulle nå min destination på en laddning skulle jag helt plötsligt behöva ladda på vägen dit också, så jag åkte till närmsta laddstation på vägen. Zoe verkar inte ha någon snabbladdningsmöjlighet (iaf fick jag inte med några kablar för det), så det var 22kW som gällde. Kom till stationen med under 70% laddning. För att ladda fullt där skulle det ta ca 1,5 timme. Plus minst 2 timmar vid destinationen. Plus antagligen lite ytterligare laddning på vägen hem. Detta på en resa som totalt har runt 4 timmars körtid. Jag körde hem igen, satte Zoe på laddning, och lånade morsans bensinbil för att göra mitt ärende.

Mina slutsatser av denna övning är:

  1. Det var fantastiskt roligt att köra elbil. Fossilbil känns numer primitivt, och jag vill väldigt gärna ha en elbil.
  2. Zoe har för litet batteri.
  3. Snabbladdningsmöjlighet är helt avgörande.
  4. Ska man ha en elbil måste man i princip installera laddbox med typ2 uttag hemma.
  5. Zoe skulle duga utmärkt som andra-bil för kortare ärenden och pendling upp till 9-10mil enkel resa.
  6. Laddinfrastrukturen är omogen. Det behövs fler snabbladdare och typ2 44kW-laddare.
  7. Betalsätten behöver bli enklare. Jag behövde skaffa en bricka, en app, och hade behövt ytterligare en bricka om jag skulle ladda på en ny laddstation nära hemmet istället för hemma. Och detta bara för en tvåtimmars resa. Ni som har elbil, hur många brickor och appar har ni? Nu är situationen som att man vore tvungen att ha ett separat kort för varje mack om man ska tanka fossilt.

Så för att svara på TS fråga för mig själv: Det är för tidigt för mig att köpa elbil. Priserna för bilar med vettig räckvidd behöver komma ner en del först. Jag tror dock inte att det är så avlägset. Hade jag behövt en andra-bil hade det inte varit för tidigt. För de som är villiga att lägga mer pengar på en bil än vad jag är, kan det nog vara så att det inte är för tidigt.
Vilken variant av Zoe körde du? den finns med 2 storlekar på batteriet. 22kWh eller 44?
 
B bakterie skrev:
  1. Då jag inte skulle nå min destination på en laddning skulle jag helt plötsligt behöva ladda på vägen dit också, så jag åkte till närmsta laddstation på vägen. Zoe verkar inte ha någon snabbladdningsmöjlighet (iaf fick jag inte med några kablar för det), så det var 22kW som gällde.
I många andra sammanhang skulle jag säga att 22kW är en alldeles hiskelig effekt och absolut att betrakta som ”snabbladdning”. Hur menar du?
 
Det som räknas som snabbladdning idag är väl 50 kW och högre? Och det finns väl snabbladdare på åtminstone 150 kW?
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
I många andra sammanhang skulle jag säga att 22kW är en alldeles hiskelig effekt och absolut att betrakta som ”snabbladdning”. Hur menar du?
Är inte säker på att det finns någon allmängiltig definition på begreppet "snabbladdning".
Men jag tycker mig märka att det används oftast om laddning där man kan trycka in nästa färdetapp (20-40 mil) i batteriet under en rimlig paustid, ex.vis. 30-40 minuter för blåstömning, lunch och liknande.

22 kW är förstår en stor elektrisk effekt men i elbilssammanhang skulle det betyda 11 kWh på 30 minuter och det kommer man kanske endast 6-8 mil på, så det är lite för långsamt för den här lunch- och pisspaus-laddningen.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
I många andra sammanhang skulle jag säga att 22kW är en alldeles hiskelig effekt och absolut att betrakta som ”snabbladdning”. Hur menar du?
Tesla model 3 klarar att laddas med 500A och 200kW, det är en hiskelig effekt:)
 
B bakterie skrev:
Då min egen bil är på semester med familjen, och jag behövde göra ett ärende som krävde bil, tänkte jag att det var ett utmärkt tillfälle att skaffa mig lite erfarenheter av elbil, så jag hyrde en Renault Zoe. Jag skulle köra 18mil enkel resa, och jag tänkte att Zoe med sina 30mils räckvidd skulle duga. Här är kortfattat mina erfarenheter:

  1. 30 mils räckvidd stämmer säkert om du kör i stadstrafik-farter. Dock har jag nog aldrig kört 30 mil i sträck i stadstrafik-farter, utan alltid när jag ska köra så långt är det huvudsakligen motorvägsfarter jag kör i. Vips så blev de 30 milen snarare 20 mil.
  2. När jag kom hem med bilen kvällen innan mitt ärende hade den bara 63% laddning. Den lyckades inte ladda fullt hemma över natten (den skulle behöva ladda i ca 13 timmar för att nå 100%), då jag kom hem sent och behövde åka tidigt. Den hade 83% laddning på morgonen.
  3. Då jag inte skulle nå min destination på en laddning skulle jag helt plötsligt behöva ladda på vägen dit också, så jag åkte till närmsta laddstation på vägen. Zoe verkar inte ha någon snabbladdningsmöjlighet (iaf fick jag inte med några kablar för det), så det var 22kW som gällde. Kom till stationen med under 70% laddning. För att ladda fullt där skulle det ta ca 1,5 timme. Plus minst 2 timmar vid destinationen. Plus antagligen lite ytterligare laddning på vägen hem. Detta på en resa som totalt har runt 4 timmars körtid. Jag körde hem igen, satte Zoe på laddning, och lånade morsans bensinbil för att göra mitt ärende.

Mina slutsatser av denna övning är:

  1. Det var fantastiskt roligt att köra elbil. Fossilbil känns numer primitivt, och jag vill väldigt gärna ha en elbil.
  2. Zoe har för litet batteri.
  3. Snabbladdningsmöjlighet är helt avgörande.
  4. Ska man ha en elbil måste man i princip installera laddbox med typ2 uttag hemma.
  5. Zoe skulle duga utmärkt som andra-bil för kortare ärenden och pendling upp till 9-10mil enkel resa.
  6. Laddinfrastrukturen är omogen. Det behövs fler snabbladdare och typ2 44kW-laddare.
  7. Betalsätten behöver bli enklare. Jag behövde skaffa en bricka, en app, och hade behövt ytterligare en bricka om jag skulle ladda på en ny laddstation nära hemmet istället för hemma. Och detta bara för en tvåtimmars resa. Ni som har elbil, hur många brickor och appar har ni? Nu är situationen som att man vore tvungen att ha ett separat kort för varje mack om man ska tanka fossilt.

Så för att svara på TS fråga för mig själv: Det är för tidigt för mig att köpa elbil. Priserna för bilar med vettig räckvidd behöver komma ner en del först. Jag tror dock inte att det är så avlägset. Hade jag behövt en andra-bil hade det inte varit för tidigt. För de som är villiga att lägga mer pengar på en bil än vad jag är, kan det nog vara så att det inte är för tidigt.
1 mer ärlighet i vad som är rimligt behöver framföras speciellt när den ska hyras ut.
2 om du har 40kwh och 63% så kan du ladda i ca 15kwh till på 13h så laddar du med pyttelite mer än 1kw, den vanliga kabeln som medföljer är väl 10a? isåfall borde det ta runt 7h.
Laddar du dessutom med 3fas vilket din bil stödjer så kunde det gått så snabbt som 1h (22kw) 2h 11kw.
Eller om du bara haft 3fas 6A så hade du ändå laddat färdig på 5h
3 Ladda på vägen dit är sämsta tänkbara. från 0-80% så brukar det ta 50% av tiden och från 80-100 resterande 50 % av tiden. så hade du kört dit och laddat närmare slutdestinationen och en gång till innan du var hemma så hade det varit mycket mer tidseffektivt( skippa de sista 80-100% för att spara tid dessutom).


Dina slutsatser
4 det är det absolut bästa sättet och smidigaste om man inte vill behöva tänka i vardagen.( och säkrast)
6 det är din bil som har laddaren så där spelar det ingen roll om stolpen kan ge 100kw
7 Håller helt med, jag har clever( numera Bee) och fortum rfid tagg. Men kollar på uppladdning.nu innan jag åker och kollar vad som kan tänkas behövas för aktuell laddare
 
Redigerat:
Dom jag ser det då är det enbart Tesla som är förberedd för längre resor. Deras GPShplsnersre räknar ut vilken väg du skall köra och vilka stopp på Superchargers som behövs, inklusive hur länge du måste stanna på dessa. Det är så detta måste fungera för att bli användbart på långresor.

Jag har roat mig med att försöka göra samma sak med en lista (på en karta) av laddststioner för en långresa jag gjort (men jag hade ingen elbil, utan för att testa om det skulle gå). Det var inte så enkelt att planera. Men i USA så räknar naturligtvis bilfabrikanter med att folk kör flera hundra mil på en semesterresa...

Kan tipsa att man på vissa resmål i USA kan hitta reg-skyltar från alla delstater, inklusive Hawaii och Alaska. Orsaken till detta är att militären betalar skeppningen av fordonen för sina anställda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.