J
Du får ursäkta men detta var en av de märkligaste trådarna jag läst i forumet, och då har man varit med ett tag. Du tycker alltså att grannen ska hålla sitt fönster stängt, och dessutom acceptera att du bygger igen det, så att dina barn kan leva rövare i trädgården? Om jag bodde i radhus och fick frågan av min granne så hade han fått lära sig några nya invektiv. Jag har några synpunkter till men nu är det inte Familjeliv.se så håller inne med dom. Syntes inte fönstret när du köpte kåken?
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 41 till
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Du får ursäkta men detta var en av de märkligaste trådarna jag läst i forumet, och då har man varit med ett tag. Du tycker alltså att grannen ska hålla sitt fönster stängt, och dessutom acceptera att du bygger igen det, så att dina barn kan leva rövare i trädgården? Om jag bodde i radhus och fick frågan av min granne så hade han fått lära sig några nya invektiv. Jag har några synpunkter till men nu är det inte Familjeliv.se så håller inne med dom. Syntes inte fönstret när du köpte kåken?
Jaha då har du inte varit med om så mycket då....

Det handlar inte om barn uppfostrand, Det hade du förstått om du läst föregående inlägg.

Igentligen är det ett garage fönster, alltså inget vanligt fönster.

Känner du många som har ett fönster i trädgården? Jag känner ingen.

Jag vill inte ha ett öppet fönster i min Trädgård, min frågeställning var vad säger reglerna och förslag på åtgärder.
 
Redigerat:
J
M Marcussjogren skrev:
Jag tror du ska strunta i rättigheter och plank, prata med grannen och säg att du är orolig att ungarna ska ha sönder rutan eftersom den hänger ut på sådant sätt.
Antingen tycker grannen att det inte gör nåt, eller så börjar de stänga fönstret oftare.

Är du säker på att din tomt går hela vägen fram till deras vägg? Brukar ju vara ett par meter i mellan tomterna, även om du kanske klipper gräset där.
Jag fick söka tillstånd för att bygga en fasad mot min andra granne som var 1 cm tjockare änn den tidigare. Det är därför fönstret känna lite knepigt
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Luktar troll....
Vad är det som är konstigt? Förklara gärna. Är det första ggr som någon frågar om regler vid tomtgräns?
 
  • Gilla
Mathias Hennig
  • Laddar…
1. Grannen har all rätt att göra vad han/hon/den/den vill med sitt fönster.
2. Ring kommunen ang rättigheter att bygga tex plank eller liknande närmare 4,5 m från tomtgräns. Plantera växter och buskar får man göra i tomtgräns men jag rek ca 1 meter ifrån så du har möjlighet att klippa/underhålla på din tomt.
3. Har ni nyss köpt ert första hus? Dina funderingar är inte helt logiska. Därför det luktade troll... ;)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Grannen har all rätt att göra vad han/hon/den/den vill med sitt fönster.
2. Ring kommunen ang rättigheter att bygga tex plank eller liknande närmare 4,5 m från tomtgräns. Plantera växter och buskar får man göra i tomtgräns men jag rek ca 1 meter ifrån så du har möjlighet att klippa/underhålla på din tomt.
3. Har ni nyss köpt ert första hus? Dina funderingar är inte helt logiska. Därför det luktade troll... ;)
Tack

Jag är inget troll brukar bara bolla saker i det här forumet för jag har fått bra feedback tidigare.

3. Ja, jag har inte koll det är därför jag ber om råd.

Förstår inte vad som är ologiskt med mina argument? Finns ju massor med trådar som handlar om såna här saker
 
JanneJanne123
J Johan1000 skrev:
Känner du många som har ett fönster i trädgården? Jag känner ingen.
Jag känner många som har det i området där jag bor. Här finns en begränsning att dessa fönster ska vara av en typ man inte ser in/ut i och det finns en tyst överenskommelse att dessa fönster ska hållas stängda då de, precis som hos dig, vätter rakt in mot grannens trädgård. Husen står alltså i tomtgräns.
 
Detta:

”Mina funderingar är har de rätt att ha det öppet i min trädgård? Vem ersätter vid skada?”

Svar: Ja, det är inte din trädgården och ditt garage. Och du får betala om dina barn förstör grannens fönster/fasad etc.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta:

”Mina funderingar är har de rätt att ha det öppet i min trädgård? Vem ersätter vid skada?”

Svar: Ja och du får betala om dina barn förstör grannens fönster/fasad etc.
Och andras skitungar;)
 
J
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag känner många som har det i området där jag bor. Här finns en begränsning att dessa fönster ska vara av en typ man inte ser in/ut i och det finns en tyst överenskommelse att dessa fönster ska hållas stängda då de, precis som hos dig, vätter rakt in mot grannens trädgård. Husen står alltså i tomtgräns.

Ja det står vid tomtgräns. Det hänger ovanför min tomt.
 
Ok. Luften äger du inte tyvärr. Grannen kan ju hänga ut sitt huvud och få en boll i nyllet. Då är det hans fel ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
4 stolpar med 2m högt rådjursnät som lätt kan tas ner och rullas ihop när det inte är säsong för bollek?
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
J
lärjungen lärjungen skrev:
Satsa på ett sånt här skyddsnät istället:

[bild]

Finns på [länk]
Smart.
 
när jag byggde mitt garage i tomtgränsen 1981 så fick jag inte ha fönster eller ventilation mot grannens hus som låg 4,5 m från tomtgränsen på grund av brandregler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.