Hej! Anlade ny gräsmatta på 350 m2 för ett par månader sedan, sedan kom regnet o kylan och det tog tid innan det började växa ordentligt. Nu börjar det ändå bli lite mer frodigt men ett ogräs jag inte kan artbestämma har brett ut sig som en matta på de områden som var värst påverkade av regn o skugga under försommaren (lite dålig dränering på de ställena). Har handrensat ”vanligt” ogräs vid 2 tillfällen men just denna sort har kommit nyligen och jag hittar jag inte vad det är när jag googlar.

Vad är detta??? Finns MÄNGDER! Och det sitter stenhårt!
Grönt ogräs med långt rotsystem mot en mörk betongyta, svårt att artbestämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad gräsmatta med inväxt ogräs i förgrunden, indikerar problem med dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräs med grön blast och synliga rötter på grå bakgrund, problem i nylagt gräsmatteområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett okänt ogräs med små gröna blad och rötter mot en suddig grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med blandat grönt gräs och okänt ogräs som täcker marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi har klippt gräsmattan 2 gånger och stödgödslat en gång efter första gödslingen som skedde vid sådd. Dags att klippa igen nu men behöver rensa ogräs först.

Önskar så att jag slapp rensa undan detta och bara kunde klippa det rakt av....

Tacksam för svar!
 
Är det ”klibbigt”? Isf undrar jag också, har liknande ogräs
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
P patfred skrev:
Är det ”klibbigt”? Isf undrar jag också, har liknande ogräs
Nej det är inte klibbigt, känns helt vanligt. Ser grågrönt ut mot resten av gräsmattan.
 

Bästa svaret

Sumpnoppa kanske?
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Sumpnoppa kanske?
Ja det är det! Samma blomma med ser jag! Läser att det är en ettårig fröväxt, rent logiskt borde jag ju då kunna klippa den innan den blommat o gått i frö och då borde den ju inte sprida sig vidare till nästa år?:thinking:
 
Ja, det fungerar säkert bra. En del frön kan ju överleva länge i marken, du har antagligen fått den med jorden eller så finns den i närheten och har frösått sig. I vilket fall som helst, klipp innan blomning och du får övertaget så småningom.
 
  • Gilla
Solskensbonden och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! (y):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.