Anlitat ett företag som nu håller på att dränera mitt hus. Företaget har hittat två problem som lär leda till extra kostnader. Enligt dem är det lera de gräver upp längs husväggen. Och det får de inte lägga tillbaka då det hindrar dräneringens funktion. Stämmer det?

Sedan menar de att de rinner vatten underifrån husplattan och det troligen är så att hela den osisolerade plattan ligger på vatten. Deras lösning är att bila bort hela husplattan av betong inifrån och lägga nytt isolerad platta. Det ställer jag mig frågande till. Måste man alltså bila bort hela källarens golv på 99KVM för att det finns vatten därunder? Eller finns det andra lösningar.
 
Det stämmer ju att lera inte är dränerande. Men jag förstår inte riktigt hur ditt hus är uppbyggt. Om det är en gjuten platta borde det ju rimligtvis finnas tvättad makadam under som ska leda bort vatten till dräneringsrör runt huset. Finns inte detta?
Är det grundvatten som har gått upp eller vart kommer vattnet ifrån?

Vad är deras anledning till att bila upp plattan?
Det borde ju gå att dränera bort vattnet?
 
Borde stå vatten runt huset nu då.
 
Att det är lera längs husväggen spelar väl ingen roll.
Dräneringen skall ju ta hand om vattnet som är i marken. Inte ytvattnet.
Verkar vara en gammal kåk med källare. Finns inget tvättat makadam under den plattan. Möjligtvis lite sand som avloppsrören ligger i under plattan.
Jag skulle låtit det vara precis som tidigare, har inte källaren varit vattenfylld så finns ju ingen anledning att göra något. Men du kanske har större planer för källaren än att det skall vara en källare ?
 
Serfi Serfi skrev:
Anlitat ett företag som nu håller på att dränera mitt hus. Företaget har hittat två problem som lär leda till extra kostnader. Enligt dem är det lera de gräver upp längs husväggen. Och det får de inte lägga tillbaka då det hindrar dräneringens funktion. Stämmer det?

Sedan menar de att de rinner vatten underifrån husplattan och det troligen är så att hela den osisolerade plattan ligger på vatten. Deras lösning är att bila bort hela husplattan av betong inifrån och lägga nytt isolerad platta. Det ställer jag mig frågande till. Måste man alltså bila bort hela källarens golv på 99KVM för att det finns vatten därunder? Eller finns det andra lösningar.
Det är en källare. Jag vet inte vad som finns under plattan. Men huset är från 1940 och plattan är oisolerad. Dräneringen är från 70talet och som sagt fylls gropen de grävt längs huset med vatten motsvarande 15 cm.
 
Tomture61
Om huset står på lera och det dräneras för djupt kan huset börja sjunka , nu har du iofs hus med källare så vatten i marken bör kanske inte torrlägga lerjorden (utan vatten i leran sjunker den ihop)

Mitt eget hus (utan källare) är byggt på lerig mark men plattan är pålad . Fick tips av grävaren att inte dränera allt för djupt , risk för att man kunde se undersidan av platta/isolering :thinking:
 
Serfi Serfi skrev:
Det är en källare. Jag vet inte vad som finns under plattan. Men huset är från 1940 och plattan är oisolerad. Dräneringen är från 70talet och som sagt fylls gropen de grävt längs huset med vatten motsvarande 15 cm.
Huset har fungerat först i 30 år utan dränering och sedan ytterligare 50 år med dränering.
Så varför göra något över huvud taget. Mitt hus är från 1946. Aldrig gjort något, men så klart skulle asfaltstrykningen behöva åtgärdas.
 
GoC GoC skrev:
Huset har fungerat först i 30 år utan dränering och sedan ytterligare 50 år med dränering.
Så varför göra något över huvud taget. Mitt hus är från 1946. Aldrig gjort något, men så klart skulle asfaltstrykningen behöva åtgärdas.
Det uppmättes höga fukthalter i väggarna till källaren efter en besiktning. Målafärg lossnade från väggarna pga fukt. Därför var det tvunget att dränera.
 
Serfi Serfi skrev:
Det uppmättes höga fukthalter i väggarna till källaren efter en besiktning. Målafärg lossnade från väggarna pga fukt. Därför var det tvunget att dränera.
Jo så är det i gamla källare.
Men vad spelar det för roll om det är lite fukt i betongväggarna.
Färgen släpper för att det säkert är ommålat med fel färg. Jag satte kakel på väggarna i stället. Blev både snyggt och funktionellt.
Gamla hus som skall uppfylla moderna normer och får nedslag för lite fukt i betongen. Spelar ingen roll om man inte tänkt inreda källaren.
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.