River ut uppreglade bastuväggar i källare. Delen tillbyggd på 50-talet. Vägg på foton troligast tidigare yttervägg/mur. På ena väggen har del av kalkputs släppt. Under putsen innan betongen något som ser ut som mörk jord/asfalt elr dyl. Rester från tjära på utsidan av mur tidigare? Fukt? Asbest av något slag för vidhäftning av kalkputs?? Skiten har redan ramlat ner o städade undan med halvmask, men tror ni jag behöver oroa mig för att det svarta är asbest elr är det städa, jämna till och måla över som gäller? På övriga källarväggar inget liknande svart. Det svarta ser inte ”trådigt” ut.
 
  • Källarvägg med släppt kalkputs, exponerande underliggande mörkt material som liknar jord eller asfalt vid rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kalkputs som delvis släppt från en murad vägg med synlig mörk underlagsskikt som kan vara tjära eller asfalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Prova värm på det med en brännare och se om det börjar bubbla och lukta tjära.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Sprucken, glasfiberarmerad skiva som påminner om borstat stål, ca 3-4 mm tjock, mot en spånskivebakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken skiva med yta som liknar borstat stål, troligtvis gammal värmesköld eller våtrumsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lärospånet skrev:
Prova värm på det med en brännare och se om det börjar bubbla och lukta tjära.
Jag har rivit ner bastupanelen från taket i samma rum, bakom panelen och innan vanlig spånskiva satt tunna, hårda, pvc-lika skivor varav jag tog ner två. En sprack och ser ut enligt nedan. Glasfiberarmerad polyester? Ytan ser ut som borstat stål ungefär, inte dammig, helblank och 3-4 mm tunn. Googlat på våtrumsskivor och värmesköldar från 70-tal, hittar mkt eternit-trådar men inget som ser ut som mina skivor.
 
Redigerat:
Staffans2000
Det ser litegrann ut som "Perstorpsplattor". Laminat helt enkelt.
Vad undrar du?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det ser litegrann ut som "Perstorpsplattor". Laminat helt enkelt.
Vad undrar du?
Drabbats av den allmänna asbest-paranojan efter besök från gäst som ”aldrig hade rivit ut gamla ytor utan professionella ögon”. Men har läst på och sovit på saken och känner mig lugn nu, tänkte radera hela denna tråd men inser att arkivregeln träder in efter 3dygn. :) Tack för input! Nu återstår det roliga: kalkputsning och listspikning Tack för tålamod med ”nybörjarfrågor”.
 
Staffans2000
Det var bra. För mycket information är inte bra. De enda som blir glada är Asbestsaneringsfirmorna och dito labben. Just nu är det Asbest och svartmögel som är på tapeten. Imorgon förstör folk sina liv för någon annan fara som inte finns.
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.