Problemet med en häck som inte bara ska omöjliggöra insyn på TS:s tomt utan även förstöra utsikten från balkonger på 2:a våningen är ju att den kommer skymma ÄNNU mer av TS:s kvällssol! Dessutom tror jag knappast projektets vara eller icke vara kommer hänga på huruvida spekulanterna till dessa fyra lägenheter inser att en häck kan bli högre. ;)
 
Gå ihop med de andra grannarna, köp granntomten och anlägg gräsmatta.
Eller flytta.

Ni måste väl ha insett att en "gammal byggnad med rivningslov", i vad som ser ut som en tätort i Skåne, inte skulle finnas kvar för evigt.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det finns ju grannar på andra sidan fastigheten som skall bebyggas. Ni få gå ihop och göra en gemensam "påverkan" på kommande bygglov/ansökan.
Ja vi får försöka få ihop något gemensamt, arbetar på det.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Problemet med en häck som inte bara ska omöjliggöra insyn på TS:s tomt utan även förstöra utsikten från balkonger på 2:a våningen är ju att den kommer skymma ÄNNU mer av TS:s kvällssol! Dessutom tror jag knappast projektets vara eller icke vara kommer hänga på huruvida spekulanterna till dessa fyra lägenheter inser att en häck kan bli högre. ;)
Ja, kvällsolen får vi nog se som förlorad, Men att häcken kommer att bli hög det kommer de att förstå innan de köper lägenheterna.
 
  • Gilla
kmartinb
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Gå ihop med de andra grannarna, köp granntomten och anlägg gräsmatta.
Eller flytta.

Ni måste väl ha insett att en "gammal byggnad med rivningslov", i vad som ser ut som en tätort i Skåne, inte skulle finnas kvar för evigt.

/ Hälsningar, Fredrik
Vi har redan haft uppe frågan med att köpa loss tomten, blankt nej från nuvarande ägare.

Vi har bott här i över 10år, och det har varit mycket problem med denna fastighet och de verksamheter som bedrivits där. Jag fattar att alla ska vinstoptimera och leva på andras bekostnad i största möjliga omfattning men vi har hoppats på att det skulle bli 3-4 villatomter i 1,5plans utförande och inte en koloss på ca 7m höjd 4 m från tomtgräns med balkonger med full insyn i vår trädgård. Man får väl hoppas att det inte flyttar in någon som är överdrivet intresserad av när våra barn är ute och leker i trädgården eller badar i poolen, det hade varit lite obehagligt.
 
7m är inte särskilt högt. Även 1,5planshus är ungefär så höga. Balkonger brukar inte bli särskilt nyttjade om man har allmänna ytor och uteplats på bottenplan.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73
D Danp skrev:
Man får väl hoppas att det inte flyttar in någon som är överdrivet intresserad av när våra barn är ute och leker i trädgården eller badar i poolen, det hade varit lite obehagligt.
Använder du nu pedofili-kortet för att låta oss tycka synd om dig?
Kom med riktiga argument, det funkar mycket bättre
 
  • Gilla
roffer och 18 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men... vad är statusen nu?

Det låter ju lite som att de har ett beslutat bygglov? Kommunen måste skicka ut ett bygglovsbeslut till grannarna när beslutet är fattat. Då har (hade?) du 3v på dig att överklaga.

Om de har gjort en ny detaljplan, så har (hade?) du överklagans möjlighet där också.

Om bygglovet på någon punkt strider mot den gällande detaljplanen, så måste kommunen gå ut med ett ”grannehörande”, innan kommunen fattar något beslut.
Statusen är lite oklart, vi har läst om det i tidningen, vi har inte hörts av kommunen och inte fått någon mer info än det som stått i tidningarna. Efter att jag läste tidningen så begärde jag ut bygglovshandlingarna, men jag tror inte att något beslut är fattat. På tomten har tidigare bedrivits friskoleverksamhet så då måste de väl ändra vad fastigheten skall användas till, görs detta i detaljplanen?
 
D Danp skrev:
Hej, vi fick nyligen information via vår lokala tidning att grannfastigheten skall bebyggas, där finns idag en gammal byggnad som det finns rivningslov för. Nu har en fastighetsexploateringsfirma köpt fastigheten och planerar att bygga 28st bostadsrätter intryckta på tomten, när det blev ägarbyte på fastigheten så kontaktade vi de nya ägarna för att kunna vara delaktiga i ett tidigt skede, men det har varit kalla handen från dem och vi har inte fått någon information eller kommunikation med dem.

Jag begärde ut ansökt bygglov från kommunen. Fastigheten får bebyggas med 2våningshus, och det vill de göra, ca 6-7m höga 4m från tomtgränsen med 4st balkonger rakt in i vår trädgård. Vi vill att de inte skall bygga så nära tomtgränsen, att de endast skall bygga enplans marklägenheter och vi vill inte att balkonger och vardagsrum/kök skall vara riktade mot vår trädgård. Utöver detta försvinner ustikt och kvällsolen från våra uteplatser / uterum / växthus. Vi vill helt enkelt kunna vara ifred i vår trädgård utan direkt insyn.

Lägenheterna är inte sålda ännu, rivningen och bygget påbörjas först när de blivit sålda.

Jag förmodar att kommunen måste höra oss om bygglovet innan det godkänns men vad finns det för argument som biter på på plan och bygg som kan förbättra situationen för oss?
Har ni några andra tips på hur man på ett effektivt sätt kan påverka bygget och köparna, att kanske välja lösningar som är bättre för oss, ni brukar ju vara kreativa ;-)

se bilder nedan, vår tomt i rött.
[bild]
[bild]

såhär kommer det att se ut mot vår tomt, 4balkonger och 4 uteplatser rakt in i vår trädgård.
[bild]
MVH
Dan
Som tidigare nämnts hänger det på detaljplanen, och utan att veta känns det långsökt att skissa på ett så stort projekt utan att ha stöd i detaljplan...

Insyn och skuggning kan vara olägenheter, men något som ofta utreds redan i planskedet, och något en också får räkna med om detaljplanen är för bostadsområde.

Står det något om utförande i planen? Om husen ska vara fristående eller om det är ok med rad/kedjehus? Omkringliggande bebyggelse ser ut att vara fristående så det kanske är något att trycka på vid ev överklagande.

Det mesta hänger som sagt på detaljplanen.
 
harry73 harry73 skrev:
Använder du nu pedofili-kortet för att låta oss tycka synd om dig?
Kom med riktiga argument, det funkar mycket bättre
Riktiga argument som biter plan och bygg var precis det som jag efterlyste i första posten, man väljer inte sina grannar just därför vill man inte ha de alltför nära inpå. Alla föräldrar är väl oroliga för sina barn och vad som finns i deras omgivning, eller? Förväntar mig inte att någon skall tycka synd om någon, speciellt inte på nätet, det för inte oss närmre en lösning på problemet. Åsikter finns det gott om men jag efterlyser tips på hur vi skall finna bästa lösning på den uppkomna situationen.
 
  • Gilla
Cazell
  • Laddar…
Acceptera läget. Det ser ut att vara rimmligt. Även om det inte är de roligaste husen man kan tänka sig.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
D09
Det är inritad skugga på din uppladdade bild från kommunen.

Är den realistisk?
 
D Danp skrev:
Statusen är lite oklart, vi har läst om det i tidningen, vi har inte hörts av kommunen och inte fått någon mer info än det som stått i tidningarna. Efter att jag läste tidningen så begärde jag ut bygglovshandlingarna, men jag tror inte att något beslut är fattat. På tomten har tidigare bedrivits friskoleverksamhet så då måste de väl ändra vad fastigheten skall användas till, görs detta i detaljplanen?
Sitter med ibland som representant för kommunal verksamhet och det jag har fått höra är att det behövs ändring i detaljplan om man vill gå från bostäder till verksamhet men att det inte behövs åt andra hållet. Eller att det iaf är en enklare handläggning. Därav är vi med tidigt och ritar in tex gruppbostäder ifall att vi behöver framöver.
 
Överklaga, oavsett de beaktar din överklagan eller ej så ska du givetvis göra det. Ju fler som överklagar desto bättre.
 
Fick nu detaljplanen från kommunen, det verkar vara ett tag sedan den upprättades och jag blir inte riktigt klok på det hela:

ritning med vår tomt i rött ungefärligt inritad.Fattar inte om det är A, B, C eller D typ av bebyggelse, se bifogade filer. Och vad det då är som gäller vad gäller höjd och avstånd till tomtgräns. Norr uppåt i ritning.
Gammal detaljplan med markerad tomt i rött, omgiven av gatunamn och andra tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.