Tjenare!

Har en del kluven tallved som har den här tjockare barken, alltså skorpbark.

Hur funkar det att elda denna i en vanlig conturakamin?

Har ju en del av detta så vill gärna ta till vara och elda denna.

Finns det några hinder för att elda sådan ved i en vanlig kamin? Något att tänka på?

Mvh
 
Cheesen
Nå äre bara å elda. Glöm inte att aska ur bara nån gång om sänder. Tänk på att du inte pyreldar bara, då får du mycket sot i skorstenen.
 
Cheesen
Förresten, bor du i tarfalla eller när du funderar på braseldning i mitten av juli?
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Förresten, bor du i tarfalla eller när du funderar på braseldning i mitten av juli?
Tack för svar! Närå, men jag lassar in veden i vedboden nu, och började fundera på om barken är dålig för kaminen eller skorstenen bara!
 
Cheesen
H Hoffmeister skrev:
Tack för svar! Närå, men jag lassar in veden i vedboden nu, och började fundera på om barken är dålig för kaminen eller skorstenen bara!
Nejdå, men du får lite mer aska kvar.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nejdå, men du får lite mer aska kvar.
Ok kanon! Var en vän till mig som sa att det röker mer om bitar med tjock bark och att det inte är så bra att elda med såna bitar i braskamin.

Men då är det bara att köra på då!
 
Cheesen
H Hoffmeister skrev:
Ok kanon! Var en vän till mig som sa att det röker mer om bitar med tjock bark och att det inte är så bra att elda med såna bitar i braskamin.

Men då är det bara att köra på då!
Skulle tro att det snarare är tvärtom då jag upplever att det blir mer aska när man har mycket bark i kaminen. Mängden rök beror mer på syresättningen av brasan. Som tidigare sagt pyrelda inte.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Skulle tro att det snarare är tvärtom då jag upplever att det blir mer aska när man har mycket bark i kaminen. Mängden rök beror mer på syresättningen av brasan. Som tidigare sagt pyrelda inte.
Låter bra! Tack för Svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.