Hej!

Har nyligen köpt en bostadsrätt. Lägenheten är relativt ny, byggd 2016. Upptäcker när vi flyttar in att det på ena väggen är bättringsmålat ett område ca 1x1 meter. Syns inte jättemycket men har en liten annan glans och struktur än övriga väggen. På visningen hängde det en tavla på detta stället varvid det inte uppmärksammades. Frågan är nu kan jag hävda dolt fel och få detta åtgärdat eller gäller undersökningsplikten här?
 
Låter som ett så begränsat fel att det inte är något att bråka om.

Text från Sv. fastighetsförmedling:
Istället måste du själv undersöka bostaden genom att spola i kranar och toaletter, tända och släcka lampor, kolla garderober, förråd och balkonger, under mattor och bakom tavlor.
 
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
Dolda fel gäller bara fast egendom dvs sådant man äger på riktigt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ska du på riktigt bråka om 2000kr för måla om rummet?

Dessutom hade du med enkelhet upptäckt detta om du gjort en ordentlig koll innan köp.

Lycka till med din nya lägenhet :)
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Dolt fel gäller inte bostadsrätter, men om vi antar att det hade gällt så hade du haft stora problem att få detta som ett dolt fel. För att du ska få det till dolt fel krävs följande bland annat:
1. Felet ska inte gå att upptäcka utan förstörande ingrepp. <-- Lyfta på tavlan är hörbart, vilket innebär att felet inte är dolt
2. Felet ska påverka priset. <-- Jag har svårt att tro att priset påverkas överhuvudtaget för detta fel. Det är försumbart i sammanhanget

Är det inte helt enkelt så att färgskillnader beror på att det hängt en tavla där? Blekning blir olika på ytor som är öppna och ytor som är täckte. Det är standard att färgen på väggen är annorlunda där en tavla hängt en tid. Samma med golv etc. Har man haft en matta på ett parkettgolv en längre tid så syns det var den legat.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du har väl redan fått flera bra svar. För bostadsrätter gäller köplagen som ger möjlighet till ersättning vid fel, påminner om dolt fel vid fastighetsköp. Detta hade varit så enkelt att upptäcka att det inte kan ge ersättning, dessutom skulle ersättningen vara så låg att det inte skulle påverkat priset
 
harry73
Är den bättringsmålad eller är det en färgskillnad för att det hängde en tavla på väggen?
Eller är den bättringsmålad för att det fanns en färgskillnad pga tavlan.

Att man får färgskillnader pga skåp och tavlor som skymmer väggen är helt normalt och faller under normalt slitage. Om säljaren bättringsmålade efter kontraktpåskrivning, kan ni anmärka på kvaliteten av arbetet, för att säljaren ansvarar för att lägenheten är i (ungefär) samma skick som vid kontraktsskrivningen. Var det så innan kontraktsskrivningen, är det bara att acceptera.
 
Om vi vänder på frågan...... anta att det där skulle vara godkänt som dolt fel.
Skulle du då väga sälja en lägenhet utan att lägga på ett påslag på låt oss säga 2 miljoner kronor på priset för att ha råd att betala för alla dolda fel?
 
  • Gilla
eb86 och 3 till
  • Laddar…
H
Frågan är nu kan jag hävda dolt fel och få detta åtgärdat eller gäller undersökningsplikten här?
Det är inte ett dolt fel utan något du förväntats upptäcka när du undersöker lägenheten.
 
E
H heimlaga skrev:
Skulle du då väga sälja en lägenhet utan att lägga på ett påslag på låt oss säga 2 miljoner kronor på priset för att ha råd att betala för alla dolda fel?
Och hantverkare får inte sälja materiel med vinst...
 
M Mats Lj skrev:
Dolda fel gäller bara fast egendom dvs sådant man äger på riktigt.
Njej.

Det finns ungefär samma regler rörande fel för bostadsrätter som för fastigheter.

När du köper en fastighet, så regleras det i jordabalken. En bostdsrätt däremot räknas som lös egendom. När du köper lös egendom så gäller köplagen.

I båda lagarna finns relativt lika paragrafer som anger att en köpare har rätt att reklamera fel. Men bara fel som man dels inte hade anledning att räkna med (så åldersslirtage är inte ett "fel", som exempel), del har man inte rätt att reklamera fel som man borde kunnat upptäcka vid en noggrann undersökning före köpet.

En av de mera väsentliga skillnaderna i köplagen vs. jordabalken, är att vid köp av bostadsrätt har man 2 år på sig att reklamera, köper du en fastighet har du 10 år på dig.

Felet som beskrivs här i tråden, finns inte en chans att du får som dolt fel.
 
Det är viktigt att markera att bostadsrätt inte har något med fastighetsägande att göra.Verkar som om många bostadsrättsägare inte vet vad dom har köpt.
Alltså en del i en förening.
Är även ett missbruk av begrepp när man säger sig ha" köpt en lägenhet "såvida det inte är en ägarlägenhet som verkar bli mer vanligt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Svar om eventuell ersättning har du redan fått, jag har inget att tillföra där. Men för att lösa problemet: Ska du göra det riktigt, måla om hela väggen, quick fix vore att införskaffa en egen tavla stor nog att täcka fläcken.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
M Mats Lj skrev:
Det är viktigt att markera att bostadsrätt inte har något med fastighetsägande att göra.Verkar som om många bostadsrättsägare inte vet vad dom har köpt.
Alltså en del i en förening.
Är även ett missbruk av begrepp när man säger sig ha" köpt en lägenhet "såvida det inte är en ägarlägenhet som verkar bli mer vanligt.
Men det är så man säger i folkmun, "jag har köpt en bostad/lägenhet/hus" inte sådär jättevanligt med "Hej jo tack det är bra med mig jag har köpt en andel i en förening som vi ska bo i, hur är det med dig?"
 
  • Gilla
henryry
  • Laddar…
En bostadsrätt är ju i allmänhet en lägenhet. Och man köper sig rätten att bo i den. Så det är inte helt galet att säga att man köpt en lägenhet. Men när man kallar avgiften för hyra tycker jag man verkar missförstått. Men det är väldigt vanligt. Då blandar man verkligen ihop hyresrätter med bostadsrätter.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.