Behöver verkligen hjälp... bilder är några år, så inte riktigt samma skick idag.

Men fick se häromdagen att min trapp inte alls är i bra skicka och är i stort behov av ombyggnation.
Men jag vill gärna göra om hela framsidan, ink trappen. Men jag vet inte hur man skulle kunna bygga om entrén,
Alla tankar å idéer uppskattas verkligen.
Bygg är inte några problem, mitt problem är design:(
 
  • Bild på rödmålat hus med vit veranda och en vit trappa som visar tecken på slitage och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten trätrapp och ingångsparti till ett rött hus med vita staket och stolpar som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett rött trähus med vit veranda och trappa i behov av renovering under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett brunt hus med vit trappa och entré som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Främre delen av ett hus med trappa och entré i behov av renovering samt byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Googla fram en snygg veranda som passar till huset och husets ålder?
Spontant känns det som om orken på verandan som är nu räckte till räcket runt om, sedan blev det grova, enkla grejor till handledare vid trappan. Skulle behöva lite mera pynt och snickarglädje längs med trappan och upptill där uppe.
 
Jag tycker det ser OK ut!
Stor nog för ett par/några vänner att sitta och ta en kvällsöl medan solen går ner :)
Det enda udda är att en så dominerande farstukvist inte sitter centrerad på fasaden, utan ute nästan vid ena gaveln.

Men ett litet tips:
Måla elskåpet till vänster om farstukvisten i samma färg som väggen bakom, så den smälter in bättre i fasaden.
 
Redigerat:
Bilderna är väldigt missvisande, har inte skött om den alls, växer ogräs.. kryssen ramlar ut, ena handledaren är borta osv osv... måste bygga något. men kan inte visualisera hur man kan bygga det.

Var hos en arkitekt för att få hjälp med det, men hon gick på mamma ledigt sen har jag inte hört något alls ifrån dom. Så dom verkar inte vara intresserade.

kan tilläggas att jag inte har någon altan/uteplats
 
Så här ser det nu:(
 
  • Sliten entré med vit dörr, röda väggar, och gamla trätrappor i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade och vitmålade trästaket och betongtrappa med sprickor och flagande färg utanför en ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vilket väderstreck ligger framsidan?
 
Cruzze Cruzze skrev:
I vilket väderstreck ligger framsidan?
Åt väster
 
Många äldre hus har ju en ganska stor farstukvist, med en balkong ovanpå. Är det ett sovrum på övervåningen, eller allrum? Då kanske det hade varit fint med en stor balkong mot väster där man kan sitta på sommaren och njuta av solnedgången innan läggdags?

/S
 
Spontant känns förstukvisten väl tung och många steg att gå i ett svep
Ta bort den murade trappan, sätt ett lättare och kortare tak som kan stöttas med snedsträvor från väggen istället. Från dörren tre steg (i ökande bredd) ned på ett trädäck ett steg från marknivå. Däcket kan ju gå i höjd med köksfönstret (?) till högra husknuten.
Och så ett glesare plank/spaljé på däckets vänstra yttersida som man kan ställa solstolarna mot.
Elskåpet borde en elektriker kunna flytta nånstans till vänster.
Eller inte... Svårt utan planritning på huset.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Spontant känns förstukvisten väl tung och många steg att gå i ett svep
Ta bort den murade trappan, sätt ett lättare och kortare tak som kan stöttas med snedsträvor från väggen istället. Från dörren tre steg (i ökande bredd) ned på ett trädäck ett steg från marknivå. Däcket kan ju gå i höjd med köksfönstret (?) till högra husknuten.
Och så ett glesare plank/spaljé på däckets vänstra yttersida som man kan ställa solstolarna mot.
Elskåpet borde en elektriker kunna flytta nånstans till vänster.
Eller inte... Svårt utan planritning på huset.
Kan skicka PM med ritning om
Du vill?

Tack för input
 
S steve5432 skrev:
Många äldre hus har ju en ganska stor farstukvist, med en balkong ovanpå. Är det ett sovrum på övervåningen, eller allrum? Då kanske det hade varit fint med en stor balkong mot väster där man kan sitta på sommaren och njuta av solnedgången innan läggdags?

/S
Det är en hall, balkong finns på högersidan på gavel.
 
B berne88 skrev:
Kan skicka PM med ritning om
Du vill?

Tack för input
Gör så, eller så lägger du ut den här i tråden (vet inte om jag har funktionen aktiverad).
Sen handlar det ju också om var man vill ha utsikt och var man inte vill ha insyn!
 
Cruzze Cruzze skrev:
Gör så, eller så lägger du ut den här i tråden (vet inte om jag har funktionen aktiverad).
Sen handlar det ju också om var man vill ha utsikt och var man inte vill ha insyn!
Du har PM... ang insyn spelar det inte någon större roll, vill titta så får dom göra det för mig
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.