Hejsan

Börjat riva lite ytligt för att få ett hum hur väggen är uppbyggd då den ska ner och tanken var att sätta in en limträbalk.

Nu börjar jag undra lite hur de hela är uppbyggt om dessa bär upp väggen. Eller om de äns bär.
Då min tanke är att de ska vara reglar som håller upp en balk i taket.

Huset är ifrån 1910
Plankorna är 38mm tjocka och 190mm breda
Ligger vågrätt i kattvinden
Lodrätt ifrån rummet

Plankorna är skarvade så inte en och samma.
Bifogar lite bilder.
 
  • Delvis rivna gamla träplankor i en vägg från 1910, som visar hur väggen är konstruerad med horisontella plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med rivet ytskikt som avslöjar äldre träplankor, några skarvade, och rivningsavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träplankor vågrätta i kattvind och lodräta från rum, möjlig väggkonstruktion från 1910.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser de ut i taket på lite bilder

Skadat innertak med exponerade träbjälkar och vit panel samt en glimt av fönster och gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade träpaneler i tak med en synlig spricka och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpaneler i ett tak med synliga takbjälkar och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med synlig skada och utsatta bjälkar, spikhuvuden och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ett trähus från 1910 består de bärande väggarna av antingen stående spontad plank (minst 2 tum tjockt) eller liggande timmer (minst 5 tum tjockt). Alla dimensioner bör läsas i tummått (1 tum = 25 mm).
 
J justusandersson skrev:
I ett trähus från 1910 består de bärande väggarna av antingen stående spontad plank (minst 2 tum tjockt) eller liggande timmer (minst 5 tum tjockt). Alla dimensioner bör läsas i tummått (1 tum = 25 mm).
Tack för svar, inget jag visste eller tänkt att googlat fram.

Det är spontat virke både liggandes och ståendes. Varje del är 38mm så ca 1,40 tum per del. Så med stående och liggandes blir de då ca 3 tum i vägg. Så då borde de troligtvis vara bärrande.

En fråga om du kan svara på den. balken som går längst ner vid golvet (en likadan i taket). virket står på denna och ligger under den övre balken.

Balken i golvet så ut att ligga direkt på takstolarna (fel benämning?) mot bottenvåningen och jag antar att balken i taket är spikade i takstolarna till taket. Sätts de upp en limträbalk ska de inte vara några konstigheter och ta bort den nedre balken bara reglarna till limträbalen vilar på golvets bärrande reglar
 
M Mlindahl skrev:
Så med stående och liggandes blir de då ca 3 tum i vägg. Så då borde de troligtvis vara bärrande.
Så kan man inte räkna. Stående och liggande trä förekommer aldrig samtidigt som bärande element. Liggande timmer som är bärande har mycket kraftiga dimensioner.

Din sista fråga förstår jag inte riktigt. Ersätter man en bärande vägg med en limträbalk måste balken i sina ändar vila på lite kraftigare pelare eftersom lasterna på dessa pelare blir avsevärt större än när motsvarande last fördelas på många reglar över en längre sträcka. Om du har ett konkret exempel på en förändring som du vill göra, behöver du redovisa ritningar för att man ska kunna bedöma situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.