Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Jag övergav iden att köpa elklippare eftersom dem är till för mindre radhustomter. Min tomt är som sagt på 1200 kvadrat.
Då finns risken att jag bara kan klippa halva tomten en dag, och får fortsätta nästa dag, för batteriet måste laddas. Eller att jag sliter ut den direkt.
Och jag är tveksam till om en elklippare verkligen orkar min stora tomt. med så högt och tjockt gräs och ogräs på vissa ställen.
När du tittar på rekommendationerna du fått. Hittar du då någon som tycker att en handdriven gräsklippare passar till 1200 m² högt och tjockt gräs? Jag tvivlar. Och ändå har du klarat dig med det i två år.

En elektrisk klippare är klenare än en bensindriven i ett allmänt fall. Men den är samtidigt kraftfullare än en handdriven. Har den sladd så tar inget batteri slut. Men du behöver en lång sladd. Det är bara du som kan avgöra om den bättre orken är värt omaket för dig att hantera en småmotor.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur högt är det egentligen? Normalt klipper man regelbundet typ en gång i veckan och då blir det aldrig så högt oavsett tomtstorlek. När klippte du senast?

Ingen "normal" gräsklippare klara "åkerhögt" gräs något vidare utan då krävs slåtterbalk, röjsåg eller liknade.
Enligt TS så har jag en tomt på 1200 kvadrat, och har klippt två somrar med en handjagare på denna stora yta.

Detta är riktigt tufft jobb, och denna sommar har jag bara orkat klippa gräset närmast huset. Har kämpat som ett djur för att hålla alla ytor öppna, men jag måste se mig besegrad. Det blir för mycket jobb med en enkel handklippare.

Så på vissa ställen på tomten har gräsklippningen blivit rejält eftersatt. Gräs och ogräs växer frodigt till en höjd av 80 cm. på sina ställen. Jag tvivlar på att en batteridriven/el klippare klarar de höga gräset..

Jag känner mig dock rätt duktig, för närmast huset ser gräsmattan fin och välvårdad ut. Det är handjagarens förtjänst. Om inte jag hade haft den, så hade hela tomten nu varit helt igenväxt.:) Ibland har jag klippt två ggr i veckan, men annars har det blivit en gång i veckan, precis som du nämner.

Så jag har en förkärlek till min handklippare...märks det?:love::D
 
  • Handgräsklippare på halvklippt gräsmatta med högt gräs i bakgrunden och skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Hoppsan. Nu kom det med text som jag trodde jag tagit bort.:)

Du har alldeles rätt. Jag och motorer går dåligt ihop.
Därför funderade jag på att skaffa en el eller batteridriven klippare, men hörde att de har svagare krafter, och jag behöver en klippare som klipper ordentligt på min stora tomt med högt gräs på vissa ställen.
Jag övergav iden att köpa elklippare eftersom dem är till för mindre radhustomter. Min tomt är som sagt på 1200 kvadrat.
Då finns risken att jag bara kan klippa halva tomten en dag, och får fortsätta nästa dag, för batteriet måste laddas. Eller att jag sliter ut den direkt.
Och jag är tveksam till om en elklippare verkligen orkar min stora tomt. med så högt och tjockt gräs och ogräs på vissa ställen.
Jag äger ingen lie. Kan inte ens slå med en sådan...Så en klippare behöver jag som kan få ner det höga gräset till att börja med.
Nä du, husköpare 8, låt dig inte tryckas ner nu av alla negativa svar. Du har köpt alldeles rätt: En bensinklippare, lättstartad med snöre, självgångare, möjlighet att välja mellan uppsamlare och direktutkast. (Jag har något liknande, fast av ett annat märke, och en något större yta att klippa.) Bensinklippare är starka, orkar klippa många år, och de är lätta att sköta. Bruksanvisningen är inte sämre än många andra, tycker jag.
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/001180_se-no-pl-en.pdf
Lycka till, det här klarar du alla gånger! /Ingrid
 
  • Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
Fick just en bild från farsan som tredubblat kapaciteten på sin gamla batteriklippare. Den är nog +15 år gammal.
Gammal batteridriven gräsklippare uppgraderad med extra batteri på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lob och 3 till
  • Laddar…
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Gräs och ogräs växer frodigt till en höjd av 80 cm. på sina ställen. Jag tvivlar på att en batteridriven/el klippare klarar de höga gräset.
Tyvärr påstår jag att ingen normal gräsklippare klarar detta gräs på ett vettigt sätt. Inte ens den värsta Klippon du kan hitta. Hade vi pratat om några enstaka kvadrat kan man plåga sig igenom 80 cm gräs med lite god vilja men inte när det rör sig om uppemot 1000 kvadrat om jag fattar rätt.

Allt går ju naturligtvis men en gräsklippare bygger på att man klipper regelbundet och kanske kortar gräset från 15 cm till 10 cm. Inte från 80 cm. Vore jag du skulle jag låna/hyra en slåtterbalk eller en röjsåg med gräskniv och ta ner din äng till något som mer liknar en gräsmattenivå. Därefter tycker jag det är aktuellt att sätta in en gräsklippare.
 
C Cider skrev:
Nä du, husköpare 8, låt dig inte tryckas ner nu av alla negativa svar. Du har köpt alldeles rätt: En bensinklippare, lättstartad med snöre, självgångare, möjlighet att välja mellan uppsamlare och direktutkast. (Jag har något liknande, fast av ett annat märke, och en något större yta att klippa.) Bensinklippare är starka, orkar klippa många år, och de är lätta att sköta. Bruksanvisningen är inte sämre än många andra, tycker jag.
[länk]
Lycka till, det här klarar du alla gånger! /Ingrid
Tusen tack för ditt inlägg plus bruksanvisning. Precis vad jag behövde. Det uppskattas mycket.:love:
Nu kanske jag vågar mig på att göra ett seriöst försök att få ihop den.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tyvärr påstår jag att ingen normal gräsklippare klarar detta gräs på ett vettigt sätt. Inte ens den värsta Klippon du kan hitta. Hade vi pratat om några enstaka kvadrat kan man plåga sig igenom 80 cm gräs med lite god vilja men inte när det rör sig om uppemot 1000 kvadrat om jag fattar rätt.

Allt går ju naturligtvis men en gräsklippare bygger på att man klipper regelbundet och kanske kortar gräset från 15 cm till 10 cm. Inte från 80 cm. Vore jag du skulle jag låna/hyra en slåtterbalk eller en röjsåg med gräskniv och ta ner din äng till något som mer liknar en gräsmattenivå. Därefter tycker jag det är aktuellt att sätta in en gräsklippare.
Jag har förstått att jag måste få ner det höga gräset på ett annat sätt än med en klippare. Du frågade hur högt gräset var, och jag blev då inspirerad att skicka en bild på "härligheten".:)
Men ja jag är fullt införstådd med att jag måste köra med röjsåg eller nåt sånt för att klippa det allra högsta gräset.:)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fick just en bild från farsan som tredubblat kapaciteten på sin gamla batteriklippare. Den är nog +15 år gammal.
[bild]
Wow....din pappa jobbar som elektriker, antar jag? Vilken kul bild. :D
Ser lite......farligt ut?:rofl:
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Jag har förstått att jag måste få ner det höga gräset på ett annat sätt än med en klippare.
Äh, det går att klippa ner gräs med vanlig motorklippare. Häng lite på handtagen så att framhjulen lyfter så inte klipparen försöker ta för mycket på en gång. Det är klart att en trimmer med gräsklinga går fortare och smidigare, men att klippa ner några kvm ängsgräs med vanlig klippare är inga problem. Sen tar man lite till. Och lite till.

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Enligt TS så har jag
TS (trådskaparen) är du.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ingen forum medlem som bor nära TS som kan ge ett handtag och montera klipparen tillsammans? Vore väl en bra plan?
 
F
TS kan även stå för ”trådstarten”...
 
  • Gilla
Husköpare 8 och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
TS kan även stå för ”trådstarten”...
Ja men praxis är att TS står för trådstartare


Jag har klippt hela min 1050m2 tomt när den var "äng" innan vi byggde huset med klippon utan drivning. Typ 50cm gräs. Funkade bra även om man fich gunga lite på handtaget ibland. Grannen har en större klippo som var lite bättre och med korsblad istället för platta som min lilla.

Sätt ihop den där Meecen och börja klipp nu!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men att klippa ner några kvm ängsgräs med vanlig klippare är inga problem.
Fast här pratar vi om typ tusen om jag fattat rätt. Men visst, allt går...
 
Jo, förvisso, men vi pratar också om/med någon som knappt vet vad som är fram och bak på en gräsklippare. Då känns råd baserade på mer avancerade maskiner osannolika att de är till någon direkt nytta.

Så att lära sig använda gräsklipparen i högt gräs, lyssna på varvtalet när den verkar fastna och behöver få lite mindre motstånd kanske är en hanterbar nivå för TS. Jag tror man klipper ner 1.000 kvm ängsgräs med plant underlag på en dag eller två med en vanlig klippare.
 
A Avemo skrev:
När du tittar på rekommendationerna du fått. Hittar du då någon som tycker att en handdriven gräsklippare passar till 1200 m² högt och tjockt gräs? Jag tvivlar. Och ändå har du klarat dig med det i två år.

En elektrisk klippare är klenare än en bensindriven i ett allmänt fall. Men den är samtidigt kraftfullare än en handdriven. Har den sladd så tar inget batteri slut. Men du behöver en lång sladd. Det är bara du som kan avgöra om den bättre orken är värt omaket för dig att hantera en småmotor.
Det är just detta som gjort att jag kört fast i mina tankegångar. Hur jag än vänder och vrider på problemet vilken typ jag ska köpa, så känns det som om ingen lösning finns.

Hade jag haft breda kunskaper om motorer och maskiner, och intresse, så hade ju en bensinklippare varit det självklara svaret,
Men eftersom så inte är fallet, plus att jag har en stor tomt, så blir det liksom inte bra hur jag än gör, känns det som...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.