Hej! I radhuset där jag (höggravid i vecka 38) och min sambo bor håller hyresvärdarna på att renovera en lägenhet som garanterat innehåller asbest, eftersom lägenheten är byggd på 1970-talet och inte ens renoverad efter det. Jag vet att de inte gjort någon asbestanalys inne i lägenheten, men åtminstone
taket är av asbest, det är konstaterat av kunniga inom området. Hyresvärdarna river just nu ut golvmattor och kakel från badrum och kastar ut det på gräsmattan, bara 20 meter från vår lägenhet. Hur mycket exponeras vi som bor av asbestdammet och hur mycket kommer in i vår lägenhet? Dörrarna är inte täta alls. Orolig!
 
Det finns regler omkring arbete med asbest. Att exponeras för asbestdamm är ej att rekommendera.
Är det innertak du menar innehåller asbest? Det låter ovanligt, då innertak brukar vara av gips el dylikt.

Spontant tror jag du överreagerar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
V Viccan22 skrev:
det är konstaterat av kunniga inom området
Kunde inte de här sakkunniga inom området ge en fingervisning om det?
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det finns regler omkring arbete med asbest. Att exponeras för asbestdamm är ej att rekommendera.
Är det innertak du menar innehåller asbest? Det låter ovanligt, då innertak brukar vara av gips el dylikt.

Spontant tror jag du överreagerar.
Taket utanpå är av asbest, istället för plåt.
 
V Viccan22 skrev:
Taket utanpå är av asbest, istället för plåt.
Då är asbestfibrerna bundna i materialet (antagligen eternittak). Så länge inte bearbetning sker, frigörs inga fiber.
 
Låter konstigt med ett tak som skulle innehålla asbest, faktiskt aldrig hört talas om.
Det är inte så att någon sett sådana 70-tals grova fibermattor som sprutas med kalkputs och trott att det var asbest?
Sådana fick en tidigare arbetsplats att vägra gå till jobbet för att alla skulle dö om dom gick dit.

Edit: Aha, verkar inte röra sig om ett innertak
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kunde inte de här sakkunniga inom området ge en fingervisning om det?
Nej han var aldrig in i någon lägenhet eftersom det inte var aktuellt att de skulle renovera invändit då.
 
E etompau skrev:
Då är asbestfibrerna bundna i materialet (antagligen eternittak). Så länge inte bearbetning sker, frigörs inga fiber.
Ja det vet jag. Det var inte taket jag frågade om.
 
L
Det är nog inget du behöver oroa dig för personligen. Släpar dom ut kakel och golvmattor via ett gemensamt trapphus?

River dom även det gamla grå eternityttertaket (asbetstcement) eller var det bara ditt exempel på garanterad asbest i huset?
 
Om dom slänger ut det i en hög så ska det inte vara asbest. Är det en svensk firma eller ett gäng polacker litauer?

Finns som sagt regler kring hanteringen av asbest och iallafall svenska företag är noga med det.
 
P Prodigys skrev:
Om dom slänger ut det i en hög så ska det inte vara asbest. Är det en svensk firma eller ett gäng polacker litauer?

Finns som sagt regler kring hanteringen av asbest och iallafall svenska företag är noga med det.
De slänger ut det rivna kaklet och golvmattan, varkendera är testade för asbest. De som renoverar saknar utbildning helt och är från Ukraina. De kan varken svenska eller engelska.
 
L Lärospånet skrev:
Det är nog inget du behöver oroa dig för personligen. Släpar dom ut kakel och golvmattor via ett gemensamt trapphus?

River dom även det gamla grå eternityttertaket (asbetstcement) eller var det bara ditt exempel på garanterad asbest i huset?
Taket har de låtit vara en så länge, det var bara ett exempel på att det finns asbest i huset. De slänger ut kaklet och golvmattorna som inte är testade för asbest på gräsmattan, 20 meter från vår ingång.
 
E etompau skrev:
Det finns regler omkring arbete med asbest. Att exponeras för asbestdamm är ej att rekommendera.
Är det innertak du menar innehåller asbest? Det låter ovanligt, då innertak brukar vara av gips el dylikt.

Spontant tror jag du överreagerar.
Jag är väl medveten om att det finns strikta regler, men de som renoverar vägrar asbesttesta materialet, eftersom "det är för dyrt" att testa.
 
Ring arbetsmiljöverket.
 
Kommunens miljöavdelning kan nog också vara intresserade. Hyresvärden åker nog på dryga böter om han tagit in hantverkare som han vet inte följer lagar om avfallshantering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.