lärjungen
A Alexn72 skrev:
Det var väl dessutom 3 glas. Så inte helt självklart att det är gasfyllt.
Om man är osäker kan man kolla på bokstavs- och sifferkombinationerna som syns i en av TS bilder. Där står det "Ar" på ett ställe vilket innebär att den innehåller Argon.

Om det var mitt fönster hade jag nog låtit det vara. Men förstår att eftersom du hyr så måste det naturligtvis ersättas.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är nog bara att skruva ut dom. I karmen är det lugnt att skruva
Fast dom sitter ju inte i karmen, utan i bågen? Såhär sitter fästerna nu i bågen i sovrummet. 4st skruvar. Där rutan då höll. I vardagsrummet sprack det ju direkt på första skruven som satt i översta hålet. Därför jag tänker det kan vara riskfyllt skruva ut dem. Alla andra fästen satte jag senare i fönsterkarmen ovanför. Men de två första blev ju fel :)

Fäste med fyra skruvar monterat i en fönsterbåge med utsikt över en byggnad och balkonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom ett fönster med fästen i fönsterbågen, mot en byggnad med balkonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sluta lipa, bara pröjsa och stå för vad du gjort. Nästa gång gör du förhoppningsvis inte om det.
Och med en kasset enligt stämplarna. Varför försöka med en fuling.
 
E etompau skrev:
Tycker jag har läst om hyresgäster som får stå för hål i väggar pga taveluppsättning mm, så en sönderskruvad isolerfönsterkasset lär inte bara passera imho.
Jag kan nog tycka att det är fullkomligt omöjligt att ha någon som helst åsikt om hur en okänd besiktningsman vid en besiktning kanske många år in i framtiden kan tänkas resonera.

T Thomas_Blekinge skrev:
Och då vet ju hyresvärden om denna skada.
Någon fysisk person anställd av hyresvärden vet idag om denna skada. Det är inte samma sak som att kunskapen kommer att finnas hos hyresvärden den dag det är dags att flytta. Fastigheten kan till och med ha bytt ägare innan dess.

Avvakta och ta ett eventuellt problem om det kommer när det kommer är mitt råd.
 
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Och med en kasset enligt stämplarna. Varför försöka med en fuling.
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sluta lipa, bara pröjsa och stå för vad du gjort. Nästa gång gör du förhoppningsvis inte om det.
Fast jag har inte sagt jag ska göra någon fuling? Jag lipar inte heller utan frågar om råd. Klart jag hellre betalar 5000kr än 10.000kr. Jag reagerade på det dyra priset och nu handlar tråden mer om råd hur jag skall få ut skruvarna säkert.

Jag kommer ju såklart betala för att få det åtgärdat förr eller senare, men vore gött att isf lägga den kostnaden senare och inte nu precis innan semestern.
 
  • Gilla
HeleneP och 3 till
  • Laddar…
Akerhage Akerhage skrev:
nu handlar tråden mer om råd hur jag skall få ut skruvarna säkert.
Det är nog bara att skruva ur dom och hålla tummarna. Det finns nog inte så många olika sätt. Naturligtvis skruvar du "försiktigt", men det känns nästan onödigt att säga, så slagskruvdragaren kan gärna vara kvar i verktygslådan.
 
  • Gilla
Akerhage
  • Laddar…
Vad får hyresvärden för pris då? De borde rimligtvis få ett bättre pris än vad du får så be dem fixa skadan och skicka en faktura på kostnaden till dig. Kolla om de kan hjälpa dig på det sättet.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Vad får hyresvärden för pris då? De borde rimligtvis få ett bättre pris än vad du får så be dem fixa skadan och skicka en faktura på kostnaden till dig. Kolla om de kan hjälpa dig på det sättet.
Han ville inte ta en vidare diskussion ens, jag frågade om han kunde fixa det via något avtal men där slutade svaren också. 3 mail och sen var det stopp.
 
A
Mitt tips är att spara en liten summa per månad för att täcka ersättningskravet den dagen du flyttar. Ingen idé att byta nu, för det kan ju inträffa någon ytterligare olycka, tex.
 
Vem pratade du med? Går det att ta det med en högre chef?
 
R RoBo skrev:
Och med en kasset enligt stämplarna. Varför försöka med en fuling.
Nåja. En likvärdig kassett duger gott. Det finns ingen anledning att betala överpris till någon nasare som någon gjorde ett klipp med för några år sedan.
 
-RB- -RB- skrev:
Vem pratade du med? Går det att ta det med en högre chef?
Pratade med det som kallas husvärden, den person som har hand om allt sådant här med bostaden. Finns säkert någon högre chef, men så långt har jag inte tänkt än.

Har fått en offert utan pris på kassetten direkt från NorDan, bara kasetten därifrån via Offert till Nihlsmarks kostade med moms 6008kr. Saftigt värre!
 
Personligen hade jag beställt en ny kassett och gjort bytet själv, det är för det mesta inga konstigheter för en normalhändig.

Som Peter2400 skriver så kan du se i länken att en treglas-kassett kostar mellan 699kr-1213kr/kvm

Peter2400 Peter2400 skrev:
Som referens vad en glaskassett kostar, så tar interglas ca 1200:- för en treglas super lågenergi.
[länk]
 
SnyggtHus SnyggtHus skrev:
Personligen hade jag beställt en ny kassett och gjort bytet själv, det är för det mesta inga konstigheter för en normalhändig.

Som Peter2400 skriver så kan du se i länken att en treglas-kassett kostar mellan 699kr-1213kr/kvm
Jag placerar mig härefter i kategorin "långt-under-normalhändig". Jag kommer verkligen inte försöka byta kassett själv, Möjligen om jag har någon kompis/kollega som hade kunnat detta och jag bjöd på en kasse öl och lite extra fickpengar =)
 
Akerhage Akerhage skrev:
Fast jag har inte sagt jag ska göra någon fuling? Jag lipar inte heller utan frågar om råd. Klart jag hellre betalar 5000kr än 10.000kr. Jag reagerade på det dyra priset och nu handlar tråden mer om råd hur jag skall få ut skruvarna säkert.

Jag kommer ju såklart betala för att få det åtgärdat förr eller senare, men vore gött att isf lägga den kostnaden senare och inte nu precis innan semestern.
Menade inte att du sagt det. Men vissa råd här var sådana.
 
  • Gilla
Akerhage
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.