Hej alla!
Vi ska renovera vårt hus. Vi har tidskrävande jobb och små barn så vi ska låta hantverkare göra allt på generalentreprenad. Vi har låtit en arkitekt göra ritningar och offertunderlag.
Följande ska göras: Byte tak, inreda övervåning med sovrum, allrum och stort badrum, 4 små takkupor och trappa till övervåning. Nedervåningen ska göras om: flytta vägg i hall och sätta spegelgarderober i den, flytta vägg mellan två sovrum, montera kök, riva vägg mellan kök/matrum, riva 4 m yttervägg och göra utbyggnad i glas från vardagsrum på befintlig grund ca 15 m2, nya golv, ask, ek eller klinker överallt, ommålning och tapetsering överallt som jag nämnt. 3 rundade tak över altaner och utbyggnad.
Vi har just lämnas ut underlag till några firmor och vill veta: VAD KAN DETTA KOSTA????
Det är ju inte fråga om gjutning av någon grund.....
Köket köper vi separat.
Snälla hjälp oss- vad tro ni detta kan gå på??
Tacksam för svar!
/ Tanja
 
Låter som något som snabt närmar sig miljonen, mellan tumme och...armhållan.
Takpriset beror nog på hur stort taket är och vad ni skall lägga på den, takkupor är inte direkt billiga heller.
Golvbeläggning kostar olika beroende på material, 500/kvm (material och arbete) är för ett relativt billig alterantiv.
Verandan vet jag inte riktig men glaset är dyyyyrt. Skall den vara vinterbonat (det låter så på din beskrivning) blir det ännu dyrare.
Trappkostnaden beror också på vad ni väljer, där är materialet klart dyrare än arbetskostnaden.
Badrum: arbetskostnad ca 300/kvm, materialet tillkommer och det finns från 100/kvm till ett par tusen/kvm.
Osv, osv,osv...
 
Skulle förvåna mig storligen om man kommer särskilt mycket under miljonen, tyvärr men å andra sidan vore det ju roligt att bli överraskad ;)
Lägg gärna in en blänkare när du fått offerterna, skulle vara väldigt intressant att få veta "spannet" mellan högst och lägst inkommna offert.
Lycka till och hoppas att jag har fel.

//Christina.
 
Hej igen!
Tack för era svar! Ja, glasutbyggnaden från vardagsrummet ska bli en del av vardagsrummet...
Finns det ingen som har gjort ett sådant här bygge på sistonde- och betalat för hela rubbet?

Ja, vi tänker att det blir så här dyrt...typ:

Nytt tak: 50'
Isolering av vind: 30'
4 små takkupor: 100'
Stort badrum med bubbelbad, dusch, golvvärme mm 120'
Golv, Väggar, tak, el, installation av inköpt kamin uppe: 30'
Altantak: 100'
Inglasad vardagsrumsdel 200'
2 små altaner med smidesräcken: 50'
Nytt kök (inredning, golv, riva vägg, måla väggar +tak): 150'
Väggar, tak, nya golv i 2 sovrum (flyttad vägg också): 40'
Hall (flyttad vägg, öppet i nock, skutgarderober , klinker m golvvärme/ekparkett): 50'

Ja, alltsomallt skulle det alltså borda ligga på mellan 900' och en mille.....

Vi får väl se- är SÅÅÅÅ nervösa. Företagen ska lämna sina priser snast 19 april!

Blir jätteglad för alla svar!!!!!

/ Tanja
 
Räkna även på kostnad för annat boende under tiden, för ni lär knappast kunna bo i huset under den omfattande renoveringen ;)
 
Vi har offerter ute på utbyggnad/ombyggnad av vårt hus (innefattande byte av tak, tre takkupor, renovering av befintligt badrum, renovering/isolering trägolv ca 15 kvm, utbyggnationen innebär 80 kvm fördelat på två plan, utbyggnad av veranda med ca 5 kvm, ny ytterdörr). Vi har haft klara problem att få in offerter (skickat ut tio fått ett nej tack två offerter och resten har inte svarat än) men de två som svarat ligger mellan 1,5-2,5 miljoner inkl moms. Vet inte om det är ett lokalt problem att få firmor att besvara offerter men se till att få in så många som möjligt - jag har en känsla av att byggarna håller uppe priserna på marknaden genom att lägga väldigt höga offerter om de inte är så intresserade av att göra jobbet - i vårt fall skiljer det 1 milj! Apopropå din kalkyl tänker vi mera så här numer - byte av tak 100', takkupor (små) minst 50'/st. Men allt beror väl på var man bor och hur marknaden ser ut. I Uppsala området verkar det vara hausse på byggmarknaden!
 
co skrev:
Vi har haft klara problem att få in offerter (skickat ut tio fått ett nej tack två offerter och resten har inte svarat än) men de två som svarat ligger mellan 1,5-2,5 miljoner inkl moms.
Ett tips: Innan du skickar ut offertförfrågningarna, så ring runt och kolla om de är intresserade av att räkna överhuvudtaget. Sparar en del irritation ;).
 
Och ang. installation av befintlig kamin inkl golvväggar tak uppe tror jag inte du får allt det för 50'. Har några kompisar som nyligen satte in järnspis i köket och pyntade 35' för bara det jobbet exkl provtryckning i befintlig fungerande skorsten. Jag märker att jag låter väldigt negativ här men det är DYRT med renoveringar. Bara en köksinredning från vilken firma som helst utom IKEA springer lätt iväg på 150'!
 
Vi kontaktade alla firmor innan offertbegäran men det hjälper liksom inte vi fick ändå inga svar som sagt det är hausse på byggbranschen i Uppsala!
 
Hej!
Vår arkitekt har kollat med ett antal företag om de är villiga att räkna på jobbet. Vi har nu lämnat ut offertunderlaget till 4 firmor.
Ska bli såååå spännande att se vad det blir av detta!
Ni som också har offerter på G- kan ni inte skriva igen om hur det går!
Ha det!
/ Tanja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.