Byta olja? Brukar sila den använda motoroljan genom kaffefilter och köra ett år till. Prima skinka!
 
possum77 possum77 skrev:
Precis. Jag har två klippo, en från 1987 och en från 1998. Båda fungerar utmärkt och startar på 1-2 drag. Det enda jag bytt på dem är kniven, eftersom jag inte gillade klippos gamla ”tallrik”. Olja byter jag vart 4:e år och då samtidigt tändstift. Min morbror har nött ut 3 Meec/Biltema de senaste 5 åren och brukar be att få låna min klippo. Lyd ett gott råd, TS, och lämna tillbaka Meec-skräpet ☝️
Nu har jag redan packat upp den ur kartongen,och ska försöka få ihop den på något sätt, utan vettiga instruktioner, så att lämna tillbaks den nu är redan för sent,är jag rädd.

Eftersom jag är så oinsatt på gräsklipppare, så visste jag ej att det är Klippo som gäller när det kommer till dessa maskiner.
Det fanns en Stiga ,men det var knapp start på den, och försäljaren varnade mig för den pga om startknappen går sönder, så är maskinen ostartbar.

Därför valde jag denna.:)
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Nu har jag redan packat upp den ur kartongen,och ska försöka få ihop den på något sätt, utan vettiga instruktioner, så att lämna tillbaks den nu är redan för sent,är jag rädd.

Eftersom jag är så oinsatt på gräsklipppare, så visste jag ej att det är Klippo som gäller när det kommer till dessa maskiner.
Det fanns en Stiga ,men det var knapp start på den, och försäljaren varnade mig för den pga om startknappen går sönder, så är maskinen ostartbar.

Därför valde jag denna.:)
Säljaren drog en rövare helt enkelt och lurade på dig en meec med bättre förtjänst.

Finns en anledning till att dom är billiga, Kina grejer av undermålig kvalité. Så eftersom du inte är så intresserad av maskiner så var det ju ett hyffsat osmart drag att köpa en meec.

Bra grejer kostar, har en stiga av lite dyrare sort som nu är inne på 7e året och den startar på första draget även efter vintervilan och då är inte stiga top notch enligt mig.

När jag köpte huset lämnade förra ägaren sin klippare, en meec och jag fixade att klippa halva tomten innan jag åkte o köpte en ny, Var som att klippa med en vrålande tjutande dildo så händerna somnade av nästan direkt.
 
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Helt fel! Olja byts på hösten, inte våren.
Varför då?
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Nu har jag redan packat upp den ur kartongen,och ska försöka få ihop den på något sätt, utan vettiga instruktioner, så att lämna tillbaks den nu är redan för sent,är jag rädd.

Eftersom jag är så oinsatt på gräsklipppare, så visste jag ej att det är Klippo som gäller när det kommer till dessa maskiner.
Det fanns en Stiga ,men det var knapp start på den, och försäljaren varnade mig för den pga om startknappen går sönder, så är maskinen ostartbar.

Därför valde jag denna.:)
Du fick ju tips om klippo innan du köpte din meec ;)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du fick ju tips om klippo innan du köpte din meec ;)
Jag vet. Jag åkte in till stan för att köpa en klippare. Den butiken jag gick in på, hade inte Klippo. Dem hade Stiga med startknappen, och el klippare, och så denna .Avskyr att springa runt i affärer,ville bara ha en klippare,och så blev det denna.
Ok jag hade kunnat titta i fler butiker,men nu gjorde jag inte det. Inte trodde jag att Meec Tools var så urusla.
Det började med att det inte finns en vettig instruktion till klipparen,vilket jag tycker är vanvettigt. Får inte ens ihop den, så det är väl lika bra att jag åker tillbaka med den...:oops:;) Det är ju även som någon annan sa också, det kommer inte finnas några reservdelar till den heller, framöver, om jag skulle behöva.

Att det ska vara så svårt att köpa en gräsklippare.....men det var precis detta jag väntade mig. Därför har jag klippt med min hederliga handgräsklippare i två säsonger....:D

Var köper man Klippo någonstans då? Vilka butiker har det märket?
 
L Lutte skrev:
Säljaren drog en rövare helt enkelt och lurade på dig en meec med bättre förtjänst.

Finns en anledning till att dom är billiga, Kina grejer av undermålig kvalité. Så eftersom du inte är så intresserad av maskiner så var det ju ett hyffsat osmart drag att köpa en meec.

Bra grejer kostar, har en stiga av lite dyrare sort som nu är inne på 7e året och den startar på första draget även efter vintervilan och då är inte stiga top notch enligt mig.

När jag köpte huset lämnade förra ägaren sin klippare, en meec och jag fixade att klippa halva tomten innan jag åkte o köpte en ny, Var som att klippa med en vrålande tjutande dildo så händerna somnade av nästan direkt.
Jag hör dig.. Jag förstår. Jag har köpt skräp. Det börjar sjunka in nu...:oops::)
 
Kolla på prisjakt. Säljs på de flesta ordentliga järnaffärer, och byggvaruhus. T.ex. Bauhaus och Hornbach säljer klippo.
Husqvarna/Gardena/McCulloch finns också på många ställen, likaså stiga.

Klippo är lite dyrare, därför tycker jag en begagnad är bra, då kan du provstarta den innan köp också ;) dom håller ju som bekant i många år och folk som köpt robotklippare säljer ofta sina trotjänare

Jag klipper alltid utan uppsamlare, så skulle inte betala extra för en även om dom alltid är löstagbara.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då?
Är man rättstrogen så tar man fasta på att partiklar som finns i oljan faller till botten i tråget när oljan står still länge (över vintern) och dessa lyfts sedan inte upp ur tråget utan stannar kvar där vid ett byte, men kan tänkas smutsa ner oljan man hällt i.

På en gräsklippare har man dock detta problem hela tiden, om man inte klipper ofta, så det är lite av akademiskt intresse, men rätt ska vara rätt.....
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Sen är största risken med gammal olja vatten i oljan, sotpartiklar skadar inte nämnvärt
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Det fanns en Stiga ,men det var knapp start på den, och försäljaren varnade mig för den pga om startknappen går sönder, så är maskinen ostartbar.
En parallell: Om startnyckeln till bilen går sönder blir bilen ostartbar. Därför är det mycket bättre att köpa en bil med startvev.

Lite mer seriöst: Min Stiga gräsklippare som jag köpt på Jula har elstart och startsnöre. Så om batteriet är slut vilket hittills efter två år aldrig hänt så kan man fortfarande starta med snöret. Vad var det för modell du tittade på? Kanske säljaren inte var så bevandrad i gräsklippare.

Det borde inte vara ett stort problem vare sig att skruva ihop eller klippa gräset med din Meec gräsklippare. Men Stiga har troligen bättre kvalitet. Och Klippo ännu bättre.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen är största risken med gammal olja vatten i oljan, sotpartiklar skadar inte nämnvärt
Mitt skäl till att byta olja relativt ofta är att jag tycker mig få ner bensin i oljan när jag glömmer bensinkranen öppen. Kanske är det något fel på min maskin, kanske har det alltid varit så, men blaskigt blir det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Mitt skäl till att byta olja relativt ofta är att jag tycker mig få ner bensin i oljan när jag glömmer bensinkranen öppen.
Visst hade du en Honda? Jag tror aldrig jag stängt bensinkranen på min och upplever inte att något bränsle försvinner eller att oljan blir blaskig. Måste prova att riktigt toppfylla och låta den stå några dygn för att kolla eventuellt "läckage".
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen är största risken med gammal olja vatten i oljan, sotpartiklar skadar inte nämnvärt
Men då borde det vara bäst att byta på våren innan säsongen för att minimera vattenproblemet. Svårt det här. :thinking:

Eller så fortsätter jag som jag alltid gjort. Byter någon solig dag när jag har något annat än mer motbjudande jag borde göra istället. :cry: Blir väl vartannat år kanske... :oops:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.