Med en gardin eller persienn kanske besiktningspersonen inte ens noterar den lilla sprickan.
 
Skruva lite på andra sidan och hoppas på en matchande spricka, sen kan du kalla dig för konstnär.
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp här inne, bra forum!

Jag kommer låta det vara då, blir dock att försöka skruva loss fästerna i sovrummet sen, för den gardinen blev för smal där och släppte in för mycket ljus ändå. Tips på att skruva ut dem mest säkert? Antar skruvdragarna bör stanna kvar i lådan iaf? :)
 
Akerhage Akerhage skrev:
Tack för all hjälp här inne, bra forum!

Jag kommer låta det vara då, blir dock att försöka skruva loss fästerna i sovrummet sen, för den gardinen blev för smal där och släppte in för mycket ljus ändå. Tips på att skruva ut dem mest säkert? Antar skruvdragarna bör stanna kvar i lådan iaf? :)
Lim;)
Så länge du inte har längre skruv än avståndet mellan glaset till ytterkant så kan du vara lugn
 
A
Akerhage Akerhage skrev:
Skyller på en lång dag på IKEA och Bauhaus utan mat och sen hem till en nyinflyttad lägenhet och skall greja. Så jag tänkte inte klart.
Det där känner jag igen. Jag lider med dig. Både åt skadan på fönstret och det psykiska traumat från att ha snurrat runt på IKEA i timmar.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Snickarboan och 2 till
  • Laddar…
R
A Alexn72 skrev:
Nja.... du menar att en glasmästare inte har en tub argon för detta förfarande?
Det var väl dessutom 3 glas. Så inte helt självklart att det är gasfyllt.
Nej jag har aldrig hört att man lagar själva glaskassetten. Men jag blir gärna rättad om jag har fel.
 
Dubbelhäftande tejp brukar funka att fästa med om man väljer en lite bättre variant och rengör ytorna innan
 
Jag kan sätta fästet i karmen bara. Vill få ut skruvarna säkert bara först.
 
Det är nog bara att skruva ut dom. I karmen är det lugnt att skruva
 
A Alexn72 skrev:
Nja.... du menar att en glasmästare inte har en tub argon för detta förfarande?
Det var väl dessutom 3 glas. Så inte helt självklart att det är gasfyllt.
I detta fall är det def gasfyllt, och i 99.9% fall av alla moderna 3glas fönster

Berätta gärna hur det skulle gå till att byta 1st glas i en 3glaskasett, samt att fylla tomrummet med argon, jag är väldigt nyfiken.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Låt det vara istället. Du har nyss flyttat dit och du hinner kanske skaffa dig drulle lite senare.........;)
Det finns förstås fler olagliga sätt att få det betalt av en försäkring. Det kallas för försäkringsbedrägeri. För en del verkar det vara helt OK. Sedan ökar premierna för alla.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
I detta fall är det def gasfyllt, och i 99.9% fall av alla moderna 3glas fönster

Berätta gärna hur det skulle gå till att byta 1st glas i en 3glaskasett, samt att fylla tomrummet med argon, jag är väldigt nyfiken.
Det går men det är inte mer än i värsta nödfall man brukar byta bara glaset.

Har varit med om att byta några glas i kassetter och det var för att det var 4v leveranstid och vitet började ticka om 1v.

Argon är tyngre än luft så man fyller på den uppifrån och tätar hålen.
 
  • Gilla
Niblet och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
I detta fall är det def gasfyllt, och i 99.9% fall av alla moderna 3glas fönster

Berätta gärna hur det skulle gå till att byta 1st glas i en 3glaskasett, samt att fylla tomrummet med argon, jag är väldigt nyfiken.
Jag skulle vilja påstå att 100% är gasfyllda, vissa med luft.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Berätta gärna hur det skulle gå till att byta 1st glas i en 3glaskasett, samt att fylla tomrummet med argon, jag är väldigt nyfiken.
Argon är tyngre än luft så det går att "hälla" i det i fönstret innan montering av glaset eller genom att ha 1 hål och en slang.
Om tomrummets utrymme innehåller 4 liter och du fyller på 5 liter argon så kommer luften att tryckas ut.
Vill du ha full koll på när detta inträffar så låter du det som kommer ut ur hålet ledas ner över ett stearinljus.

Här ser du fysiken bakom det hela
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.