Scouten skrev:
Jag håller med om att du ska ta in fler offerter, men även om du bor där i 20 år, så kommer hyresvärden inte att ta det som slitage, så förr eller senare får du pröjsa.
Med mina erfarenheter av att bo i hyresrätt hade jag inte varit så tvärsäkert på det.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Akerhage Akerhage skrev:
Tack för tipset om glaskulan, då skall jag ta bort dessa!

Har ni tips på andra företag i Göteborg som jag kan vända mig till?
Enligt Ryds glas var detta "glasrutans Rols Royce" - specialfönster från utlandet.

Betalade du 4300kr/st med arbetet då? (Kan man sen också dra av detta på ROT/RUT?
Ja, det var kostnaden efter ROT och bytet skedde på min privata villa.
 
  • Gilla
Akerhage
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Med mina erfarenheter av att bo i hyresrätt hade jag inte varit så tvärsäkert på det.

Tycker jag har läst om hyresgäster som får stå för hål i väggar pga taveluppsättning mm, så en sönderskruvad isolerfönsterkasset lär inte bara passera imho.
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
Du har satt skruven i glaset det är därför det spruckit. Gå via NorDan så får du pris på vad ett byte går på
 
NorDan är väl bara tillverkare av fönster och dörrar. Tveksam om de själva utför några fönsterbyte.
 
Jag har mailat NorDan nu (men dem har säkert semester, drog iväg ett mail till någon säljare där).

Konstigt glaset går upp så långt på fönsterbågen?

Anledningen till att jag skruvade där var för att dem gjorde så i ex den här videon, dock förborrade jag inget nu.

https://butik.outline.se/montera-persienn-plisse-fonsterbage

Men märkligt det gick så bra i sovrummet där jag satte skruvarna mycket längre ner? Fast sprack i vardagsrummet? Går inte fönstret lika högt i alla bågar?
 
Redigerat:
A
N nevinator skrev:
Med mina erfarenheter av att bo i hyresrätt hade jag inte varit så tvärsäkert på det.
Med min erfarenhet som hyresvärd, så hade jag aldrig någonsin accepterat ren åverkan som slitage och jag har inte aldrig hört talas om någon som skulle göra det heller.

Att en lägenhet blir sliten vid lång hyresperiod är en sak, men trasiga fönster, trasiga dörrar med mera är inte inom ramen för vanligt underhåll.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
Min hyresvärd kommer inte betala detta, det är redan klarlagt.
 
Och då vet ju hyresvärden om denna skada.
Ta in fler offerter, och vem säger att det måste vara en treglasruta från NorDan? Kan väl vara vilken treglasruta som helst.
 
Akerhage Akerhage skrev:
Så det finns ingen risk att sprickorna börjar kravla sig genom hela rutan? Är jag försiktig med att inte stänga/öppna fönstret så kanske inget mer händer?
Jag vill inte verka spydig men hur tänkte du när du satte gardinfästena i fönsterbågen på ett öppningsbart fönster?
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Jag vill inte verka spydig men hur tänkte du när du satte gardinfästena i fönsterbågen på ett öppningsbart fönster?
Jag vet inte, jag tänkte inte alls. Jag suger på detta och borde väl anlitat ngn för att fixa det istället med facit i efterhand.
Skyller på en lång dag på IKEA och Bauhaus utan mat och sen hem till en nyinflyttad lägenhet och skall greja. Så jag tänkte inte klart.
 
Äh ibland händer det saker.
Vill du komma billigt undan så plockar du ut kassetten och åker ner till en glasmästare som byter glaset i din kasset. Då tror jag du klarar dig med 1-2k

Vill du klara dig ännu billigare så köper du bara en glaskiva i samma storlek och byter själv
 
Jag tror inte att jag skall ge mig på detta själv när jag inte ens klarar av sätta upp en gardin :)
 
  • Gilla
  • Haha
tobbe9012 och 14 till
  • Laddar…
R
@Alexn72

Det går förstås inte att byta en enskild glasskiva i ett energiglasfönster. Det är gasfyllt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Och då vet ju hyresvärden om denna skada.
Ta in fler offerter, och vem säger att det måste vara en treglasruta från NorDan? Kan väl vara vilken treglasruta som helst.
Jag är ingen expert på hyresrätt men det låter orimligt att hyresgästen kan välja att byta ut fönsterglas mot en annan modell. Möjligtvis om alla värden matchar.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoAd skrev:
@Alexn72
Det går förstås inte att byta en enskild glasskiva i ett energiglasfönster. Det är gasfyllt.
Nja.... du menar att en glasmästare inte har en tub argon för detta förfarande?
Det var väl dessutom 3 glas. Så inte helt självklart att det är gasfyllt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.