Har brytit upp golven och skottat ut spånet som var i bjälklaget. Men väggen till matkällaren verkar också vara isolerad med sågspån :thinking:. Vad ersätter jag spånet med? Har inte skottat upp allt så vet inte hur djupt det är med har testat och fortsatte då 50cm ner under blindbotten. Även runt betongfundament har dom lagt spån dock inte så djupt så kom det kol och ytterligare 10cm så blev det sand och sten men även där behöver jag nog lägga någon isolering.

Uppbrutet trägolv med synligt bjälklag och isolering av sågspån runt betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnat golv som visar gammalt isoleringsmaterial av sågspån i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbrutet golv visar bjälklag och ett betongfundament isolerat med sågspån, sten och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
varför ta bort allting då? Skillnaden mellan spån och vanligt lagd isolering är ju inte makalöst stor......
 
Ja det var lite så jag tänkte, och har det funkat i 90 år så måste det ju vara torrt där och i backen. Men om de finns något bättre lämpligt material så är det nu det ska bytas ut. Fundera på om det skulle gå att trycka ner nå markisolering, dock lär det nog inte bli så tätt mellan skivorna. Och är det isolerat 2,2 meter ner från blindbotten blir det en hel del spån att få upp, är nog leds på att hantera spån.
 
Spånet är ju det bästa i gamla hus.........bara packa ihop och fylla på mer om det behövs. Skotta ur allt och isolera med mineralull ger nog inga större fördelar. Kanske bara nackdelar om det kan tänkas bli fuktigt nånstans.
Då ska du ju gå på naturliga isoleringar då typ cellulosa.
 
Jag kommer isolera golv och väggar med Träfiberisolering i skivformat, men källarväggarna blir ju i marken så just där känner jag mig tveksam till organiskt material.
 
Vad är huset byggt av då? Det är just trä och naturliga material som fungerar i äldre hus. Därför tycker jag det är helt vansinnigt att göra som en del gör att skotta ut det naturliga och ev kanske ersätta med gullfiber och nåt liknande. Inte för att jag menar att du ska göra det men det är så vanligt och mer eller mindre helt bortkastat bara för att man tror att det blir bättre. Gamla hus är kalla och tydligen beror det på isoleringsmaterialet i sig........typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.