Hej,

Jag har precis flyttat till ett nybygge, hyresrätt. Då det inte fanns persienner i lägenheten ville jag sätta upp Plisségardiner. Med tummen mitt i handen så skruvade jag då i fönsterbågen och fönsterrutans innerglas sprack i hörnet. (Se bild). Hyresvärden vill inte ta på sig kostnaden vilket jag förstår, jag har inte heller någon drulleförsäkring utan endast Folksam Bas.

Jag frågade på Ryds glas vad detta skulle kosta mig, och de vill ha 10.000kr för att byta kassetten. Låter helt orimligt dyrt tycker jag?

Saken är att jag i sovrummet skruvade i gardinfästet i fönsterbågen med, men där blev ingen spricka (än?!). Är rädd att det glaset med kanske spricker nu då? Ifall jag kom åt glaset även där, finns risken att det kan spricka nu med i efterhand? Bör jag dra ut skruvarna och fästa gardinfästet i fönsterkarmen (som jag gjorde på de nästkommande fönstren efter att rutan sprack). Eller finns risk att det blir en spricka i glaset när skruven dras ut?

Är det bara att bita i det sura äpplet och punga ut 10k för detta? Är det sååååå dyrt att byta en kassett?

Man ser på bilden vart jag satte skruven med.

Fönsterutsikt från lägenhet med spricka i glashörn och inredningsdetaljer på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken innerglas på fönsterruta i hörnet efter att ha försökt sätta upp plisségardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken fönsterruta i hörnet nära fästpunkt för Plisségardin, utsikt över bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fönsterruta med spricka i hörnet nära platsen där en skruv fästes i fönsterbågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10.000 för kasett till 1 fönster tycker jag spontant att det är för mycket! När jag bytte hemma ( 4 st ) betalade jag 4.300:- / st.
En annan viktigare sak är dock att du har en glaskula hängandes i fönstret på bild 1. Den skulle jag ta bort för att elimenera risken för brand, när solen lyser på/genom den. Runda glasföremål ska placeras, så att solen aldrig kan lysa på dem !
 
  • Gilla
Snickarboan och 5 till
  • Laddar…
Ta in fler offerter.
 
  • Gilla
Okvin och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset om glaskulan, då skall jag ta bort dessa!

Har ni tips på andra företag i Göteborg som jag kan vända mig till?
Enligt Ryds glas var detta "glasrutans Rols Royce" - specialfönster från utlandet.

Betalade du 4300kr/st med arbetet då? (Kan man sen också dra av detta på ROT/RUT?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Sitter glasbiten kvar och det bara är en spricka, eller är det hål nu? Kan inte se det på bilden.
 
Glasbiten sitter kvar, så det är en spricka som man ser som går rakt genom hörnet, sen har det påbörjats en lite mindre spricka till vänster om den större sprickan. Dock har ingen av sprickorna ändrats sen det small till när jag skruvade.
 
Jag hade låtit det vara. Massor med fönster spricker av olika anledningar, alla måste inte bytas. Bor du tillräckligt länge i lägenheten kanske bostadsbolaget skriver av det som normalt slitage när du flyttar.

Den andra skruven du nämner hade jag tagit bort om du misstänker att det finns nån risk med den. Fyll i hålet med lite spackel el dyl
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Du har ju alla siffror och beteckningar i fönstret, ring till tillverkaren NorDan direkt och fråga dom om priser.
Dom har ju sen kontakter om ev byte också, om deras egen service avd inte kan göra det.
https://www.nordan.se/kontakt/service-eftermarknad
 
  • Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
Så det finns ingen risk att sprickorna börjar kravla sig genom hela rutan? Är jag försiktig med att inte stänga/öppna fönstret så kanske inget mer händer?

I sovrummet satte jag faktiskt dit fästet med 2st skruvar vardera, där den ena skruven fäste betydligt längre ner än skruvhålet här som orsakade sprickan. Så i sovrummet har jag 4st skruv att ta bort isf. Finns ingen risk att jag genererar en spricka genom att skruva ut skruvarna där?
 
Konsekvensen av att det blir värre skulle ju vara samma sak som du överväger nu; att byta kassetten. Så ta det problemet när det uppstår, OM det uppstår.

De andra skruvar a är svårt att säga då mycket om, du kanske kan lägga upp en bild på dem med?
 
Jag får be min sambo där hemma att fixa en bild på de skruvarna sen.

Då kan jag iaf ha is i magen med att inte behöva fixa sprickan just nu. Men jag vill ändå veta vad det kommer kosta mig den dagen jag måste åtgärda felet. Jag hade räknat med 3000-5000kr max. Känns jobbigt att ha en kostnad på 10.000kr framför sig med.
 
Hemförsäkring? Drulle?
 
G gusvo085 skrev:
Hemförsäkring? Drulle?
"jag har inte heller någon drulleförsäkring utan endast Folksam Bas."
 
  • Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
A
Jag håller med om att du ska ta in fler offerter, men även om du bor där i 20 år, så kommer hyresvärden inte att ta det som slitage, så förr eller senare får du pröjsa.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
R
Akerhage Akerhage skrev:
Betalade du 4300kr/st med arbetet då? (Kan man sen också dra av detta på ROT/RUT?
Nej ROT gäller bara på arbeten på bostad du äger. RUT kan du få om någon putsar rutan, inte om någon byter den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.