Funderar på om det skulle kunna gå att räta upp staketstolpar och sen köra ner hålpattor framför och bakom stolpen för att ge den stadga. Vad tror ni om det?

Skulle det fungera med hålplattor av varmgalvaniserad stålplåt? Eller skulle de alla fall rosta sönder inom kort?

3D-modell av en staketstolpe förstärkt med två hålplattor av stål för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


0010171A.jpg
 
Hur är stolparna fästa? Bara nergrävda eller finns det någon form av plint?
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Hur är stolparna fästa? Bara nergrävda eller finns det någon form av plint?
Stolparna är 40x40mm av metall och nerpålade i marken. Så ingen plint.
 
Om du vill ha stadga måste du gjuta eller köpa färdiga betong plint dessvärre
 
Om man har riktigt hård jord kan man ju banka ner kilar men det är ju en temporär lösning..
 
När du banka ned den kommer den vara sned och då måste vricka på den och böja den i och med det har du dessvärre luckrat upp jorden redan
 
Då får det nog bli att jag drar upp stolparna och kanske använder jordskruv istället. Det här med att räta upp befintliga stolpar var att om det gick så skulle jag slippa momentet/kostnaden med markskruv. Det blir ca 40 stolpar så jag har inte så stor lust att gräva och gjuta. Staketet är för övrigt så dåligt så allt måste bytas.
 
Redigerat:
40 stolpar? Får man fråga till vad och hur långt?
Köp en elektronisk jordborr. Vi använde av markskruv till staketet men då använde vi manuell jordborr och det var både jobbigt och tungt. Vi gjorde 10 hål då.

I år byggde vi friggebod och köpte en elektroniskt jordborr och den klara av göra en hel del av jobbet. Och vi använde manuell vid behov Sedan grävde vi men då har man en start av hålet och ser hur stort det är.

I och med vi lärde oss gjuta så byggde vi ett plank och grävde med jordborr. Wow så underlättande. Du som ska ha då många är det viktig att det blir bra bör köpa /hyra en jordborr. Den gör inte Hela jobbet men kanske 50% då har du bara 50% kvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.