Hade tidigare en gaspanna, fick nu äntligen bytt den till en luft/vatten värmepump från IVT.

Vi har mestadels golvvärme på nedervåningen men bara radiatorer på övervåningen, alla radiatorer oavsett plan blir lagom temperatur (styrs centralt av värmepumpen).

Däremot är golvvärmen iskall.

Jag tror det har att göra med hur den blandar kallvatten och den förväntade sig innan max temperatur hela tiden, men får nu rätt temperatur och blandar ut det ändå?

Min fråga är då hur jag justerar så att golvvärmen faktiskt fungerar, för nu är nederplan väldigt kallt (tur det är sommar). Är det den svarta saken mellan de 2 rören som ska justeras? Termostaten på golvvärmen står på 62*C

Se bild nedan på hur det ser ut och vart värmen slutar:
Värmesystem med etiketterade rör för "Kallt" och "Varmt", reglerutrustning för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krokben
62 grader framledning till golvvärmen? Du borde ju bli skinnflådd av att gå på golvet, inte frysa. Eftersom det verkade fungera bra innan luft/vatten installationen så skulle jag faktiskt ringa till installatören och fråga vad som kan förändrats, och i så fall hur. När man köper en sådan tjänst så ska det ju bara funka.

Fast förmodar att någon kommer ge dig ett riktigt svar här inom kort :p
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Har ställt frågan till leverantören men de har inte svarat än, tänkte om det var en enkel inställning jag kunde fixa själv. Samt att jag vill kunna sköta systemet, så ju mer jag lär mig desto bättre.

Du kan zooma in på bilden så ser du termostat inställningen. Men gissar på att det inte är framledningstemperaturen utan bara fram till själva golvvärmen. Men som sagt den får nu samma värme som övriga då temperaturen styrs från värmepumpen istället för av golvvärmen.

Blå sträcket på bilden visar där det röret går från varmt till kallt.
 
Krokben
Ja förmodligen är det någon shunt/bland ventil. Testa att skruva lite på den ventilen och försök mäta på rören om värmen ökar. Vet du om du får någon skjuss i radiatorerna?
 
Krokben Krokben skrev:
Ja förmodligen är det någon shunt/bland ventil. Testa att skruva lite på den ventilen och försök mäta på rören om värmen ökar. Vet du om du får någon skjuss i radiatorerna?
Enligt mätarna på respektive golvvärme slinga så cirkulerar vattnet en slinga har dock högre flöde än de andra 2. Känner jag på rören och cirkulationspumpen så känns det även så.

Vilken ventil ska jag skruva på?
 
Skickar verkligen värmepumpen ut varmt vatten ? i så fall vilken temperatur ? Börja kolla det. Det är ju sommar då brukar det inte gå ut varmt vatten till värmen.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Skickar verkligen värmepumpen ut varmt vatten ? i så fall vilken temperatur ? Börja kolla det. Det är ju sommar då brukar det inte gå ut varmt vatten till värmen.
Framledningstemperaturen från värmepumpen är 30 grader, ute temperaturen var under 10 grader i natt och då var framledningstemperaturen såklart högre, verkar inte kunna se historik på framledningstemperaturen i appen för IVT.

Temperaturmätaren efter shunten visar 20 grader, så det skiljer 10 grader där, vet inte om det är normalt, men radiatorerna var varma inatt medans golvvärmen var kall.

Några fler bilder på inställningar:
Närbild på en temperaturmätare med inställningsratt för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundfos cirkulationspump med tekniska specifikationer, inklusive typ, spänning och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturmätare inställd på 20 grader monterad på en värmepumpsanläggning med dammigt ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Går c-pumpen?
Ta bort champinjonerna och känn om temp på slangar ökar.
 
L lat skrev:
Går c-pumpen?
Ta bort champinjonerna och känn om temp på slangar ökar.
Antar du menar koppla ur kontakten ur de 3 vita sakerna längst ner, tyvärr så är det varmare ute nu, så framledningstemperaturen från värmepumpen är låg, så det är svårt att mäta temperaturskillnader nu.

c-pumpen verkar vara igång, den är varm om man känner på den, samt att flödesmätarna visar följande:
Flödesmätare på ett värmesystem med röda indikatorer i genomskinliga rör och mässingskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du tar bort stora skruven på pumpen så ser du om den snurrar.
 
Det är svårt nu på sommaren att få någon vettig koll. Så va väldigt försiktig med vad du gör.
 
Med tankte på hur golvvärmrn är dragen så kan det ha farit en massa luft i slingorna som gör att det inte cirkulerar. Å lättluftat är det ju inte...
 
L lat skrev:
Om du tar bort stora skruven på pumpen så ser du om den snurrar.
Skulle säga att den inte snurrar. Så man kan inte se om den är igång utifrån flödesmätarna i bilden ovan?`

Så här såg det ut om jag tog bort stora skruven:
Närbild på en Grundfos flödesmätare som inte snurrar, med borttagen stor skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vector skrev:
Med tankte på hur golvvärmrn är dragen så kan det ha farit en massa luft i slingorna som gör att det inte cirkulerar. Å lättluftat är det ju inte...
Ja elementet du ser på bilden är ditsatt i samband med luft/vattenpumpen, och det är direktkopplat på slingorna innan golvvärmen.
 
R RoBo skrev:
Det är svårt nu på sommaren att få någon vettig koll. Så va väldigt försiktig med vad du gör.
Det förstår jag, jag ändrar ingenting. Mest att jag vill få det att fungera innan vintern, samt att jag kan få leverantören att åtgärda det, om det nu föreligger ett problem.

Eftersom det var 8 grader ute inatt, och golvvärmen var iskall, så är det något fel tycker jag. Eftersom resten av radiatorerna är varma och fungerar. Framledningstemperaturen når alltså inte golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.