Jag har länge funderat på att bygga mig en byggsåg.
Häromdagen lade jag vantarna på ett gammalt hemmabygge med lite fiffiga lösningar.
Min tanke är att bygga en ny stomme och förfina sågvaggan, detta för att få fler justermöjligheter.
Gammalt hemmabyggt sågbord i trä med olika justerbara komponenter och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal byggsåg med cirkelsågsblad och justerbara komponenter på en trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett gammalt hemmabyggt byggsågsställ med fokus på axeln och lagerfästet monterat på trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt hemmabygge av en byggsåg med trähjul, remskivor och snedställd sågklinga på en röd verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal hemmabyggd byggsåg med synlig sågklinga och träkonstruktion på en röd verkstadsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Följer! Spännande, har själv tänkt något liknande. Har en gammal såg stående i ett uthus som skulle kunna bli ett projekt. Har du sett John Heisz projekt med remdriven såg? Finns säkert inspiration att hämta där om du inte har sett dem tidigare.

https://ibuildit.ca/projects/building-the-epic-table-saw/
 
Klaugust Klaugust skrev:
Följer! Spännande, har själv tänkt något liknande. Har en gammal såg stående i ett uthus som skulle kunna bli ett projekt. Har du sett John Heisz projekt med remdriven såg? Finns säkert inspiration att hämta där om du inte har sett dem tidigare.

[länk]
[media]
Det ska bli ett spännande projekt!
Jag ska genast kolla på klippet.(y):D
 
Hittade en hobart potatisskalare för storkök och såg genast potentialen som organdonator.
Nedmonterad Hobart potatisskalare redo för modifiering, med synlig motor och inre metallkapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av en begagnad Hobart potatisskalare i metall tänkt att modifieras för utsug vid klingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite modifiering sen blir den en utmärkt kapsling med utsug vid klingan.
 
  • Interiören av en Hobart potatisskalare för storkök, sett ovanifrån, visar sliten trumma och klinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.