Bytte båda elpatronerna i somras och tappade då (naturligtvis) ur hela systemet. Huset är 1,5 med källare. Nu undrar jag vad som egentligen gäller vid avluftningen...

Problem: Två element på översta våningen blir ej varma. De går att lufta men utan att få fram något vatten. Vid fullt öppen termostat porlar och rinner det ljudligt.

Fråga: Skall cirkulationspumpen vara på- eller avslagen? Skall termostaterna vara öppna eller stängda? Skall värmepannan vara på- eller avslagen? Kan man avlufta en cirkpump?

Tilläggas kan att jag fyllt hela systemet och uppnått rätt tryck (enligt mätaren på pannan samt expansionskärlet)

Mycket tacksam för svar!
 
Pumpen luftas genom skruven på framsidan.
Stäng av pumpen, öppna termostaterna och lufta.
OBS se till så att termostaterna verkligen är öppna, dom kan fortfarande vara stängda pga temperaturen i rummet, kolla även om piggen har fastnat.
 
Tack för tipsen! Dessvärre fick jag inte ut någon luft via cirkulationspumpen, bara svart vatten... :(

Förstår inte varför det inte går att lufta de två problemelementen på ovanvåningen i ett svep.
 
hur högt sitter dem? Kan du ha för dåligt tryck, räkna med att 0,1bar är det samma som vattentrycket 1m över pannan! Om du har högsta elementet om kring 8 meter upp bör du ha minst 0,8-0,9bar!

Hoppas det löser sig!
Öppna shuntventilen fullt!
 
Tack för alla nya tips. Jag har tummen mitt i handen... :-[

"Problemelementen" sitter ca fem meter ovanför pannan. Jag bör ha rätt tryck (indikerat på pannan och expansionskärlet). Jag lade nyss märke till att elementen suger in luft om inte termostaterna är öppna.

Nu är shuntventilen fullt öppen, jag hoppas det sätter fart på avluftningen...

 
Suger det in luft har du för lågt tryck.
Trycket ska vara minst några meter över toppen på översta radiatorn.
 
Stort tack till er som hjälpte mig få igång värmen! Nog hade jag för lite tryck; efter att ha fyllt på systemet rejält gick avluftningen av elementen planenligt.

En sak har jag lärt mig: Vid påfyllning av systemet skall shunten vara öppen. Jag tror det är anledningen till all luft i elementen... man lär sig... ;)
 
grattis!! Det är mycket konstigt som kan hända med vattenburet system. Hoppas du slipper frysa i vintern nu då ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.