Fungerar inte dina muttrar på första bilden? Eller är det för att det ser lite "slitna" ut utsidan som du vill byta?
Du har ju muttrar, är det inte då "bara" att åka iväg till något ställe som säljer dylika och säga jag vill ha 3 st sådana här (och visa din gamla). Klarar inte de detta så skall de inte sälja muttrar.....
 
Jag är 5 muttrar ”kort” efter att ha använt handslägga, gasol, vinkelslip och huggmejsel för att få loss plattan(för att vrida den 120 grader).
Ge mig ett bra tips på en muttersäljare i Göteborg så åker jag dit...
 
Ser ut att vara ganska exakt 2mm stigning på gängan (5 toppar mellan 40 & 50mm), vilket är standard för m16 (grov gänga).

Jag skulle köpa ett riktigt m16x2 gängsnitt och så ska du se att muttrarna du köpte glider på fint.
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
planen är att låna exakt det av grannen.... :)
 
Du kan köpa mutter på lösvikt på jårnia vid järntorget. Bäst är väl annars skruvcenter i biskopsgårdens industriområde.
 
Göteborgs Skruvcenter löser alla dina mutter problem
 
K Krypstocken skrev:
Ge mig ett bra tips på en muttersäljare i Göteborg så åker jag dit...
Du har fått två tips ovan. Välj det sista dvs Göteborgs skruv center så skall du se att det löser sig. Glöm inte att ta med en av de gamla muttrarna ;)
 
Tack

Ringer dem imorgon innan jag lånar gängsnittet.

K
 
Här kommer ett förslag till, det är inte så att det är Whitworths grovgänga 5/8". UNC skiljer sig från Whitworth på så sätt att UNC har 60 graders spetsvinkel och Whitworth 55 grader. Stigningen är lika utom på 1/2". Har du fått Whitworth muttrar kommer dom att tränga om ingjutningsbulten är UNC.
 
Hej

Allt är möjligt!
Flaggstången står på en ö i GBG skärgård, det ser ut som bultarna är ”gängat” armeringsjärn och stången/fästet kan vara en en kombination av köpt fällplatta och hemmagjorda bultar.

K
 
K Krypstocken skrev:
Hej

Allt är möjligt!
Flaggstången står på en ö i GBG skärgård, det ser ut som bultarna är ”gängat” armeringsjärn och stången/fästet kan vara en en kombination av köpt fällplatta och hemmagjorda bultar.

K
Ingjutningsbult brukar vara armeringsjärn som är varmgalvat.
 
K Krypstocken skrev:
Flaggstången står på en ö i GBG skärgård
Är det min gamla flaggstång?
6 m lång konisk vitlackad, aluminiumstång, på en ö som heter A****ö?
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Det skulle även kunna vara så att Jimmen från Gotland kunde ha varit där. Jimmen var en urstark Gotlänning som klarade att dra åt M16 bult så hårt att dom sträcktes och man fick inte på muttern. Han var även en mästare på varpa och stångstötning.
 
nope.. S....ö
 
K Krypstocken skrev:
nope.. S....ö
Aha, St***ö.
Hälsa Bodo :)
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.