Håller på med en totalrenovering men har nu fastnat lite så jag måste få klart badrummet för att spika vart väggar hamnar och i förlängningen fönster och kökets storlek. inser nu hur avlopp kan påverka mycket, framförallt avluftningen, har jag läst ett flertal trådar om här på forumet och fått en hel del matnyttig info. Jag tänkte faktiskt dra om den. Dels för att badrummet görs om till kombinerad tvättstuga, och dels för att jag tror nuvarande lösning kan ställa till problem för oss. Idag sitter den en backventil på avluftningen på övervåningen i en skrubb, den går i gjutjärn upp bakom maskin som sitter i hörnet, denna tror jag sattes dit i samband med att det sattes nytt tak för att slippa en genomföring i plåten. Det har säkert funka jättebra då huset använts som stuga. Men nu blir det året runt boende med allt vad den innebär. Det är dessutom eget avlopp, dock osäker på vad det är för tank. Så efter att ha läst här och på lite andra sidor så är bästa lösningen 110mm avluftningen som går ut genom tak. Ut genom tak väntar jag med då vi "endast" gör nedervåningen nu. Så jag tänkte dra upp den i väggen mellan kök och badrum (120mm reglar endast för avluften) nära yttervägg, sedan dra den ut i rum just under nuvarande tak (kommer regla ner för både vent om IM-kanal) för att sedan gå upp genom tak där nuvarande (Eternitkanal) vent går upp och gå ut genom vägg på övervåningen. Detta i väntan på att övervåningen renoveras om något år. Funkar detta? Kan tänka mig att dra om stammen så den går mellan yttervägg och golvbrunn, så golvbrunn och kök får ett eget 75mm påstick på stammen.

Där kommer lite bilder
Ritning av badrum och kök som visar avlopp, inredning och väggarnas placering i en totalrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla gjutgärnsavloppet, ny erfarenhet att såga gjutjärn
Delvis demonterat gammalt gjutjärnsavloppssystem synligt i ett golv under renovering, med isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev att ta det i 2 delar för att mäkta med att lyfta ut det
Renoveringsarbete med uppbruten golvstruktur och gammalt gjutjärnsavlopp synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem att ha 75 rör på avluften i varma utrymmen, sedan 110 på kallvind och ut. 110 är för kondensens frysrisk.
 
R RoBo skrev:
Inga problem att ha 75 rör på avluften i varma utrymmen, sedan 110 på kallvind och ut. 110 är för kondensens frysrisk.
Aha, ja frysrisken var det jag läste mig till men tänkte aldrig på att man kanske inte behöver ha 110 hela vägen. Då kan jag gå ner på 95mm reglar vilket ändå blir minimi för den väggen (y)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.